Echte military (issued) horloges

Wie hebben er een echte military issues horloge? Dus geen military style o.i.d. Een discussie volgend op WUS, doet vermoeden dat er momenteel alleen nog in het Britse leger horloges met bepaalde specificaties worden ingekocht (Pulsar G10 als opvolger van de CWC G10 en de Seiko 7a28-7120 gen-1 of 7t27-7a20 gen-2 chronograaf ). Maar in het verleden zijn er heel wat merken geweest (Hamilton, Precista, CWC, Benrus, Omega, Lemania, Type-1 Kirova (USSR), Heuer, etc…

Ik ben benieuwd wat de leden hier zoal hebben. Ik start met mijn CWC chronograph. Deze zijn uitgegeven aan de RAF en, in dit geval, de Royal Navy heli piloten.

16 likes
2 likes

Casio G-Shock DW-6600 (US Navy Seals).
Hetzelfde horloge is zeer spaarzaam ook bij NL defensie jongens die vaak in Roosendaal kwamen uitgedeeld. De mijne doet het nog steeds.

hoort mijn marathon tsar hier ook bij? Je kan een us government versie kopen hiervan, die voor hun is uitgebracht. Het horloge is ook op en top military met tritium tubes voor goede readability, 30 atm en 120 clicks unidirectional bezel.

Zou logisch zijn gezien alle plaatjes die je van die (mooie!) klok ziet echter had ik stevig op mijn kloten gekregen als ik op pad gegaan zou zijn met wat tritium om de pols. Valt zo op…
Echter, cat-eyes ook (omkeerbaar). Destijds waren de compassen ook voorzien van tritium en zelfs sommige korrels op vuurwapens (w.o. Glocks).


achtergrond


achtergrond

12 likes

jij zit in het leger veronderstel ik? En die tritium maakt idd veel licht, mn vriendin word er id nacht soms wakker van aangezien ik em snachts niet uitdoe, en als ik em dan al op het nachtkastje leg schijnt dat ding gelijk een zon in het donker bij wijze van spreke.

1 like

MIL-PRF-46374G Type II, Class 4 mechanical, 17 jewel watch by Marathon Watch Company

Handopwinder van Sep 1990. De tritium buisjes geven nog maar zeer zwak licht…

4 likes

Ik heb deze CWC W10 GS Navigator automaat (ETA uurwerk) met nog tritium lume, dus van voor het jaar 2000. Alweer een tijdje geleden overgenomen van Ide @anon50762135EV en nog steeds heel erg blij mee. Heerlijk horloge! :sunglasses::+1:

14779134-179E-4E3A-B950-C02C8EE93CA4

5 likes

Goed om te lezen dat hij nog altijd goed bevalt Harry!

1 like

:+1::sunglasses:

1 like

CWC W10 uit 1973

Jaeger LeCoultre van een Duitse officier circa 1943

En een Minerva (Deutsches Heer) die nog terug moet komen van de uurwerkmaker.

9 likes

Crosslinkje:

https://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/2/1/5/215adbbefe0960dd7ff15335392097f72b7c3fed.jpg

4 likes

Ik bezit volgens mij geen military watch volgens de specs.
Maar ik vraag me wel af: zijn sinds ± 1988 dit soort mechanische quartz horloges niet gewoon vervangen door LCD quartz?
Ik ben groot fan en liefhebber van de eerste Seiko 1/10th quartz chrono’s, in het bijzonder de 7A38 en 28. Maar inmiddels zijn er sindsdien (vanaf de mid eighties) toch veel meer en ook meer betrouwbare quartz LCD varianten op de markt met een betere precisie, en zeer veel meer functies?
Tijdens beide golfoorlogen en alle oorlogen daartussen en daarna zijn het toch vooral de Casio’s geweest die populair waren onder de militairen.

Of ga ik voorbij aan de vraag en bedoel je vooral vintage horloges voor '85?
Worden mechanische analoge quartz varianten op de eerdere Pulsars en Seiko’s nog steeds toegepast in het britse leger?

Benrus DTU 2A/P MILW3818B (March 1966)
US army. Zijn met name gebruikt door de US army in Vietnam.

Foto ooit al eens eerder hier geplaatst.

4 likes

Heel oud. Een Henry Kahn uit ongeveer 1915.
Henry Kahn maakte horloges in Sint Petersburg voor o.a. de cavalerie van de Tsjaar. Dit is er eentje…

Op de achterkant staat:
поставщики частей (supplier of military units)
императорской ГВАРДИ (of imperial guard)
генрих КАНЪ (Henry KAN)
С.П.Б (Sankt-Peter-Burg)

8 likes

De genoemde Seiko’s en Pulsars zijn nog steeds ingebruik. De jaaraanduiding op de achterkant geeft aan dat ze ook nog vrij recent zijn aangekocht. De Pulsar staat op eBay momenteel ook wel bekend als een “prins Harry” British army watch. Er zijn plaatjes waar je prins Harry inderdaad met dit type om de pols ziet.

Op kevlar band!

2 likes

Mooi ding!

Goed verhaal over een echte soldaat en wat hij droeg tijdens zijn missies.

https://gearpatrol.com/2018/10/15/story-of-an-issued-military-watch/?mc_cid=ae5224cad2&mc_eid=331e142638#2

2 likes