Echte Rolex kennis?

Ik geniet van mijn horloge!..en daar zitten heel soms kleine (bijkomstigheden) bij.

1 like

De rolex is zeer stevig en het uurwerk kan veel verdragen! Ik gooi en zwem ermee zonder problemen. Een tool watch is niet voor niks een tool watch. Als het een gecompliceerde patek is, dan kan je er niet een avondje mee naar de discotheek lopen swingen. Maar rolex en tevens ook seiko zijn oersterke horloges. Ook eens! Het is een grote investering, maar geniet er de komende +30 jaar van, want hij kan het goed hebben.

4 likes

Kan ik mij geheel in vinden.

2 likes

Lekker blijven dromen in het ‘wat had ik vandaag willen dragen’-topic Victor !

2 likes

Ik heb vandaag plezier van heel andere horloges dan een Seiko, maar bedankt voor het sentiment. @lasteraar vooral niet te serieus nemen.

Grappig hoe geschreven tekst bedoelingen kan verwringen. :grinning:

Doe ik!:kissing_heart:

Werkse vandaag…:nerd_face:

1 like

Om even bij de kwestie te blijven. Er zit geen manual boekje bij het horloge voor zover ik me kan herinneren. En een automaat die stilstaat, moet je altijd op weg helpen door minimaal 30 tot 40 maal de kroon te draaien na het gelijk zetten van datum en tijd. Datum best niet veranderen tussen 9u en 3u. Gewoon even tijd doordraaien en dan datum op de dag ervoor zetten. Daarna weer de tijd doordraaien tot zowel datum als tijd goed staan. Op die manier ben je zeker of het voor- dan wel namiddag is en staat hij ook weer op volle kracht zodat kan je de maximale reserve er uit haalt en het horloge bvb dezelfde nacht niet stil valt. Tenzij je je horloge aanhoudt in bed en erg woelig slaapt. Een automaat kan je niet manueel overwinden dus daar hoef je geen bang voor te hebben. En een kroon die sneller slijt hierdoor…wat gaan we nog allemaal verzinnen?

Als ik dit lees zou ik blij moeten zijn dat ik geen Rolex heb, als ik zou geloven wat jij hier geschreven hebt is een Rolex een horloge dat met de grootste omzichtigheid moet behandeld worden. Zoals anderen hier al geschreven hebben zo’n horloge (zonder nu een merk te willen noemen) is gemaakt om gedragen en gebruikt te worden en opwinden of op tijd zetten van een horloge hoort daar echt wel bij. Ik ben absoluut geen raketgeleerde maar het in en uitschroeven van die kroon is zelfs meer nodig om het horloge op tijd te zetten dan om het een paar slagen, op te winden… Maar goed neem nu dat je het horloge éénmaal per week moet heropstarten en dus je horloge start met 20 omwentelingen van de schroefkroon. Laat ons aannemen dat je dan die tandwielen ook 20 maal laat rondgaan, is dit 1000 maal per jaar dat die tandwielen rondgaan per jaar of 10.000 maal per tien jaar waarna je horloge zeker binnen moet voor onderhoud…
Hoeveel maal hebben de tandwielen voor de secondewijzer, minutenwijzer of uurwijzer dan al rondgegaan? in 10 jaar zitten 3.650 dagen, 87.600 uren, 5.256.00 minuten, 315.360.000 seconden. Als je dan weet dat een secondenwijzer per seconde acht kleine stapjes maakt spreek je over meer dan 2.500.000.000 bewegingen van die tandwieltjes op 10 jaar tijd (mocht het horloge nooit stilgestaan hebben :wink:). Als je die cijfers even meeneemt dan zul je wel inzien (zelfs zonder raketgeleerde te zijn) dat de schade aan die tandwielen echt wel zal meevallen van het horloge nu en dan op te starten door die paar slagen.

