Vermogen… ja… een ultiem luxeproduct als een Patek bij mensen die eerst niet snappen dat ze met sparen en een pandje “plotsklaps” miljonair zijn… nee
Wat nou als opa ooit op een vakantie in Duitsland een mooi horloge heeft zien liggen. Wel duur voor een horloge, maar de Junghans en de Glashutte waren ook wel duur en de moeite waard.
Opa hield van kwaliteit. De wasmachine was een top of the bill Miele. De keuken een Siematic, en de tv een B&O.
Dat wij continue praten over horloges en welke we hebben, betekend niet dat iedereen dat doet.
Jij vind een Patek een ultiem luxe product, opa een horloge.
Misschien vond opa het gewoon een leuke klokkie?
Ik ben benieuwd naar hoeveel aanbiedingen je al in de inbox hebt gehad met de strekking “Ach voor €20 wil ik m wel van je afnemen omdat ik aan horloges sleutel”.
Ze nemen je een beetje in het ootje hier. Dat doen ze wel vaker, maar deze keer vind ik het toch een beetje ver gaan en voel ik mij geroepen om in te grijpen.
Bij deze dus.
Het horloge is hartstikke echt.
Dit is het echte verhaal:
De heren Antoni Patek en Jean-Adrien Philippe hadden nogal een bijzondere samenwerking. Daar waar Philippe erg serieus met het vak bezig was was Patek op zijn zachts gezegd niet zo heel serieus. Hij was nogal een grapjas, dat was ook de reden dat hij ooit met zijn kompaan Czapek had gebroken. Patek hield wel van een grapje, dat moest ook wel want als Poolse immigrant moest hij veel ellende weglachen en humor was daar een uitstekend middel voor. Ondanks dat beide heren zich hadden toegelegd op het maken van de beste horloges ter wereld, maakte Patek nog wel eens een uitstapje naar een ‘Bombay special’, later omgedoopt naar ‘Munbai special’ en ook wel eens ‘Bodrum genuine’ genoemd.
Het doel van Patek was om zogenaamde vervalsers op het verkeerde been te zetten, deze waren in de begin jaren dan ook niet goed in het kopieren van Patek en hebben zich later toegelegd op het kopieren van Rolex onder de naam Invicta, echt een rotmerk, maar dat terwijze.
Ik kan de hele geschiedenis van jouw getoonde Patek nagaan aan de hand van de code die Phillipe onder de dial gekrast zou moeten hebben, daarvoor moet het uurwerk naar een gerenommeerd horlogemaker die je met alle plezier de juistheid van mijn verhaal zal bevestigen. Patek was mij er eentje.
Haha. Blijf wel lachen met jou.
Je blijft bij de norm normale mensen kunnen geen Patek bezitten zonder dat de kinderen het wisten.
Ik zeg je het kan wel. En het gebeurt. Redenen genoeg te verzinnen.
Niet alleen met goud. Of juwelen. Of kunst. Ook met Patek.
I don’t care!
Volgens mij moet in dit verhaal de beheerder degene zijn die overlijdt, een aangifte ib en je weet meteen waar je staat nml.
Een paar gedachten over deze rubriek:
Overigens was tot niet eens zo heel erg lang geleden een (instap) patek een instrument dat met een maandsalaris (of twee) door de hogere middenklasse kon worden bemachtigd, zo vreemd is het niet als er wel een echte gaat opduiken via deze rubriek
Je kan nooit zien wat er in iemand zijn portefeuille zit, het is eerder een wetmatigheid dat mensen die rijk willen lijken, dat niet zijn, en vice versa.
Daarom altijd erfenissen accepteren onder voorbehoud, ken zat verhalen van mensen die dachten de hoofdprijs te krijgen, maar met schuilden achterbleven. Dat is nog iets zuurder dan een pp van discutabel allooi
Prachtig verhaaltje, zou ook echt kunnen zijn, je moet schrijver worden.
Qua vermogen. Als je nooit verdiept hebt in erfbelasting, of aanneemt dat de langstlevende niks hoeft te betalen, kom je voor verrassingen te staan.
Ja het kàn wel dat ontken ik ook niet maar de kans is zo miniem, beetje patek kost 45k Da’s toch even anders dan een Rolex die ook al van 8k
Die Vietnamveteraanverhalen zullen ook wel blijven komen, horloges waren toen een maandsalaris, Patek zat en zit dichter bij een jaarsalaris.
Dan heb ik je verkeerd begrepen, ik las dit nml dat de beste heer geen benul had wat er op die spaarrekening stond. Overigens heb je wel een punt, veel mensen hebben geen idee dat je als echtgenoten ook erf belasting moet betalen, met navenante vrijstelling, of dat die bijzonder ongunstig kan uitvallen als je tien minuten van elkaar overlijdt (zoals werd beschreven door Geert mak in de levens van Jan six):
Maar ook:
Bizar verhaal van die huwelijksreis, echter huisraad (zoals juwelen, schilderijen, wijn, etc.) vallen toch buiten de erfenis?
Heren, heren. Dit gaat al lang niet meer over de nepper in kwestie.
Prioriteiten
Kom kom. Ze zijn echt ook wel goedkoper te krijgen.
Nu en toen ook.
5.849 advertenties van Pateks op chrono24 en dat zijn slechts vraagprijzen. Zij er idd nog best wel veel. Daarvan zijn er 1.129 nieuw.