Echte Rolex kennis?

Dat je kroon sneller slijt met opwinden dan met in een kluis liggen zal wel waar zijn, maar lijkt het jou ook niet ietwat onlogisch om enkele (vele) duizenden euro’s uit te geven aan een horloge en dan bijvoorbeeld de kroon niet te durven gebruiken waar hij voor bedoeld is… misschien moet je met een Rolex dan ook wachten om hem op te nemen en in gaan te schudden totdat je stilstaand horloge juist staat, of mag de kroon wel gebruikt worden om het horloge juist (op tijd) te zetten?

1 like

Jij was mij voor om dezelfde bedenking te maken als dewelke ik ook had, mag je wel je horloge op tijd zetten?

1 like

Zeker.
Ik geef het uurwerk eerst 10 slagen, dan zet ik het op tijd en dan nog eens 10 slagen.
Dicht schroeven en ready to go :+1:

2 likes

Die vraag was natuurlijk niet aan jou gericht :wink: en zo doe ik het ook met automaten… (die hebben dan wel geen schroefkroon maar ik heb hier bijvoorbeeld wel een aantal Vostoks liggen met schroefkroon en handopwinding, dus die moet je dagelijks open en dichtschroeven en moet je met de hand opwinden en dat met horloges die nog geen 100 euro kosten en die verondersteld worden om pas na 10 jaar service nodig te hebben).

1 like

Ik draai altijd dapper de kroon rond tot de secondewijzer precies op de 12 staat. Daarna trek ik de kroon snel uit en wordt de urenwijzer tot op een micrometer nauwkeurig uitgelijnd op de index. Ik heb zo’n vreselijke hekel aan wijzers die niet precies op de index vallen op de hele minuut #OCD :see_no_evil:

11 likes

Zinvol!

Zinloos!

Kansloos!

6 likes

Wederom een vreemde reactie.
Het ging alleen om of iemand mij kon vertellen of er nu wel of niet een manual bij het horloge hoort.
Dat u vervolgens ook nog denkt dat ik nog steeds niet zou weten hoe een horloge werkt, tsja dat zegt meer over uw interpretatie van mijn vraagstelling.
Waar u de wijsheid vandaan haalt dat mijn bericht agressief is ontgaat mij ook even.
Dat de tekst vetgedrukt stond heeft de reden dat het de leesbaarheid van de vraagstelling verduidelijkt.
En de door u genoemde naming & shaming is ook niet correct.
Ik ben zeer blij met mijn aankoop van Klaas Kramer uit Franeker die mij persoonlijk heeft geholpen, een bijzonder oprechte en klantvriendelijke verkoper, mooie winkel.

1 like

Dat doe ik precies zo. Als het mis gaat weer even een minuutje wachten tot de secondewijzer weer bij de 12 is en hopen dat hij op de goede plek staat. En ach soms ben ik weleens een paar minuten zoet om de boel mooi uit te lijnen…

2 likes

Beginnen met vet geschreven tekst om daarna expliciet Klaas Kramer uit Franeker te noemen en het feit dat Klaas geen antwoord had op de exacte hoeveelheid slagen… Dat komt op internet raar over. IN HOOFDLETTERS GESCHREVEN en vet gedrukte tekst zijn normaliter beide manieren om geschreven irritatie of een bepaalde urgentie over te brengen, dus wellicht schoot je daar je doel enigszins voorbij.

Kortom, het was een naar klinkende openingspost, terwijl ome Klaas zo te lezen niets raars gezegd heeft verder. Ik ben blij dat je aangeeft verder tevreden te zijn met 's man’s verrichtingen, dat verheldert één en ander.

Voor de toekomst zou je dit soort vragen beter iets neutraler kunnen schrijven. Zo van “Ik heb een Rolex ref X gekocht uit jaar Y, zit daar normaliter een handleiding bij of niet?”. Als er dan iets fout gaat, kun je altijd nog een “Ervaringen Met” topic schrijven.

Fijne avond verder, en veel plezier van die Sub.

