Echo/Neutra Cortina 1956 | 3H Black

Het is lang geleden dat ik een horloge nieuw heb gekocht, wel eens iets in de stickers, maar in principe gaat mijn voorkeur uit naar vintage horloges, danwel klassiekers zoals de Speedmaster, Submariner of een Navitimer.

Omdat ik horloges koop om ook te dragen, komt het wel is voor dat ik een kras maak op bijvoorbeeld mijn dagelijkse Sub met zeilen, sleutelen of you name it. Daarom maak ik voor het eerst een kort unboxing verhaaltje. Enerzijds dus omdat het horloge nu nog geen krassen heeft, anderzijds omdat ik het horloge nog niet ben tegengekomen op het forum.

Ik kwam dit horloge per toeval tegen omdat ik zocht op Cortina op de website van Chronofactum. Cortina is een plaats in de Dolomieten waar ik in de buurt al ruim 35jaar ga skiën. Wat bleek, een relatief nieuw horloge van een ‘microbrand’ met een leuk verhaal. En daarbij een vintage uitstraling, maar wel met gecoat saffierglas en een degelijk uurwerk.
Voor mij dus geschikt qua model en om ‘veilig’ mee in nachtelijk Amsterdam te bewegen, waar menig vriend al van zijn horloge is ontdaan. Dus na een zeer prettige contact met Tom van Chronofactum, het horloge besteld.

Het horloge is erg mooi afgewerkt. De mattering op de lugs en aan de zijkanten van hoge kwaliteit en doet niet onder voor het duurdere segment. De gebruikte rvs legering heb ik niet kunnen vinden, maar ik ga uit van 316L.
Wijzerplaat ziet er erg netjes uit, ik heb met een loep geen foutjes kunnen ontdekken.
Wat bij mij denk ik als eerste gaat sneuvelen is de rand van de bezel, die lijkt erg dun en kwetsbaar.

Al met al is de eerste indruk heel erg positief en ik hoop dat de ‘klik’ met het horloge na een week er ook nog is!

Enkele gegevens van de site:
→ DIAMETER: 40mm
→ THICKNESS: 11.9mm
→ LUG2LUG: 46mm
→ CROWN: Screw-down type
→ CRYSTAL: Box-shaped Sapphire glass
→ MOVEMENT: STP1-11 Swiss automatic
→ BEZEL: Ceramic fixed bezel

En de foto’s:

Zeer netjes verpakt door Chronofactum.

Een fraai afgewerkte doos van Echo/Neutra met naast de 16mm gesp ook een 18mm gesp voor het geval je zelf een andere band met een dergelijk formaat wilt monteren. Erg netjes!
En natuurlijk de door mij extra bestelde milanaise band van het Duitse merk Staib.

En als laatste formaat vergelijk met een Sub.

35 likes

Zo. Die is helemaal niet onaardig. De andere kleuren evenmin!

1 like

Mijn beste,

Proficiat met deze plezante aanwinst!!
Markante wijzerplaat!! Goed hoor!!
Geniet er met volle teugen van. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

Mooi horloge, goede vintage uitstraling heeft het. Veel plezier met dragen!

Mooi, gefeliciteerd! Kijk hier ook al een tijdje met een schuin oog naar. Beetje in zelfde categorie als de Baltic. De groene Averau is ook mooi.
Veel plezier ermee!

1 like

Gaaf ding! Doet me inderdaad aan de Acquascaphe denken. Leuke details!

Gefeliciteerd :+1:

Inderdaad een zeldzaamheid of unicum op het forum en mooie specificaties :+1:

Ziet er leuk uit en inderdaad in dezelfde prijsklasse als de Baltic.
Al vind ik de wijzerplaat van de Baltic wel een stuk rustiger en wat klassieker ogen ,ook is de Baltic 20 atm :wink:En niet te vergeten een heeft deze een sandwich dial.
Voordeel van de Echo is weer dat je er twee bandjes bij krijgt .Maar mijn voorkeur is dan toch de Baltic ( al ben ik dan wel bevooroordeeld :blush:)

Maar smaken blijven natuurlijk verschillend , in iedergeval gefeliciteerd met deze mooie aanwinst.

2 likes

Hartelijk dank voor de geweldige presentatie! Wow, naast de Rolex - dat is een onderscheiding, natuurlijk! :slight_smile:

1 like

Leuk horloge :+1:

1 like

Toffe duiker hoor. Mooi geprijsd ook. 20 atmos en 2 milimeter kleiner had van mij wel gemogen.
Veel plezier ermee!

1 like

Zou hij hem na 3 jaar nog hebben? Zo ja, zou een update van de review helemaal top zijn :wink:

2 likes

Dat treft:

2 likes

Mwuahaha shitt, datum totaal gemist. Anyhow @WatchGig hij is er dus nog? :crazy_face:

2 likes

Hij is er zeker nog!! :smiley:

1 like

Mooi. Veel plezier ervan.

Nog nooit van gehoord maar wat een bjoetie! Net ook even je andere verslag gelezen! Knap merk! Geniet ervan! Ga nog eens snuffelen op hun site! :stuck_out_tongue:

1 like