Echt of nep? Breitling 1946 / 77 Ref.178 Vintage Chronograph Cal. Venus 170

Hallo iedereen,

In 2017 heb ik dit horloge op Chrono24 gekocht via Lorielogiese. Ik vroeg me af deze Breitling echt of (gedeeltelijk) nep is. Gewoon nieuwsgierig :slight_smile: . De wijzerplaat ziet er wel erg goed uit voor een horloge uit 1946. Ik vermoed dat dit door Lorielogies verfraaid/ bewerkt is. Als ik google dan zie ik veel verschillende lettertypes op de wijzerplaten en daarnaast ook een variatie aan wijzers. Ik ben er niet genoeg in thuis om hier iets zinnigs over te zeggen. Ben erg benieuwd naar jullie mening en onderbouwing.

Alvast vriendelijk bedankt!

1 like

over de echtheid van het horloge … ik denk het enige wat hier op zit is een wijzerplaat die misschien ooit is vervangen met een service. Voor de rest kan ik er zo 1,2,3 niets geks aan opmerken.

De Breitling letters zijn wat dikker dan normaal en er staat geen swiss made maar alleen swiss op…
Het uurwerk is voor zover ik kan zien ; gelijk aan een vergelijkbaar horloge ref178 met hand winder caliber Venus 170.

Dus denk niet dat het horloge nep is maar kan ook niet met zekerheid zeggen dat ie echt is.

Misschien is de dial wel in zo’n goede stand omdat ie weinig gedragen is en altijd in een kluis heeft gelegen? Alleen Breitling kan u uitsluitsel geven.

Als ik op de lorologiese.com pagina kijk zie ik niet direct iets waar ik achterdochtig van zou worden.

3 likes

Lorologiese restaureert de wijzerplaten van bijna alle horloges die ze verkopen. Daar zijn ze overigens ook eerlijk over. Ze zijn daar ook erg goed in.

Hoewel ik geen expert ben m.b.t deze Breitling wijzerplaten lijkt de kans me daarom erg groot dat de wijzerplaat opnieuw is opgemaakt. De seconds subdial vind ik ook een klein beetje gek ogen wat dit vermoeden voor mij versterkt.

Verder durf ik er niet al te veel over te zeggen. Volgens mij is het verder wel een betrouwbaar adres, zeker aangezien ze zo transparant zijn over hun werk aan de horloges die ze verkopen.

4 likes

Hoe heb je het de afgelopen zeven jaar ervaren, dit horloge. Waarom nu ineens dat het je gaat dwars zitten?

1 like

Kast niet gesigneerd, uurwerk niet gesigneerd, en een wijzerplaat waarvan ik me afvraag of hier sinds 1946 niks aan gebeurd is. Ik ben geen expert op het gebied van vintage Breitling, maar ik zou om die reden grondig onderzoek doen voor aankoop of dit wel klopt.

2 likes

Aan de verschillende onderdelen te zien zou ik zeggen dat deze samengesteld is en dus geen orgineel breitling horloge is.

2 likes

@PeterLC heeft heel wat Breitling’s gezien… kan jij er iets over zeggen?

1 like

Misschien dat @HorloG iets weet. Hij ziet er érg mooi uit voor een niet water/stof dicht horloge.
M.i. zal er dan véél aan de wijzerplaat bewerkt zijn. Het uurwerk heeft weinig tekst, soms wordt de chronograaf brug afgeslepen omdat daar het (originele?) merk staat.

3 likes

Ik heb hem destijds gekocht voor speciale gelegenheden, voor het grootste deel omdat ik het een mooi horloge vond qua esthetiek. Ik draag hem eigenlijk niet zo vaak. Lorologiese leek me wel een legitieme partij en daarom nooit echt getwijfeld. Ik stuitte via google op dit forum en zag in deze sectie ook een aantal nep horloges van dit model. Het leek me geen kwaad kunnen om het eens te valideren. Mocht het geen echte zijn, of deels, dan ook prima. Vind het een mooi horloge om naar te kijken :)! Daarnaast interessant en leerzaam om jullie expertise er eens naast te leggen.

12 likes

Calling @HorloG calling @HorloG
image

1 like

Even optisch, wijzerplaat is sowieso opnieuw opgemaakt. De spacing is net even off. Breitling is veel te dik geschreven. Wijzers zijn opnieuw gelumed.

Uurwerk is niet gesigneerd, dat kan. De kroon hoeft niet gesigneerd te zijn maar verwacht ik wel volledig vlak, dat is deze niet.

Er is wel een echt issue. De minutenteller gaat tot 30, maar Breitling heeft uitsluitend de Venus 170 met 45 minuten teller gebruikt. Dat kan dus niet. Mogelijk is dit over het hoofd gezien bij het opnieuw opmaken van de wijzerplaat. Zou je de chronograaf willen starten en timen of deze 30 of 45 Minuten telt?

20 likes

Ik vermoed (ben er niet gerust op) dat dit een niet-originele Breitling meer is. Er lijkt aan gesleuteld te zijn … Franken-Breitling wellicht? :roll_eyes:

https://breitlingsource.com/phpBB2/

Ga daar ook eens navragen.

1 like

Bedankt voor je bericht en allerlei ophelderingen. En ook fijn om zo even wat zaken uit te kunnen sluiten. Wat scherp gezien van de minuten teller. Ik heb het net even gechecked en de 30 minuten kloppen inderdaad niet! Hij loopt tot 45 min.

1 like

Oef.

1 like

Dus voor de duidelijkheid, hij gaat rond in 45 echte minuten maar op de wijzerplaat lees je 30?

1 like

Nee… …waren vooral nieuwe destijds. Al een tijdje geen binding meer met het merk.

1 like

Ja dat is helemaal correct.

Dankjewel!

In dat geval denk ik dat je gewoon een legitieme Breitling in bezit hebt. Als het klopt dat de dealer zijn wijzerplaten zelf kan opmaken dan zou ik aangeven dat ze een fout hebben gemaakt bij de jouwe en vragen of ze dit kunnen corrigeren (na zo’n tijd is het wel schappelijk als je daar aan bijdraagt of gewoon betaalt).

5 likes