Mooi verhaal
Ik kreeg echt “plaatsvervangende voldoening” van het verslag!
Mooi verhaal
Ik kreeg echt “plaatsvervangende voldoening” van het verslag!
Prachtverhaal,
Zo zie je maar dat toeval bestaat.
Mooi taalgebruik, zeker ook de geciteerde zinsnede uit Paulus de Boskabouter: helendal, buitengemeen, welzotamelijk.
Nee hoor!, denk maar zo:
Enfin, het zal wel een vervolgverhaal wezen…
Ik fin t allemaal best joh!
Voor zover ik het begrepen heb is hij wel nauw bij het ontwerp proces betrokken geweest maar de ontwerpen zijn wel gebaseerd op modellen uit het verleden. Ook zouden de horloges in zijn artelier in Zwitserland gemaakt worden. De prijzen zijn inderdaad heel stevig, zeker als je ziet wat voor uurwerken (Sellita’s!) erin zitten. Voor mij loopt het dan wel uit de pas. Jammer want zo’n classic zou ik best om de pols willen slingeren.
Dat Chinese zie ik niet echt terug moet ik zeggen, het zijn veelal betaalbare budget horloges. Eigenlijk net als de instap Japanners. Met Zwiterland heeft Leijona al jaren niets van doen dat klopt wel Je ziet wel dat veel modellen sterk leunen op ontwerpen van andere merken. Blader maar eens door de catalogus, ik zie Tissot en Mondain terug maar ook andere merken. Dat gekopieer is mijn smaak niet. Heel af en toe zit er een model tussen met een meer eigen gezicht en zoiets vind ik dan best aardig.
Om misverstanden te voorkomen; Leijona een merk dat niet uit de motteballen is gehaald maar vanaf de oprichting continue in bedrijf is geweest. Maar ik ben het met je eens; vintage Swiss Made Leijona’s zijn interessanter
Jouw twee modellen zijn daarop geen uitzondering, en ik heb geen van beide in de collectie dus mocht je er ooit vanaf willen
Kijk je wel uit met de wijzerplaat want je NA dat zou wel eens radium kunnen zijn…
Bedankt voor deze mooie
verhaal
Groeten Iwan
Kijk, dit was goed leesvoer! Veel draagplezier en ik kijk al uit naar je volgende avontuur.
@Proenski
Dank alweer voor de aanvullingen.
Wat de ‘moderne’ ontwerpen betreft: ik denk dat we beiden toch meer vallen op vintage.
Wat de mottenballen betreft: ik bedoelde daar toch met name Rotary en Roamer mee die ik als voorbeeld noemde. Maar als je bij moderne horloges gaat kijken met een gerenommeerde merknaam die in de jaren 70 ten onder gegaan leken en nu weer op de markt verschijnen zijn er wel meer.
Nogal eens blijken er dan toch minstens Chinese eigenaren of investeerders achter te zitten. En dat die dingen dan niet in China of in het beste geval in Japan gemaakt worden wil er bij mij niet zo in. Zo had je ook nog een tijd merken uit Hong Kong, die dan ‘Swiss Parts’ op hun horloges of kalibers vermeldden.
In ieder geval is dit verschijnsel van de wederopstanding van Zwitserse horlogemerken een interessant gebied voor historisch horologisch onderzoek. Misschien duik ik er nog wel eens wat dieper in.
Maar dat is natuurlijk ook een van de leukere dingen van dit Forum, met name in het Vintage gedeelte. Iemand roept iets of showt iets en daar komen dan vaak interessante reacties, tegenreacties en veel nieuwe kennis en feiten uit rollen.
En dat is nou precies een van de belangrijkste redenen waarom ik al een poosje hier op dit Forum
rondhang!
You did it again champ!
Als ie bestaat ga ik 'm vinden. Ik heb wel een Rus met een Pinguin incoming…
Kan niet wachten tot ie komt maar aangezien de vorige bestelling uit Rusland 2 maanden duurde, zal ik naar ik vrees nog even op mijn handen moeten zitten…
Zo ziet ie er uit (foto’s en beschrijving van de verkoper):
Russian mechanical watch Raketa Penguins, 24 hour, black dial, 39 mm.
Made by Petrodvorets watch factory in St. Petersburg in late 80s - early 90s. Watch is oldstock, in excellent cosmetic and working condition. A leather strap is included.
Specifications
movement mechanism -17 ruby jewels
case material - stainless steel
case size - 39mm
strap - leather, 18mm
dial - 24 hour
manual winding
Klopt! Ik weet dat die bestaan maar ik heb er tot nu toe nog geen gezien die te koop aangeboden werd.
Maar ik ben al erg blij dat ik die Raketa gevonden heb. Die heeft ook nog eens een 24 uurs uurwerk. Zoiets had ik sowieso nog niet, dus dat maakte hem extra aantrekkelijk. En ook nog eens new old stock! Wat wil een Pinguin liefhebber nog meer? OK, een snellere levertijd, maar ja, ze kunnen niet vliegen…
Die met die ijsbeer is ook heel gaaf!
Ja, Jeroen, dat is m, er zijn meerdere dail varianten. Een blauwe, een metallic rode (brrrr). Ik had het liefst de blauwe gehad, daarvan werd ik op het bestaan gewezen door @Lena76, maar die was uitverkocht (uhm, Lena niet, ik bedoel natuurlijk het blauwe Antartika horloge ). Ze hadden nog wel een zwarte. Vandaar. Overigens staan die dingen ook op Amazon, maar voor een belachelijk hoge prijs.
Als ie binnen is maak ik er zeker een verhaaltje over. Die Raketa wordt dan mijn 3e Pinguin horloge!
TOP verhaal en een mooi resultaat ! Ongeloofelijk om inderdaad zomaar een passende stift en kast in huis te hebben.
Nog wat aanvullende info die ik tegen kwam
The Leijona returned to its roots in fall 2019 by introducing a unique collection (Voutilainen X Leijona) made in collaboration with Mr. Kari Voutilainen. These watches are designed together with Mr. Voutilainen with inspiration from previous Leijona models. Parts and manufacturing of the watches are all made in Switzerland. The cases are manufactured by Voutilainen & Cattin SA whom also assembles the complete watches. The dials are made by Comblemine SA. and the leather straps by Rhein Fils. Unique timepieces for those who value time and appreciate design.
Gefeliciteerd!
Bijna dit topic gemist, dus bedankt @Proenski voor het ‘uppen’.
En Lex bedankt voor het mooie verhaal; echt top!
PS toeval bestaat niet. Wil je me met een PB de lotto getallen doorgeven s.v.p.