Edouard Koehn

Nadat ik al jaren braaf alle berichten lees van iedereen, heb ik zelf nooit wat gepost omdat ik niet echt bijzondere klokken heb die de moeite zijn om te delen. Na een Seamaster 300, een PO, Chronoscope maar ook een Navitimer is daar per vandaag een nieuwe klok van Edouard Koehn bijgekomen. Hij kwam voorbij op internet, heb wat research gedaan en daarmee in contact gekomen met de eigenaar van het merk, waarbij ik denk dat het interessant is om iets meer te leren over dit hernieuwde merk icm Concepto.

Edouard Koehn was een bekende horlogemaker die aan het begin van de vorige eeuw actief was en o.a. 34 jaar voor Patek gewerkt had. Hij kende zijn vak goed, produceerde unieke modellen in kleine oplages maar heeft uiteindelijk nooit echt enorme bekendheid gekregen en dus zie je ze sporadisch op veilingen.

Een aantal jaar geleden heeft de familie Fleury uit Zwitserland het idee gekregen om dit merk nieuw leven in te blazen door met unieke horloges op de markt te komen in samenwerking met Concepto. Concepto is een horlogefabriek die de horloges, designs, uurwerken etc. van meer dan 40 merken ontwikkelen en vaak ook produceren, waarvan o.a. Hublot, Breitling, Sinn, Jacob en Co de bekendste zijn.

De familie Fleury is bekend in de horlogewereld omdat Bernard (hoofd van de familie) vroeger o.a. ook de CEO van Vulcain was. Vulcain was een kleine manufactuur uit Zwitserland die voornamelijk bekendheid verwierf door zeer goede inhouse ontwikkelde horloges te maken met een mechanisch alarm. Deze horloges werden o.a. sinds 1947 aan alle presidenten van Amerika aangeboden, maar het bleef een heel klein merk. Bernard maakte het bedrijf weer gezond en verkocht het een tiental jaren geleden.

Om zijn legacy achter te laten is Bernard samen met zijn kinderen een ‘nieuw’ merk gestart waarbij hij de kenmerken van de vroegere Edouard Koehn in ere heeft willen houden; kwalitatief goede horloges in kleine oplages (max 88) met een eigen design en kenmerken. Hij heeft daarbij een Audemars Piguet achtige klok ontworpen en een klassieke worldtimer. Heden ten dage zijn we aanbeland bij de tweede versie van de Worldtimer de ‘Heritage 2’ genaamd, welke is uitgevoerd met een guiloche wijzerplaat, gemaakt van titanium (grade 5) met daarbij het welbekende krekel alarm. Dit alles in een oplage van slechts 88 stuks waarbij de dial afmeting 42 mm is en de hoogte 14,5 mm dus wel aan de forse kant. Je kan netjes het uurwerk aan de achterkant door een doorzichtige saffieren glaasje aanschouwen en het horloge is blijkbaar ook tot 50 meter waterdicht.

Al met al erg blij mee, zeer licht horloge en een die je zeker niet vaak ziet. Zie onder een aantal foto’s van mijn nieuwe aanschaf

53 likes

Mijn beste,

Wat een apart horloge!!
Zeer bijzonder!!
Interessant ook om wat meer te vernemen over Edouard Koehn.
Ik had er nog geen weet van.
Dank voor het delen.
En vooral,
geniet met volle teugen van dit Wereldse Horloge.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Prachtige NA :heart_eyes: Gefeliciteerd :partying_face:
Heb direct even de website bekeken, was voor mij nog onbekend

Geniet van deze bijzondere aanwinst

2 likes

Mooie NA geniet ervan :+1:

1 like

Erg leuk. Nog nooit van gehoord. Ff op Google gaan zoeken. Veel plezier ermee.

1 like

Bijzondere aanwinst :ok_hand: Veel draagplezier :smiley:

1 like

Chic. Gefeliciteerd!

1 like

Mooi man! En de 14,5 dikte valt mee, de BB41 is dikker met nul complicaties…

1 like

Gefeliciteerd met je aanwinst.

1 like

Bijzondere NA, gefeliciteerd!!

1 like

Gefeliciteerd met je NA!
Bedankt voor het delen van het verhaal! :pray:t3::hugs:

1 like

Mooi horloge👌 geniet ervan

1 like

Heel apart zeg.
Misschien beetje drukke wijzerplaat, maar dat is persoonlijk.
Hoe langer ik er naar kijk hoe mooier hij wordt.
Veel draag plezier er mee.

1 like

Bedankt weer wat geleerd.
Prachtige aanwinst. :ok_hand:

1 like

Hier ben ik nooit zo enthousiast over… Maar evengoed een mooi horloge :+1:

Misschien ook leuk om hem hier ook eens te posten:

3 likes

Goed idee, zal het idd toevoegen

1 like

Gek genoeg valt het wel mee als je het draagt want hij lijkt wat blauwer op de foto dan dat ik hem ervaar. Heb eerder een soort zilver gevoel als ik hem draag wat weer voor wat ‘rust’ zorgt

Tof klokkie

1 like

Leuk, zo een bijzonder merk, gefeliciteerd :+1:

1 like

Prachtig zeg, gefeliciteerd!

1 like