En dat in en uit schroeven is ook al nodig om je horloge op tijd te zetten… derhalve mag je die slijtage zeker nioet meenemen in het verhaal van een paar slagen op te winden, je moet daarbij de kroon ook nog eens uitrekken om datum en tijd juist te kunnen plaatsen, ook hier is het risico vele malen groter dan een paar slagen opwinden…

En als ik schreef dat het mijn ietwat onlogisch leek om vele duizenden euro’s uit te geven en dan de kroon niet durven te gebruiken waar hij voor gemaakt is, is dat iets anders dan te stellen dat een duur horloge duurzamer zou zijn dan een goedkoop horloge (of dat de prijs ook maar iets zou te maken hebben met kwaliteit) een beetje lezen wat er staat zou kunnen helpen om te begrijpen wat ik bedoel (en neen ik noem daar geen merk of type van horloge)…

Ik blijf dus bij mijn standpunt dat als een horloge voorzien is van de mogelijkheid om het te starten met een paar slagen het voor de slijtage van het uurwerk zeer weinig zal uitmaken en dat mits tijdig onderhoud er volgens mij zeer weinig risico’s verbonden zijn aan die handelingen…

4 likes

:raising_hand_man::point_up_2:

Thx, uw korte antwoord komt heel duidelijk over.
Weet u misschien dan ook wat hiervan de reden is?

Eensch.

Mochten er nu echt mensen zijn die al deze narigheid willen vermijden… Sja.

Maar ja, ook bij zo’n quartz moet je af en toe de kroon uittrekken om de datum te verzetten. En eens per drie jaar na de batterijwissel.

Kortom. ik denk dat zelfs dat voor @Temporis nog een stuk te gevoelig is. Daarom stel ik gewoon dit voor:

En dan niet teveel op het illuminatorknopje drukken, daar slijt de kast van. :slight_smile:

3 likes

Snap er nu helemaal geen reet meer van.
De een heeft het over wel een boekje en de ander weer niet!
Wie heeft er nu gelijk?
Weet is de know it all Rolex man?

Begrijp me niet verkeerd, het is geen hals zaak zo’n boekje, maar ik spaar horloges al best wel lang en om mijn verzameling compleet te hebben en houden heb ik graag alles wat origineel bij het horloge hoort, dus boekjes, omdozen, elastiekjes, plasticzakjes, bonnetjes, etc. etc.

1 like

Begrijp mij alsjeblieft niet verkeerd, maar indien je zo maniakaal bent in het sparen is het dan niet beter om een nieuw horloge te kopen dan eentje uit 2007? Bij een nieuw horloge ben je ongeveer zeker dat je alles mee zult krijgen van de vrekoper, bij een ouder horloge is dat maar de vraag (no pun intended)…

1 like

Het correcte antwoord is al gegeven door Ramon @Crownguard Hij weet het echt.:+1::slightly_smiling_face:

1 like

Dank u wel.
Dit is pas info!

1 like

Dat is hier met name @Crownguard

En die zegt:

1 like

Maniakaal??? LOL (was er vergeten bij te zetten dat ik Asperger heb, dus vandaar obsessieve spaar gedrag)
Spaar ze gewoon.
Ben al wat ouder en wil mijn “verzameling” graag compleet doorgeven aan mijn kinderen.
Daarom koop ik alles ook 2x!
En een R uit 2018 is in mijn ogen minder mooi dan de 2007.
Smaken verschillen…

1 like

Zoals ik al schreef het was geen kritiek, maar ik kan mij best voorstellen dat voor sommigen alleen al de wetenschap dat iets niet volledig is (of zou kunnen zijn) voldoende is om het niet in de collectie te willen…

En neen gelukkig ben ik niet zo, maar ik heb er wel alle begrip voor…

Ga op uw reactie af en het gegeven antwoord van de Crownguard.
Nu stop ik ook met zoeken op internet voor een boekje.

Jammer dat u en de Crownguard niet eerder hebben gereageerd, dan was de hele discussie op dit topic ook wat meer to the point gebleven…

Dank voor de rust!

Ja beetje jammer idd.
Die gasten hadden best wat eerder kunnen reageren

6 likes