Stel je wilt een horloge kopen op een vrij markt en die persoon heeft geen bewijs van echtheid, hoe kun je dan zien of het een echte horloge is en geen namaak.
Ken je ergens aan herkenen of een horloge echt is?
Stel je wilt een horloge kopen op een vrij markt en die persoon heeft geen bewijs van echtheid, hoe kun je dan zien of het een echte horloge is en geen namaak.
Ken je ergens aan herkenen of een horloge echt is?
Ja… Openmaken… of… vantevoren goed naspeuren…
Als de diameter van het horloge niet tussen de 30 en 45 mm maar tussen de 30 en 45 cm ligt dan is het waarschijnlijk geen echt horloge maar een wandklok!
Niet kopen in dat geval want je krijgt er geen fatsoenlijk bandje aangeknoopt en je loopt nog voor gek ook, iedereen ziet namelijk dat er iets niet klopt.
an is
het waarschijnlijk geen echt horloge maar een
wandklok!
JSZ zit wat te dollen. Maar hij heeft wel een punt. Er zijn zoveel punten waarop een namaak horloge van het origineel kan verschillen dat er geen eenvoudig antwoord gegeven kan worden op zo een algemene vraag.
Als de diameter van het horloge niet tussen de 30
en 45 mm maar tussen de 30 en 45 cm ligt dan is
het waarschijnlijk geen echt horloge maar een
wandklok!
Niet kopen in dat geval want je krijgt er geen
fatsoenlijk bandje aangeknoopt en je loopt nog
voor gek ook, iedereen ziet namelijk dat er iets
niet klopt.
Dat van diameter begrijp ik effe niet!
Het is een beetje de vraag hoe je snel even iedere ziekte kan diagnostiseren.
Het antwoord is: na een lange studie… & dan kan je er nog naast zitten.
Seiko74 Schreef:
Dat van diameter begrijp ik effe niet!
Als een horloge 10x groter is dan hij zou moeten zijn is het waarschijnlijk een wandklok…
Nee serieus, een tip of tips voor de echtheid van een klok bestaat niet. Ook namaak horloges worden met de grootste precisie gefabriceerd.
Maar soms ook niet, en in dat geval moet je hier een foto plaatsen en kunnen een aantal leden hier wel een mening geven. Je kunt dan tot zeker 90-95% zekerheid krijgen.
Maar je post ná koningsdag, vertel wat je hebt gekocht! Foto?
Ik heb niets gekocht, maar het ging om een Cartier horloge. De verkoper had geen echtheidscertificaat dusliet ik de horloge liggen.
De verkoper had geen echtheidscertificaat
dusliet ik de horloge liggen.
Een zo’n certificaat had je wel op echtheid kunnen beoordelen
Vrijmarkt…is 'ie echt … is het certificaat echt…
Een Cartier op een Vrijmarkt?
Wereldvondst!
(en nu weer verder dromen)
Ik heb 2 gouden omega’s in mijn handen gehad en weer teruggelegd zelfs een euro was te veel gevraagd
Als je de vraag zo stelt dan is de enige oplossing het horloge open maken en dus het uurwerk beoordelen. Zelfs dan moet je al vantevoren heel wat uurwerken hebben ingezien om te kunnen beoordelen om wat voor uurwerk we praten en of het de juiste kwaliteit heeft.
Ik ga vrij veel rommelmarkten af en word steeds beter in het spotten van fake, nu kijk ik uitsluitend naar mechanisch wat het al iets makkelijker maakt maar goed. Als je de modellen niet exact kent is het verdomd lastig om direct te zien of iets echt is of nep, wel kun je zien of dingen kloppen. Een chronograaf met niet werkende knoppen is altijd verkeerd (duh!), als je roest ziet op een gouden horloge (14K of 18K) dan is dat altijd verkeerd. Logo’s die net een beetje off zijn is ook een rode vlag.
In het ergste geval gewoon vragen, veel van die marktlui weten prima dat ze fake verkopen. Als ik een Rolex vastpak roepen ze in acht van de tien gevallen al direct dat hij nep is. Mijn ervaring is dat je op een rommelmarkt geen absolute A-merken tegenkomt en zeker niet van de top-3 (Omega, Breitling, Rolex). Tenzij het een dealer is van horloges maar dan zijn het geen koopjes. Op de rommelmarkt ben je op zoek naar de merken daar net onder zoals, Tissot, Hamilton, Titus, Enicar etc of gewoon op zoek naar goud.
Een certificaat is met een paar tips makkelijk op echtheid te erkennen.
Ik werk vaak samen met de personen van de Douane die opgeleid zijn om goederen op echtheid te controleren en er een waarde aan te hangen. Ze noemen het intellectueel eigendomsrecht. Helaas ga ik liever naar de echte juwelier. Punt is dat het onderkennen van een goede replica t.o.v. Een echte is simpelweg niet eenvoudig.
Voor wat betreft een certificaat kan je de volgende punten bekijken:
~papier: een certificaat is een waarde document, dit moet langer meegaan dan een kassabon. Dus is het papier vaak dikker en van een betere kwaliteit. Het bevat vaak textielvezels en zal minder snel uit elkaar vallen wanneer je het vochtig maakt.
~bedrukking: een certificaat wordt gedrukt, niet geprint. Met een eenvoudig vergrootglas herken je een bedrukking aan het feit dat de kleuren volledig een geheel is. Bij groen zie je alleen groen. Een printer werkt met cyaan, magenta, yellow en key(zwart) dus zie je meerdere kleuren vaak in een bolletjesnpatroon.
~nummering: nummers zijn uniek. Dus controleerbaar. Meestal gedrukt middels boekdruk. Aan de achterzijde voelbaar middels een relief.
~stempels: egele inkt en 1 kleur, geen haperingen, onderbrekingen enz.
Dit zijn slechts enkele tips, doe er mee wat je wilt. Ontleen er in ieder geval geen rechten aan.
Bij de douane hebben ze niet echt verstand van horloges, geloof me.
Een Seiko als nepper bestempelen omdat er geen Japan op de wijzerplaat staat (skx009) en nog een aantal echt slimme redenen… Een ander forumlid is er voor naar de rechtbank, dankzij de stupiditeit van de douane.
Op een vrijmaakt moet je geen grote bedragen aan een horloge uitgeven. Dat is vragen om problemen.
Shit… heb gisteren een Commodoor Quartz zakhorloge gekocht
en een Fubu horloge, maar misschien zijn ze dus wel fake ?
::o
Het is een beetje de vraag hoe je snel even iedere
ziekte kan diagnostiseren.
Het antwoord is: na een lange studie… & dan kan
je er nog naast zitten.
+1
Veel lezen op nat. en internat. fora, naar horlogebeurzen gaan, flink je oren en ogen openzetten en na verloop van tijd begin je er een beetje kijk op te krijgen.
Maar dan nog duurt het jaren om een beetje voorsprong te krijgen op de fabrikanten van de neppers.
Ook die zitten natuurlijk niet stil en zullen hun neppers steeds verbeteren.
Die fabrikanten hebben trouwens aardig snel in de gaten welke horlogemerken- en modellen op een bepaald moment “hot” zijn onder de liefhebbers.
FF een forum vragen op welke puntjes je moet letten is dus geen optie… Was het maar zo…
Oh ja, dozen en papieren worden trouwens ook nagemaakt!
Vergeet ook vooral niet dat er lieden zijn die dozen opkopen bij juweliers na een inbraak/overval en vervolgens setjes weer ogenschijnlijk “compleet” maken.
:d:d:d