Al jaren fervent horloge verzamelaar van lekker plak- / mode-klokkies (7 D&G time’s, 1 Invicta pro diver, Icewatch etc etc). Nu ik me eindelijk kan permitteren een ‘echt’ klokkie aan te schaffen en ben ik me behoorlijk gaan verdiepen middels dit forum en boeken die al jaren stof stonden te happen, de afgelopen dagen…
Ik heb een horloge gevonden die ik echt tof vind, dus op looks helemaal tevreden. Het betreft een Edox class1 Iceman I v.v. ETA2895 uurwerk. Moet er ook bij vertellen dat het horloge een oorspronkelijke adviesprijs had van 1975 euro en nu te koop voor 987,50 euro.
De vraag is of ik met dit horloge een betrouwbaar / goed horloge koop? Alternatieven zijn welkom, in de prijsklasse tot 1000 euro (een Longines Hydro Conquest is ook een persoonlijk alternatief)
Maar wat betreft de looks van het horloge was ik eigenlijk al om, ben alleen benieuwd of het ETA uurwerk zijn geld waard is en ik voor een kleine 1000 euro iets kwalitatiefs koop. Of staat bijvoorbeeld een longines op een hoger niveau… Niet kijkend naar restwaardes e.d. maar puur op mechaniek, degelijkheid en betrouwbaarheid. Waar staat Edox met deze class1 gebaseerde iceman 1.
Mooi klokkie… Maar mijn voorkeur gaat uit naar een nieuw exemplaar en dan ligt deze oris toch echt boven budget (rond de 1800 euro). Maar desalniettemin mooi horloge.
Precies wat @pasd zegt!
De Aquis is zeer robuust en betrouwbaar. Ik vind Oris een tof merk en hij is natuurlijk erg mooi.
Maar zeker, kies wat je mooi vindt! ETA uurwerken zijn zeker betrouwbaar
Edit: lees het nu net pas over dat je een nieuwe wilt.
Denk dat het een persoonlijke keuze is, het uurwerk zal niet de bepalende factor zijn hier.
Ik vind alleen die Edox met wat goedkoop aandoende “kevlar look” een beetje plastic chinees over komen.
Maar dat is mijn smaak natuurlijk. Misschien voor een jongere generatie helemaal goud.
Ik zou mij gemakkelijker voelen met de Longines of Oris of dergelijk.
De kast is PVD staal. Daar zou ik bij weg blijven. Sterker nog, dat hele ding is mijn smaak niet, en ook 16mm dikte bij 43mm doorsnee doet het absoluut niet voor mij. Het spijt me geweldig, maar nee.
PVD wordt meestal lelijk. Dat kan een paar jaar duren, getuige mijn Citizen Promaster, maar vroeg of laat ben je aan de beurt met krassen.
Het uurwerk en zo gaat prima zijn, maar dan zou ik eerder kiezen voor een geborstelde Squale 1521, een Halios Seaforth of een Alpina Seastrong 300. En dan heb ik hele batterijen Seiko duikers van 600-990 Euro niet genoemd, of de Certina DS Action.
Tja sorry, word een dagje ouder. Kevlar zit in mijn motorjeans, carbon zit op de motor onderdelen van de jongere generatie… Duurt even voor alles een plaats krijgt
Mmm, ik denk dat de Longines HC een betere koop is op de langere termijn. Wel even passen voor je de versie met stalen bracelet neemt, het geheel weegt zo plm 180 _200 gram.
Ach… Boeien. Overigens om nog even verder off-topic te gaan kan je jeans met kevlar beter mijden. Kevlar verliest namelijk zijn sterkte als de vezel nat wordt. Niet handig als je een schuiver maakt in herfstachtige omstandigheden terug on topic…
Voor een kleine € 1000,- de 2895 is een prima prijs. Heeft toch net betere Specs dan de 2824 of SW200 die in de rest zit wat genoemd wordt (m.u.v. de Seiko’s).
Voordeel is ook dat het uurwerk een stuk dunner is, maar zo op het oog heeft Edox daar niet zoveel mee gedaan…