Een horloge ter ere van mijn eerste zoon

Proficiat!

1 like

Ik ben het helemaal met je eens. Wat ik echter wil benadrukken is dat ik dus binnen een bepaald budget zoek naar iets wat goed mee kan gaan zodat ik ook nog een bruikbaar horloge door kan geven. Ongeacht wat het dan ook wordt. Of het dan een Timex, Rolex, Casio (heb ik al, ga ik zeker blijven dragen) is. Ik ben dus vooral op zoek naar ervaringen en tips voor merken die aan die maatstaf van duurzaamheid voldoen.

1 like

Soms wordt het ook te overgeromantiseerd.
Niet iedereen zit te wachten op het horloge van zijn vader.
Dit soort dingen doe je in mijn optiek echt voor jezelf
Mss vind junior wel helemaal niks aan horloges.
Zet 1000 euro weg en laar het renderen voor 18 jaar.
Kan hij daarna zelf iets leuks kopen.

5 likes

Fair enough.

Die 1.000 euro zet ik sowieso voor hem apart hoor. :wink:

1 like

Ik begrijp het prima. Je zoekt een reden om een horloge te kopen en doet net alsof je kunt voorspellen dat het hem over 18 jaar kan boeien.

Zelf zou ik eerder geneigd zijn om over achttien jaar eens te kijken wie mijn zoon was geworden, om dan op basis van zijn smaak en interesses te kijken wat een mooi cadeau voor hem zou zijn.

Gewoon niet. Als je al een horloge wilt kopen koop dan gewoon wat je mooi vindt en draag het.

7 likes

Sorry.

Ik denk niet, weet het eigenlijk wel zeker, dat er over 18 jaar nog horloges bestaan.

:white_check_mark:

Hij is al voorbij gekomen maar sta me toe schaamteloos reclame te maken voor mijn horloge in het blauw, Hamilton Jazzmaster Day Date 41mm
Nog mooier op een stalen band :slight_smile:

1 like

En heb je daar een onderbouwing voor?

Voor zover het waard is. Ik heb voor mijn kids een Tudor BB 36 en een Ranger laten graveren. Deze horloges krijgen ze wanneer ze 18 zijn. (Duurt nog ff). Ik draag deze horloges zelf ook nog, terwijl ze al gegraveerd zijn.

Ja, ik ben een romanticus. Ik vind dat objecten als horloges geschiedenis en dus op die manier gewicht met zich meebrengen. Het geven van tijd is voor mij iets wat van onschatbare waarde is. Ik draag mijn horloges, en ik markeer deze horloges met gebruikerssporen. Het leeft.

Het principe van tijd is, als je het negatief bekijkt, allang verloren.
Maar als je een mechanisch wonder aan je pols kan gebruiken om je bewust te maken van de tijd, en dit kan doorgeven aan je kinderen… priceless…

2 likes

Zeker iets kopen wat jezelf mooi vindt en langere tijd wilt/denkt te drage. Je moet er nog 18 jaar mee rond lopen. Of langer als je er geen afstand van kunt nemen.

Zelf heb ik deze ter ere voor de geboorte van mijn zoontjes gekocht:

Het zijn mijn lievelings horloges! Prachtig, praktisch, en denk altijd aan mijn lieve kinderen.
Krijgen ze ooit op hun 18e of 25e of als ik er niet meer ben…

4 likes

“Mijn partner begrijpt dit niet”.
Welkom op HF.nl.

Ik begrijp je partner wel.
Kinderen zijn een tijdloos betere investering dan horloges.

