Gaaf! Die kende ik nog niet. Een bracelet in carbon zie je eigenlijk maar zelden.
Dat is wel heel veel extra.
Gaaf! Die kende ik nog niet. Een bracelet in carbon zie je eigenlijk maar zelden.
Dat is wel heel veel extra.
Leuke post!
Vergeet niet: tantalum
En Kaas:
En de RMs en Hublots met saffierkasten tegenwoordig. Not my thing, maar doen ze ook meer en meer.
Leuk topic met lekker veel technische informatie war altijd interessant is .
Volgens mij mis ik nog tantalum als materiaal en er zijn nogal wat merken die hier gebruik van maken. Dit materiaal is wel heel moeilijk te bewerken.
Leuk topic
Tissot was, met name in de jaren 70 en 80, ook vrij vooruitstrevend (of moet ik zeggen experimenteel?) bezig met materialen. Zo heb ik Tissots in goud, zilver, platina, keramiek, titanium, steen, hout en uiteraard staal en messing. Carbon en plastic heb ik (nog) niet maar heeft Tissot ook gebruikt.
M’n favoriete materiaal is overigens titanium. Het idee dat een horloge zwaar moet aanvoelen vanwege “kwaliteit” snap ik nooit zo; doe mij maar zo licht mogelijk
Haha ik zie dat je net iets eerder was met tantalum
Was Rolex trouwens niet eerder bezig met eigen legeringen voor Omega dat ging doen?
Ik heb ooit ergens gelezen dat Grade 2 titanium gevoeliger is dan staal, Grade 5 dan weer niet.
Titanium Grade 2 is ongeveer even hard als RVS 316, dus de metalen zelf zijn ongeveer even krasgevoelig.
Verschil is dat Titanium grade 2 een vrij dikke oxidelaag heeft die relatief gevoelig is voor krassen. Voordeeltje daarbij is wel weer dat die oxidelaag zich na een kras weer herstelt, het materiaal oxideert weer opnieuw, hierdoor verdwijnen de krassen in die laag op den duur weer.
Tantaal is ook een interessant materiaal!
Er is nog een materiaal niet voorbij gekomen in dit topic, palladium! De titanium Polaris horloges zijn vrij gangbaar, er zit dan een gouden insert in. Maar er zijn zeldzamere versies gemaakt waarbij deze gemaakt is van palladium. Andere merken zoals Cartier, Vacheron en Moser hebben ook allemaal met palladium gewerkt.
Ik vind je vergelijking tussen Doxa carbon - “robuust” en Casio carbon - plasticahtig" wel grappig.
Het komt ook wel door de prijsklasse denk ik, want Casio heeft over de jaren heen toch echt wel de nodige kennis opgedaan voor kunststof en kunsthars (glasvezel en carbonversterkt) horlogekasten.
En Casio heeft nog een “MR-G Only” materiaal: cobarion, een chroom/kobalt/molybdeen legering. Erg duur, maar na behandeling ziet het er heel netjes uit.
Seiko heeft ook een paar leuke verzamelstukken gemaakt (jeej, reden om weer een foto van een tuna te plaatsen!)
Kast: titanium
Lunette: RVS met acryl inleg
Stootring: zirconia keramiek
Het grote verschil met de zirconia keramiek Speedmaster is dat er bij de Seiko veel minder scherpe randen en hoeken in het materiaal zitten, waardoor spanningspieken worden voorkomen (neemt niet weg dat die ring ook gewoon kan breken, de schroefgaten zijn zwakke plekken waar niks aan te doen is)
Ja ik bedoel bij de G-Shock ook vooral de bracelet. Ik denk zodra je een bracelet met schakels van carbon maakt het gewoon al snel ‘plastic’ aan gaat doen. Maar het is natuurlijk wel heel tof als merk als je dat wel gewoon doet! Daarom zit ik stiekem nog steeds wel te kijken naar de full-carbon G-Shock.
En precies wat je zegt, Casio verdiend heel veel respect voor wat zij doen met materialen. de MR-G is daar een goed voorbeeld van. Daar heb ik me de laatste tijd ook al verder in verdiept.
Interessant wat je schrijft!
Heeft Tissot met de Sideral niet ook een glasfiber composiet kast op de markt gebracht?
Leuke openingspost! Ik heb zelf Titanium (klein en groot), Keramisch (Rado) en de eerste generatie Glasvezel kast in de collectie. En een vroege zwart PVD gecoat horloge is er nu ook.
Het was niet mijn doel om dat op korte termijn uit te breiden, maar wie weet, wel geinig om in de toekomst eens opnieuw naar deze stukken te kijken vanuit dit perspectief. Ik vind het wel interessant om al die materialen naast elkaar te hebben liggen. Dat glasvezel is mijns inziens het meest bijzondere, maar tegelijk het minst waardevolle…
De vintage Sideral was inderdaad van glasvezelversterkt kunststof.
De huidige heeft een koolstofvezelcomposiet kast, net als de prx carbon.
Is zo’n MN band elastisch? Lijkt erg comfortabel. Heel gaaf die CWC titanium.
Jazeker
Ook dat en de veiligste manier om je horloge om je pols te houden zelfs als je een horloge met push pinnen hebt.