Een “geleefd” Rolex horloge kopen en laten service’en verstandig?

Beste,

Wanneer ik het internet afstruin opzoek opzoek naar een potentiële nieuwe aanwinst (voorkeur voor Rolex, lichte plaat, niet nieuw) lees en hoor ik altijd; Buy the seller!! Vaak verkondigd door vintage horloge “sellers” zelf (joh!)
Maar wat als ik dit advies eens links laat liggen… Dat ik bewust voor een “geleefd” exemplaar van een particulier ga.
Het doel is om voor minder dan 3,5k een Airking of Date (iets anders mag ook) aan te schaffen en deze meteen bij Rolex inleveren voor een grondige beurt.

Kan je dit bij Rolex laten doen zonder papieren voor een vintage horloge (als particulier)?

Wat kan ik verwachten mbt tot het opknappen van kast en band?

Lopen de service kosten misschien te hoog op in verhouding met de waarde van het horloge? Ik had +/- 1k in gedachten om het horloge in perfecte staat terug te brengen.
Restwaarde maakt mij eigenlijk niet uit, dus het vervangen van wijzers vind ik bijvoorbeeld geen probleem, ik wil gewoon een schitterend horloge.

Ik ben benieuwd of iemand hier meer over kan vertellen, er ervaring mee heeft. Ervaring met andere merken hoor ik ook graag!

Of is het een onverstandig plan?

Al vast bedankt voor jullie input

Als je een nieuwe Rolex wilt koop die dan.

Als je niet waardeert wat een vintage is, begin er dan niet aan. Ik snap niets van mensen die een vintage kopen en dan alles vervangen tot ze een nieuwe hebben.

9 likes

Dan moet Rolex eerst weer mooie horloges gaan maken.

Ik begrijp het wel. Je kunt ook van oude horloges houden zonder dat je wilt dat ze er oud uitzien. Ik ben ook geen fan van patina en/of schade. Bij horloges dan. Bij auto’s wel. :sunglasses:

6 likes

Voor 3.5k haal je ook wel een nette datejust. AK of Date kan wel voor 1k minder toch?

Een vintage mag wat karakter hebben, dat geldt ook voor Rolex hoewel de fabriek daar anders over lijkt te denken. Laat het lekker zo als het hoort en doe alleen noodzakelijk onderhoud en reparatie van schade.


Ik zie ze het liefst zo.

9 likes

Dan ga ik morgen eens bij een AD informeren voor een 34mm Air king! Zijn er lange wachtlijsten dat je weet?

34mm air king is er helaas niet meer gan is het een gewone OP.

Karakter is voor mij geen jubilee die er bij hangt als een sliert spaghetti :wink:

13 likes

Hier heb ik het samen met een mede forumlid over gehad.

er zijn veel kundige mensen die voor een relatief klein prijsje geleefde Rolex horloges weer kan terug brengen naar top staat.

Een horloge is na 30 jaar dragen niet meer nieuw en zal de nodige krassen hebben. Zo lang de kast dik genoeg is zou hij gelapideerd kunnen worden.

En tja het uurwerk kan gewoon onderhouden worden.

Reviseert Rolex zelf ook banden?

Nee doen ze niet.

Ik vind de bezel niet mooi van een moderne OP. Te rond, wordt het model wat vrouwelijk van naar mijn idee.

Dat weet ik dus niet, tot hoever Rolex gaat met het reviseren van band en kast.

Er zijn mensen die een band reviseren op het forum, en daarbuiten. Voor 3.5k koop je een strakke datejust van een liefhebber, niet van een winkel gegeven de extra kosten die bij het hebben daarvan gepaard gaan.

1 like

Mijn advies voor jou: Koop een nieuwe.

1 like

En dat zou ik 100x liever hebben dan een compleet vernieuwde.

Functioneel 100%, band mooi hersteld, maar relumen en mooi verkleurde wijzers vervangen vind ik zonde.

2 likes

Wordt met ‘buy the seller’ niet gewoon bedoeld dat je de verkoper moet checken en kunnen vertrouwen? Het hangt samen met de verkoper, niet met de staat van het horloge. Kortom, een betrouwbare verkoper kan nog steeds een oud en doorleefd horloge verkopen. Door goed onderzoek te doen, heb je meer zekerheid (of minder onzekerheid) dat je niet besodemieterd wordt. Dat advies zou ik zeker niet links laten liggen!

Ik vertrouw ze niet hoor die handelaren. Gewoon lekker zelf je onderzoek doen, dan weet je 100% dat je niet belazerd wordt en het scheelt nog geld ook

5 likes

Voor dit bedrag koop je bij vintage dealers een prima Air King of Date met verse service en opgemaakte kast (die er dus zo goed als nieuw uitziet).

Als je dan gewoon goed zoekt en vergelijkt (heb geen haast) vind je vast het exemplaar dat je kan bekoren. Juiste wijzerplaat, strakke band, dikke kast.

2 likes

Alleen geen doos en papieren en dan gaat hij van 3.500 naar net geen 2.300 :wink:

1 like