1 like

Ik zou, als je al zoiets wil doen, voor een Squale 1521 gaan. Voordelen:

• een lekker robuuste duiker, die heel goed een stootje, en flink wat water, kan hebben en dus heel lang meegaat;
  • de Von Burenkast draagt bijzonder comfortabel, fijn voor jou nu, en voor hem later, ook met wellicht een wat smallere tienerpols;
  • onderdelen zijn ruimschoots beschikbaar, aangezien dit model alweer heel wat jaren gemaakt wordt;
  • het uurwerk is gemakkelijk, door iedere horlogemaker, te servicen of eventueel te vervangen;
  • niet iedereen loopt ermee: het is een liefhebbershorloge;
  • het is een merk met een mooie heritage;
  • jij, en later je zoon, krijgt héél veel horloge voor je geld.

4 likes

Koop een horloge waar je zelf gek van bent en draag het elke keer dat je ergens naartoe gaat met hem. Dat horloge krijgt een waarde buiten iedere munt voor hem.
Dat gezged hebbend: pak iets robuust zoals een duiker, of een toolwatch als de Sinn 104(buiten je budget, maar als idee)

Dat kun je wel uittekenen. Rijlessen en twee weken Salou. Hoewel als het jouw zoon zou zijn eerder een snelcursus aquarellen, een waterpijp en een treinkaartje naar Yerevan. :grinning:

5 likes

Ik zou zeggen, leef in het hier en nu. Als je dan toch wat weg wilt zetten voor 18 jaar later. Zet dan ‘n mille op een indexfonds.

Maarja we zitten hier op een horlogeforum. Dus ik duw de SKX007 naar voren.

• tijdloos model.
  • Robuust en waterbestendig.
  • ± 40mm, past altijd wel.
  • 7s26 uurwerk, die loopt over 30 jaar nog.
  • Loopt die 7s niet meer, zijn ze bij de vleet te krijgen. Net als andere onderdelen.

Beetje biased aangezien dit een van mijn eerste serieuze horloges was. Nadeel is natuurlijk dat deze al wat jaartjes uit de productie is.

De spirituele opvolger doet mij dan weer helemaal niks.

Maar wellicht jou weer wel.

Niet ieder budget Swatch merk doet dit. In diverse Tissots is dit het geval, bij Hamilton pertinent niet. Er zijn namelijk verschillende versies van de Powermatic in omloop.
C07.111 synthetic/plastic escapement
C07.611metal escapement
C07.811silicon hairspring

Dus ik raad juist wel een Swatch budgetmerk aan, omdat die uurwerken in die prijsklasse over het algemeen beter gereguleerd zijn dan de gemiddelde Seiko.
Denk aan Hamilton, Certina, Mido.

Als je open staat voor microbrands zou ik een kijkje nemen bij Traska, Lorier, Baltic, Farer.

2 likes

Uit eigen ervaring als zoon van mijn inmiddels overleden vader: koop wat jij mooi vind. Ik leende mijn vaders horloges al vanaf mijn 14e af en toe. Als kind vind je het gewoon cool om ermee te lopen ongeacht welk merk en model. Op mijn 18e koos ik zelf voor een eigen horloge. Inmiddels draag ik zijn horloges als erfstuk maar ik ben dan ook al een zestiger.

Mijn mooiste erfstuk van hem, een Tissot Seastar uit 1972 moest ik uiteindelijk wel laten servicen maar daar zit dan wel een Tissot 2481 uurwerk in, geen Swatch spul.

2 likes

Als je (toekomstige) zoon geen horlogeliefhebber blijkt, dan is een horloge geen goed cadeau

Mocht hij wél een liefhebber worden, dan zal hij zijn eigen horlogevoorkeur ontwikkelen en valt een gekregen horloge ook niet echt in goede aarde

Lastig…

1 like

Ten eerste, Gefeliciteerd!
Onze jongen is nu 3 maanden en het is geweldig.
Ik heb hetzelfde gedaan. Maar vooral een horloge gekozen wat ik zelf heel erg mooi vind, en heel veel draag (ook tijdens de geboorte). Mocht hij er later een idee bij krijgen, dan is hij voor hem. Voor mij staat het symbool voor zijn geboorte :smile:

2 likes