Mogelijk is dit topic al eens (of meer) gepasseerd, maar mijn zoekopdracht leverde niets op.
In een poging om mijn verzamelwoede/aankopen in te perken, om mijn rol als curator/conservator van mijn eigen verzameling te (over) romantiseren en om te voorkomen dat ik gelijkaardige uurwerken koop, leg ik mezelf enkele spelregels op. Zo koop ik maar één horloge per horlogemerk.
Je kan uiteraard ook een verzameling samenstellen van verschillende merken die op elkaar gelijken.
Na teveel afleveringen Talking watches te (her)bekijken is het idee nu in mijn hoofd gekomen dat ik thema nodig heb. Het enige wat mijn horloges samenbrengt is dat ze voor mij mooi zijn, er plezier aan heb en draag. Uiteraard is dat het enige dat belangrijk is, toch merk ik dat ik op zoek ben naar meer.
Zijn er onder jullie die hier mee worstelen?
Hanteer jezelf een thema/filosofie of andere regels?
Direct even een Poll, ik voorzie alvast de Rolex/Seiko only opties
Eerst wou ik van elk degelijk merk, eentje; nu merk ik dat ik wel veel leuke Seiko’s ben tegen gekomen, en heb ik nu o.a. 4 Seiko’s. Eentje per Merk is me niet gelukt. Dus maakt me niet uit… kopen wat je mooi vind.
Herkenbaar, soms mag valsspelen vond ik.
Alleen na oa 6x Oris, 5x Breitling,
2x @Brunmontagne enz enz blijkt toch wel dat ik een regelrechte valsspeler ben…
Mijn tip, gewoon kopen wat je mooi vind.
Meer is beter.
Een grotere collectie van verschillende merken wordt gauw zo rommelig. 1 merk met dezelfde vormentaal is als verzameling een stuk overzichtelijker en mooier imho. Binnen 1 merk kan je ook nog genoeg afwisseling hebben.
Ervaar ik anders, snap je wel maar voor mij betekend verschillende merken meer beleving van de hobby.
Meer kansen om bij elke gelegenheid en/of bui het juiste en weer een totaal ander horloge te dragen.
Ik kan zo 10 horloges op tafel gooien die allemaal totaal verschillend zijn Per merk verschilt het wel wat, maar bij de grote merken is dat zeker mogelijk.
4 seiko’s, een GP, 2 x Bocktok, 1x Raketa, Junghans, kortom, een leuk allegaartje. Moest eerst niks van diver’s hebben, vind ze nu interessant. Kijk nu naar Hamilton (omdat ze een mooie rol spelen in de film Interstellar, die ik laatst weer heb gezien op Netflix) en Muhle Glashutte omdat ik dat, weet ook niet waarom, een intrigerend merk vind. Kortom het gaat alle kanten op…
Ik wil gewoon wat ik mooi vind, ongeacht merk. Ik heb wel de neiging om, als ik iets heb dat ik heel mooi vind, in diezelfde lijn weer verder te kijken. Dat is altijd een slecht idee. Want dan koop ik weer iets, en delft een van beide (de nieuwe of de ‘inspiratiebron’) toch snel het onderspit.
Zo had ik een Explorer en kocht ik een (witte) OP. Dat is voor mij geen goede strategie gebleken. Dus nu vooral diversiteit. Dat betekent verschillende merken, maar ook verschillende modellen van 1 merk als het zo uitkomt.
Vreselijk advies dit! Ik beperk het aantal stuks ook, zo concentreer ik me op mooie stukken/kwaliteit. Anders is het te verleidelijk om links en rechts iets “goedkoop” bij te kopen die ik dan toch niet draag (recent meegemaakt).
Eens als je het ziet alles een verzameling in de zin van een postzegelverzameling, een museumcollectie of iets dat alleen een esthetische eenheid moet vormen. Maar voor horloges, als onderdeel van je kleding en als iets dat je - mijns inziens - hoort te dragen, is het volgens mij juist wat @anon53002072EV zegt:
dus lekker van alles wat en kunnen kiezen waar je zin in hebt. Alleen kijken naar wat je mooi vindt.
Herkenbaar! Er moet een soort van rode draad zijn bij mij en m’n collectie. Ik wil sowieso voor alle soorten gelegenheden iets en daarnaast probeer ik voor een verscheidenheid aan merken te gaan. Zoveel mogelijk 1 per merk maar dat is geen vereiste voor mij, want Seiko heeft in bijna alle categorieën iets moois en goeds… en betaalbaars het mooie van filosofie en visie is dat het morgen ook weer anders kan zijn maar dat houdt ons van de straat
Met een nog kleine collectie vind ik het persoonlijk leuk om de “grote merken” te hebben omdat die allemaal toch wat eigenzinnigs hebben. Rolex, IWC, Omega, Tudor, AP, VC etc. Kan me alleen voorstellen als je collectie al vrij uitgebreid is dat je je meer identificeert met een bepaald merk. Iets wat bij je karakter past. Denk dat je dat sneller hebt met een merk dan met een model bijvoorbeeld.
De gemeenschappelijke factor is dat het allemaal draagbare klokjes zijn, horloges zo je wilt. Dus die is gegeven en in zoverre kun je het natuurlijk altijd een verzameling noemen. Natuurlijk kan iedereen voor zich ervoor kiezen om andere variabelen aan te brengen in een verzameling: bijvoorbeeld een palet van kleuren, of vormen, of merken enz. Maar dat zijn altijd subcategorieën en hebben zin als je iets een ethische eenheid wilt laten zijn en het wilt tentoonstellen als die betreffende esthetische eenheid. Daar kun je dus best voor kiezen. Maar dan ligt de nadruk op het verzamelen an sich, en niet zozeer op het plezier van het dragen van een horloge. Het zijn dus volgens mij twee verschillende dingen die je zou kunnen combineren. Sommige verzamelaars dragen nu eenmaal ook graag horloges. Ook postzegelverzamelaars en zelfs sommige horlogeverzamelaars, zo heb ik wel eens horen fluisteren.