Een forse (~42mm) dresser tot (nieuwprijs) 1500 euro...

Zoals jullie wellicht al opgevallen is in het blauwe gedeelte ben ik wat aan het schuiven in m’n horlogedoos, en wat budget aan het vrij maken.

De balans was wat te ver doorgeslagen naar divers, dus er is inmiddels weer wat uit gehaald; ik moet nog één diver kwijt, waar dan wel weer een andere diver voor terug gaat komen, maar dat nieuws volgt nog :slight_smile:

Een lastiger deel om in te vullen vind ik de dressers. Ik heb 2 klokken die voor dresser door kunnen gaan, maar ik zou zo graag nog een mooie slanke dresser aan m’n collectie toevoegen.

Helaas zijn de meeste mooie, betaalbare dressers ook erg klein (“basic” Nomos, TUW Ruhla Thuringia). Seiko maakt in de Presage lijn wel e.e.a. dat enigszins in de buurt komt (40.5mm), maar ik vind 42 a 43mm gewoon een lekker maatje, zeker als het een mooie platte kast betreft. De Ressence en Nomos Lambda vind ik fantastisch, maar ook fantastisch ver buiten m’n budget :smiley:

Daarom bij deze de vraag: Hebben jullie nog suggesties voor een vrij grote, betaalbare, stijlvolle dresser?

Voor mij moet het vooral ook niet te klassiek worden; Romeinse cijfers houd ik bijvoorbeeld niet zo van, en less is more, al vind ik het niet erg als het er voor het overzicht alsnog tussen zit.

Verras me!

1 like

Je bent je bewust hoeveel groter dressers relatief dragen tov duikers? 42-43mm voor een dresser is echt heeeul veel.

4 likes

Nieuwe Nomos olive ? 41mm maar draagt wel groter denk

Oeps boven budget sorry

Deze Longines Hermitage 1945, 40mm? Ca. 1750,-

11 likes

Ja. Toch staan zowel een Meistersinger No. 2 als een Louis Erard Regulator me meer dan prima. 43 en 42mm, de ene met een witte en de andere met een zwarte wijzerplaat.

M’n Christopher Ward was 39mm, en stond gewoon echt heel klein om m’n pols. Heb daar vaker dan eens opmerkingen over gekregen. Denk dus dat 42-43mm voor mij de sweet spot is.

Dat is in ieder geval een héle mooie :smiley:

Aevig Thor. 40mm handwinder met zichtbodem voor €579 Tip: op 23 november 20% korting op de zwarte plaat (en dus €1000 over voor iets anders (bijvoorbeeld voor de twee andere versies met sunburst blauwe en de linen :wink: )

7 likes

M’n Hamilton desser van 43 mm bevalt me uitstekend😀:

9 likes

Aevig… hmm, mixed feelings. Het uiterlijk overtuigt me niet helemaal.
Daarnaast is ie niet heel fors. Dat het een handwinder is vind ik wel een pluspunt - leuk om te doen en meestal dunner.

1 like

Wat is de ref. daarvan?

1 like

Hamilton Jazzmaster Small Second (automatic).
Omschrijving Hamilton: “With clean, clear, contemporary design and a stand alone small second that offers stand out style, the Jazzmaster Small Second is dashing, debonair and desirable”.
(Slim Petite Seconde Auto) Witte dial, uurwerk ETA 2895-2, 27 juwels, gangreserve 42 uur.
Basis caliber: 1120.

Succes met je zoektocht!

2 likes

Out of the box, de Xen XM0003, 44 mm:

2 likes

Dan zal ik eens haast maken met m’n review :wink: Ik vind ‘m persoonlijk vrij groot dragen door het gebrek aan een brede (bv duik-)bezel. Om die reden koos ik trouwens voor de zwarte: ik vond de linen plaat het gaafst maar die vond ik optisch nóg groter.

5 likes

Jammer dat hij ook slank moet zijn, anders zou ik je de singular van harte aanbevelen. Voor mij wellicht iets te groot, maar wel heel mooi!

2 likes

Deze vind ik ook heel wat mooier idd.
Al hadden ze voor mij alle tekst onder de 9-3 lijn weg mogen laten. En dat rode logootje misschien ook wel, of juist het “AEVIG”. Less is more!

1 like

Die is inderdaad héél fraai. Voor Meistersinger laat ik m’n “geen 2x hetzelfde merk in de doos” en “een dresser moet slank zijn”-principes graag varen.

Maar in mijn beleving is de Singular ook héél duur - heb ik het mis?

Bij 42mm denk ik aan een sportieve dresser. Ik vond in die categorie de Citizen Grand Classic Signature Collection NB0040-58E een topper met het kwaliteitsgevoel van een Grand Seiko voor een hele scherpe prijs. Er is er nog 1 hier op het forum die mogelijk van eigenaar zou kunnen wisselen…

1 like

List 3k. Maar een beetje gebruikt zeker wel onder 1500.

Moeten we met je budget rekening houden met een nieuwe of mag gebruikt ook?

1 like

Moet bij een dresser van 40mm+ altijd denken aan de IWC Portugieser, zoiets zal qua design ook wel gezocht worden dan? Misschien iets als een Christopher Ward C1 in 40.5mm of een Baume et Mercier Clifton (zou al voor onder de 2000 euro op de grijze markt te vinden moeten zijn).

Als aanvulling op hierboven: mocht gebruikt/vintage ook een optie zijn, dan weet ik dat Longines ook prima dressers heeft gemaakt met een vrij grote diameter!

2 likes

Ik vond hem voor mijn pols een iets te groot maar de Visodate is toch wel een hele mooie dresser in het grotere formaat en door zijn lange lugs draagt ie nog iets groter. En je houdt nog geld over ook!

4 likes