Echte Rolex kennis?

Is er hier iemand die mij weet te vertellen of er bij een Rolex SubMariner met een Z serial uit 2007, een soort van gebruiksaanwijzing zit?
Klaas Kramer uit Franeker vertelde dat er géén boekje bij dit horloge zit!
Ik was in de volle veronderstelling dat er bij een Full Set toch wel een boekje zat waar in staat hoe het horloge werkt.
Hoe je de kroon moet gebruiken om het uurwerk op tijd te zetten of bijvoorbeeld de datum te veranderen.
Hoeveel keer je hem bijvoorbeeld moet opwinden na stilstand, een vraag waar Klaas geen goed antwoord op had, je moest dat volgens hem maar een paar keer doen!
Ben er inmiddels al wel achter dat je minimaal 25x moet draaien…
Maar heb dus nog steeds geen boekje bij het horloge, want dat hoort er niet bij volgens Klaas!
Heeft hij gelijk???

Er zitten wel boekjes bij maar een manual kan ik mij niet herinneren

Een automaat windt zichzelf op, daar hoef je zelf niks aan te doen. Bij al mijn horloges zit een boekje maar misschien is dit bij Rolex gedigitaliseerd.

Klopt ik heb er ook wel diverse boekjes bij maar geen manual.
Heb ook wel Breitlings, Sinn, DeepBlue’s, Hanowa’s, Seiko’s, TauchMeisters waar wel overal een manual bij zit.
Zelfs bij de relatief goedkope DeepBlue’s, Hanowa’s, Seiko’s, en TauchMeisters zitten nog hele uitgebreide manuals, bij Breitling en Sinn zitten ook goede manuals.
Dus waarom bij een hele dure Rolex niet?

Er hoort een Your Rolex Oyster boekje bij uit 2007 uiteraard (achterkant te zien onderop)
En een Submariner boekje met een duiker erop (ook uit 2007 of nabij). Is geen gebruiksaanwijzing idd.
En een klein translation boekje

De latere ceramic modellen hebben wel een gebruiksaanwijzing.

7 likes

Niet helemaal waar wat je schrijft, lees dit maar eens. Daar heb ik ook de informatie op gevonden…

3 likes

Natuurlijk werkt een automatisch uurwerk niet meteen als je het oppakt, maar met opwinden slijt je kroon sneller. Als je hem wat beweegt begint alles vanzelf te werken, waardoor opdraaien niet nodig is.

:flushed:

6 likes

Op zich wel waar

Wat is dit jongens?

Een rondje “hoe duurder het horloge, hoe ongeïnformeerder de eigenaar”?

5 likes

Als het om een schroefkroon gaat, dan laat ik die bij voorkeur ook zoveel mogelijk ongemoeid.

Duur horloge kopen en bang zijn om het te gebruiken…:upside_down_face:

6 likes

Iets wat vreemde reactie uwerzijds.
Het ging er alleen om of er nu wel of niet een manual bij het horloge hoort.
Dat was mijn vraag omdat ik dat niet wist!
Excuus voor mijn onwetendheid hierin…

4 likes

Thx, klinkt logisch.
Waarschijnlijk doe ik het zelfde als jullie allemaal…ik wissel nog weleens van horloge, dus komt het regelmatig voor dat een horloge stilstaat.

Begrijp ik uit uw verhaal, dat het verstandiger is het horloge een paar keer te bewegen zodat je ziet dat de secondewijzer weer “zweeft” hem dan vervolgens op tijd te zetten met de correcte datum en dan vervolgens het automatische uurwerk zijn werk laten doen en hem dus alleen maar op te laten winden door de polsbeweging?

Die gast is gewoon jaloers.
Heeft van al z’n spaarcenten na jaren sparen een Seiko kunnen kopen. Doet nu wat zuur als iemand een Rolex zonder boekje koopt.
Gewoon negeren.

2 likes

Zo is dat! Een beetje Rolex eigenaar laat z’n horloge opwinden en op tijd zetten door de butler. Hoe dat moet wordt ze geleerd op de butlerschool, dus die boekjes hoeven er echt niet bij. Anders zou de set zomaar weer €1500 duurder worden.

7 likes

Ik zou hem van uit stilstand een kleine ‘push’ geven van 20 slagen.
Als je dit netjes doet denk ik niet dat de schroefdraad daar onder zal lijden.

Voor de goede orde, ik reageerde hier met name op:

Als er meerdere automaten in bezit zijn mag je toch zeker verwachten dat zoiets simpels als opwinden en gelijk zetten bekende acties zijn.

Uiteraard is het moeilijk om in te schatten hoeveel slagen resulteren in een lopend uurwerk. Ik heb nog nooit gezien, in één van de vele handboeken voor Seiko’s, Stowa’s, Mühle’s of Nomos horloges dat er een aantal slagen werd voorgesteld.

Iedereen heeft een andere slag, bij het hanteren van de kroon. Moderne uurwerken hebben een vrijstand die er voor zorgt dat de veer niet kan breken tijdens het opwinden, ook al wordt er veel aan de kroon gedraaid.

Uit een willekeurige Seiko manual:

"Continue to turn the crown until the mainspring
is sufficiently wound. The second
hand will start moving. "

Dat iemand die z’n eerste automaatje koopt misschien wat uitleg nodig heeft, prima, maar als je eenmaal een Rollie aan het kopen bent…

Zeker aangezien het bericht nogal agressief en vet gedrukt begon, en je specifiek Klaas Kramer uit Franeker eens lekker aan het “naming and shaming” was :slight_smile:

2 likes

Zo doe ik het wel altijd, al kan ik bij mijn horloges zien wanneer het balanswiel op volle snelheid draait. Natuurlijk kan je hem ook handmatig opwinden, maar op de lange termijn scheelt het slijtage plus het werkt zo ook prima.
Het ging me meer om dat ik wel snap dat het uurwerk volledig handmatig opwinden wel een bepaald aantal slagen nodig heeft, maar ik twijfel of er een minimum op zit aangezien ik totaal niet aan handmatig winden doe met mijn automaten.

Uit stilstand moet je het horloge sowieso weer op tijd zetten en de datum instellen.
De kroon is dan al los en kun je het uurwerk net zo goed een paar slingers geven.

1 like