8 likes

Right …

1 like

Gebruik een horloge om de tijd te kunnen zien en het maakt mij niet uit of het nu een goedkope is of een dure.
Alleen zijn soms de wat duurdere automaten iets nauwkeuriger dan de goedkopere.
Al hoewel, ik heb een goedkope Deep Blue automaat die héél erg nauwkeurig loopt.

Dus gebruik ik mijn kronen best wel regelmatig om de tijd weer goed in te stellen.
Ik blijf graag bij de tijd…

Eer uw kroon

2 likes

:grinning::grinning::grinning:

Ben de laatste persoon die amice Klaas zwart wilde maken.
Zoals al eerder gezegd ben zéér tevreden over mijn aankoop.
Niks dan lof over deze nuchtere oprechte recht voor je raap Friezen.

Heb enige tijd moeten sparen en was dus al meerder jaren opzoek naar een R, dus ben allesbehalve over één nacht ijs gegaan.
Derhalve was K K te F een weloverwogen bewuste keuze van mij, weet dat mijn horlogekeus op meerdere plekken was te realiseren, maar heb na enige jaren zoeken en vergelijken toch de keuze gemaakt naar K K te F te gaan.

Had na de aankoop alleen een paar bedenkingen over bepaalde dingen.
En wederom excuses richting u, dat mijn layout van mijn bericht u niet zo aansprak, er waren geen onderliggende bedoelingen, geen zwart makerij en al zeker geen agressie, wellicht alleen onkunde van mijn kant in het opstellen van een bericht in uw ogen.

Het ga u goed en veel plezier met uw Seiko. (sorry ik bedoelde S)

Om op je vraag terug te komen over het boekje.
Er hoort gewoon een boekje bij het horloge te zitten specifiek voor de submariner.

Hierin staat uitgelegd hoe het met de kroon werkt, hoe het met de bezel werkt etc. etc.
Is altijd leuk om er bij te hebben.

De boekjes zijn meestal op internet wel te koop bijvoorbeeld op chrono24.

Niet voor het model uit 2007.

3 likes

Weer wat geleerd:wink:

1 like

Allereerst is het uitgeven van duizenden euro’s aan een horloge sowieso niet logisch en zeker geen middel om een duurzaam horloge te kopen. Ik denk dat veel dure horloges een stuk delicater zijn dan een Casio van twee tientjes, dus dat dan een voorzichtige omgang niet gek is.

Ten tweede is de kroon hoofdzakelijk bedoeld voor het bijzetten van de tijd, er zijn ook zat automatische uurwerken waar handwinden niet mogelijk is. Gezien er, zover ik weet, een schroefkroon op dit horloge zit hoef je ook geen raketgeleerde te zijn om te snappen dat in en uitschroeven van de kroon uiteindelijk slijtage geeft. Daarbij wordt de energie die je “opwekt” met de kroon aandraaien niet via straling overgedragen, dus de tandwieltjes die dit doen slijten ook. Tot slot zei ik ook niet dat je absoluut het handmatig opwinden moet afzweren maar reageerde ik op:

Dit moet helemaal niet, aangezien het oppakken en heen en weer wiegen bij mijn horloges zorgt dat ze gaan lopen en een dag dragen de gangreserve verder vult. Vandaar dat ik het niet gek vond dat een verkoper niet zo het aantal graden kon noemen waarmee je de kroon moest opdraaien…

1 like

De kroon zelf slijt niet zo snel… Denk dat je heel veel eraan moet draaien voordat je 904l rond maakt. Uiteraard, onderdeel wat beweegt slijt in de theorie. De stift aan de kroon daarintegen is wel wat gevoelig en ik ken iemand die er hard aan trok en zo de stift eruit trok. Maar goed, wees gewoon voorzichtig met het trekken aan je stift en voel goed wanneer die klikt.

verkeerde topic (A)

Eensch! :wink:

Maar even serieus, als je een duur horloge in nieuwstaat wil houden
kun je hem het best in de winkel laten liggen.

3 likes