Echte duikers dragen?

Op HF zocht een mede HF lid een duiker. Na wat suggesties gegeven (bijv Unimatic) zei ik ten slotte nog “Zoek je een echte duiker, kijk niet verder dan Japan. De swissies hebben fantastische marketing, maar Realistisch dragen de meeste echte duikers een Prospex en citizen en laten hun dure swissies op het droge of in het zwembad.”

Tuurlijk is een sub of seamaster geschikt (Mijn vintage sub 1x in de Filipijnen maar dat was niet slim) maar mij gaat het om de kosten bij schade die uiteraard overkomelijke is bij een citizen.

Wat dragen de duikers hier op HF?

4 likes

Ik ben geen duiker, maar bij zwemmen in open water (meer, plas of zee) draag ik eigenlijk altijd mijn ORIS TT die is van titanium en dan ben ik niet bang voor corrosie of anders, vaak zit er wat zand in de sluiting even uitspoelen en klaar. Wat ik wil zeggen is dat Japan niet je enige optie hoeft te zijn als je toch graag wat anders wil! Al is Seiko wel voor de hand liggend inderdaad :wink:

3 likes

Een Suunto.

We leven tenslotte in de 21ste eeuw.

7 likes

Toen ik begon met duiken op m’n 15e droeg ik een duikhorloge can Reebok, gekregen van m’n vader. Met klittenband strap. Daarna voordat ik serieus in horloges geïnteresseerd raakte een Invicta pro diver. Nu SKX of Planet Ocean.

Ik draag bij duiken of snorkelen mijn oris depht gauge of mijn rolex deep sea. Beide super robuust en nooit ook maar 1 probleem gehad. Met de deepsea moet je bijna 4000 meter diep kunnen duiken probleem is dat ikzelf dan wel in 1000 stukjes lig

2 likes

Die ORIS is ook een echte duiker! Tof ding! Voor dagelijks is hij te groot voor mij maar vindt hem wel gaaf.

Is het met duikers niet zo dat je er eigenlijk een nulletje vanaf moet snoepen voor de echte diepte? Dan is 400m nog een wereldrecord waarschijnlijk maar toch :joy:

2 likes

Als horloge doorgaans een Citizen Promaster, die ook diende als backup voor mijn duikcomputer Uwatec. Heb overigens ook Seiko, en zelfs :joy: Submariner en Sea Dweller gedragen tijdens het duiken maar dat was gewoon een keer “omdat het kon”:joy::ok_hand:

52 likes

Hoe kon ik Suunto nou vergeten!

Ik had het trouwens over het horloge naast de suunto duikcomputer.

1 like

Denk dat dit de beste optie is.

1 like

Ja, het “kunnen” maakt het leuk. Maar ik sla me voor mijn kop bij een ongeluk…bijvoorbeeld …”man o man, waarom moest ik nou perse een Nautilus dragen op de racefiets!”

4 likes

Ja, echte duikers dragen een duikcomputer. Ik ken er niet veel die echte interesse hebben in duikhorloges, al heb ik @ScubaPeerke toch wel een beetje besmet met de liefde voor een mooie “duiker”

Vroeger kende ik alleen Seiko, Citizen en Suunto als duikhorloges. Automaten waren een uitzondering, al heb ik wel eens een professionele duiker gesproken die heel lang een Turtle droeg naar zijn werk.

Nog steeds vind ik Seiko en Citizen mooie duikers maken, maar Oris draag ik ook een warm hart toe. Ik hou het zelf bij een Seiko mod bij het duiken…

image

6 likes

Voor de liefhebber:

2 likes

Ik heb in Israël gedoken waar de divemaster een afgeragde Kermit droeg.

2 likes

Wees voorzichtig hiermee, en goed onderhoud hé.

http://www.clockmaker.com.au/watchmaker/wornbracelet.html

1 like

Wat was daar niet slim aan dan?

Hoezo bij een Citizen? Zijn dat zo lompe en kwetsbare horloges dat ze kapot gaan bij een beetje duiken? Dat kan ik mij alleen voorstellen bij Citizens buiten de Promaster-serie!

Nee absoluut niet! Ik wil hiermee zeggen dat schade aan een citizen me geen rib uit het lijf kost. Reparatie van een Rolex daarentegen kost meer dan een nieuwe citizen.

Citizen maakt toppers en hebben een ijzersterke reputatie.

3 likes

Ik heb altijd mijn sub gedragen tijdens duiken omdat ie daar immers voor bedoeld is en krassen en deuken boeien me niet echt. Uiteraard naast een Suunto Stinger en later de D4.

Handig van een horloge onderwater is vooral dat je met cursisten gemakkelijk oefeningen kan timen, qua duiken vertrouw je bijna blind op je computer.

5 likes

Ik draag gewoon mijn steinhart ocean one,no problems.

1 like

Draag mijn ooit nieuw aangeschafte en inmiddels compleet afgeragde SD4k altijd. Dus ook tijdens het duiken. Soms, als ik zin heb, draag ik mijn nieuw aangeschafte en inmiddels eveneens compleet afgeragde Tudor GMT. Geen duikhorloge pur sang, maar wel 200m dus die gaat ook mee de plomp in.

4 likes

5 likes