Een ander Landeron kaliber

Ik denk, dat een groot aantal bezoekers niet weet, dat Landeron niet alleen chronograaf werken gemaakt heeft.
Ze hebben ook - volgens de informatie die ik heb - het eerste Zwitserse elektrische polshorlogeuurwerk ontwikkeld de Landeron 4750/4751 (ca 1960)

Ik struikelde er als het ware over bij het “inventariseren” van mijn verzamelingetje.
Na het vervangen van de batterij ging het werk meteen aan de slag. Het gaat iets achter, als ik m wat vaker draag zal ik m eens afregelen. Op de laatste foto zie je dat deze uitvoering daarvoor een excenterschroef heeft.
Ik hoop met de foto’s van dit vrij zeldzame werk en het bijbehorende horloge de een of ander een plezier te doen.

Het horloge: een Pontiac Pontilectric, doublé met stalen bodem.
Helaas wat verkleuringen op de wijzerplaat, ontstaan tijdens de lange ligtijd in mn brandkast daar waar de wijzers stonden.
Let op de vorm van de indexen bij 3,6,9 en twaalf en de vorm van het tegengewicht van de sekondenwijzer: een elektrische schicht.
De puntjes van het lichtgevende materiaal (radium?) zijn nog intakt, maar geven geen licht meer. (mn brandkast zal nu wel radioaktief zijn)

Het is een horloge met dubbele bodem, die in de kast gedrukt moet worden.
De volkomen platte binnenkant is voor een groot deel bedekt met een groene isolatie.

De buitenkant is voorzien van een tweede bodem die erin geschroefd wordt.
Dit is de ruimte voor de batterij. Ook hier een groene isolatie maar met een spits die het ene kontakt maakt. Het andere wordt door de binnenkant van het schroefdekseltje gemaakt.
De oorspronkelijke soort batterij is natuurlijk niet meer verkrijgbaar maar een Renata 386 doet t ook prima

Nu de binnenkant. Het is opvallend, dat t werk ontzettend luid tikt.
De plastic “krans” is de stator.
Het werk heeft Incabloc
Bij de pijlen zie je de kontakten. Aangezien er een + en een - is, moet dus in de bodem tussen het stalen en het koperen gedeelte een isolatie aanwezig zijn.

Wat ook bijzonder is, is de sluiting van de bodem. In de kast zit een ril met daarin een soort veer. Als je goed kijkt zie je m aan de onderkant (ong. daar waar in de werkring de uitsparingen zijn). Deze veer zorgt ervoor dat de bodem - erg goed - vastgehouden wordt.
Het open- en dichtdoen gaat nogal zwaar. Maar waterdicht is ie niet.

Wat een bijzonder horloge! Geweldig om zoiets in je collectie te mogen hebben.

Leuke reportage van een bijzonder uurwerk. Mooie foto’s trouwens.
Jammer van de verkleuring. Hier kunnen we wel ons voordeel mee doen.
Het is wel een probleem om een (oud) electrisch uurwerk aan de gang te houden zodat die verkleuring niet optreedt. Komt dat trouwens van de (wellicht radioactieve) lichtstof van de wijzers? Af en toe de wijzers even verzetten kan natuurlijk ook:)

Hoi Maurits,

Een eerg bijzonder uurwerk. Als ik het zo bekijk lijkt het een soort hybride. Geen quarz, maar een mechanisch horloge dat elektrisch op gang gehouden wordt. Zie ik dat goed? Hoe zorgt hij voor de veerspanning, met een soort motorretje, of alleen door een elektro magnetische kracht?

Groeten,

Martin

Hier vind je een uitgebreide uitleg hoet het werk functioneert:

http://www.electric-watches.co.uk/make/landeron/l4750%20service%20manual/l4750.php?page=11

Hoi Maurits,

Bedankt voor de link, interessant om te lezen. Een soort rudimentaire heen-en-weer motor dus, misschien nog we het beste te vergelijken met een elektrische bel. Grappig te zien, deze tussenvormen richting quarz. Nadeel is wel dat ik nu de héle site wil doorlezen…Ik ben nu bij de Hamilton Electrics.

Groeten,

Martin

Leuk verhaal Maurits, ik ben gek op dit soort zeldzaamheden!