Het is lang geleden dat ik een horloge nieuw heb gekocht, wel eens iets in de stickers, maar in principe gaat mijn voorkeur uit naar vintage horloges, danwel klassiekers zoals de Speedmaster, Submariner of een Navitimer.
Omdat ik horloges koop om ook te dragen, komt het wel is voor dat ik een kras maak op bijvoorbeeld mijn dagelijkse Sub met zeilen, sleutelen of you name it. Daarom maak ik voor het eerst een kort unboxing verhaaltje. Enerzijds dus omdat het horloge nu nog geen krassen heeft, anderzijds omdat ik het horloge nog niet ben tegengekomen op het forum.
Ik kwam dit horloge per toeval tegen omdat ik zocht op Cortina op de website van Chronofactum. Cortina is een plaats in de Dolomieten waar ik in de buurt al ruim 35jaar ga skiën. Wat bleek, een relatief nieuw horloge van een ‘microbrand’ met een leuk verhaal. En daarbij een vintage uitstraling, maar wel met gecoat saffierglas en een degelijk uurwerk.
Voor mij dus geschikt qua model en om ‘veilig’ mee in nachtelijk Amsterdam te bewegen, waar menig vriend al van zijn horloge is ontdaan. Dus na een zeer prettige contact met Tom van Chronofactum, het horloge besteld.
Het horloge is erg mooi afgewerkt. De mattering op de lugs en aan de zijkanten van hoge kwaliteit en doet niet onder voor het duurdere segment. De gebruikte rvs legering heb ik niet kunnen vinden, maar ik ga uit van 316L.
Wijzerplaat ziet er erg netjes uit, ik heb met een loep geen foutjes kunnen ontdekken.
Wat bij mij denk ik als eerste gaat sneuvelen is de rand van de bezel, die lijkt erg dun en kwetsbaar.
Al met al is de eerste indruk heel erg positief en ik hoop dat de ‘klik’ met het horloge na een week er ook nog is!
Enkele gegevens van de site:
→ DIAMETER: 40mm
→ THICKNESS: 11.9mm
→ LUG2LUG: 46mm
→ CROWN: Screw-down type
→ CRYSTAL: Box-shaped Sapphire glass
→ MOVEMENT: STP1-11 Swiss automatic
→ BEZEL: Ceramic fixed bezel
En de foto’s:
Zeer netjes verpakt door Chronofactum.
Een fraai afgewerkte doos van Echo/Neutra met naast de 16mm gesp ook een 18mm gesp voor het geval je zelf een andere band met een dergelijk formaat wilt monteren. Erg netjes!
En natuurlijk de door mij extra bestelde milanaise band van het Duitse merk Staib.
En als laatste formaat vergelijk met een Sub.