Seiko of Casio oid, prima merken, en voor elke gelegenheid kan je daar wel slagen.
Simpel. Ik heb voor 350 deze Smiths gekocht, en een band of twee er nog bij. Het horloge tweedehands, uiteraard. En daar nog een vintage Seiko Silverwave bij voor een barkie, ben ik inclusief banden twee horloges en een paar banden verder.
De Smiths is 100m WR, 36mm groot, goeie lume, 20.000 A/m anti-magnetisch, saffier en een bomb-proof handwinder. Koppel daaraan een kwaliteitsquartz met bracelet, en je bent het heertje.
Mocht je een nagelnieuw horloge willen hebben dan is daar nog deze optie, de Hamilton Khaki 38 Automatic. Ook 100m WR, saffier, en met twee knappe leren banden en een NATO voor zo’n 500 te scoren.
Mocht je nou zeggen dat een tweedehands duiker een beter idee is, dan is daar dit nog: De Halios Seaforth III. Ik heb 'm in donkerblauw overgenomen voor 560 ballen, maar wel met een denim band, NATO en rubberen band bij.
Mocht je nou zeggen joh, da’s me allemaal veel te sportief, ik wil echt iets netters… Tja. De Seiko SRPB43J1. De nieuwe Cocktail time. Het is een klassieker, en terecht. En je koopt 'm nagelnieuw voor 396 op leer, of 440 op staal.
Dat gekke ding is 50m WR, heeft hardlex glas (helaas) maar wel de beste wijzerplaat die je voor dat geld op god’s groene aarde kunt kopen. Tenzij guilloche-achtig meer je ding is, dan zijn er nog een miljard andere Presages rond de 400 Euro.
Kan zijn dat je nipt over het budget heen gaat na import, maar de Oceanus betekent wel de komende 30 jaar geen batterijwissel, GS-waardige afwerking op de kast (echt) en een tough uurwerk.
Ik ben fan. Ook van de PRX die je noemt trouwens. Maar daar helaas geen banden swappen, wat me ervan weerhoudt om het GADA te vinden.
Met een beetje mazzel koop je bij Olfert een Presage voor iets meer dan 300 ekkies, op staal. Althans zoveel heeft mijn Blue Moon (SRPB41J1) gekost incl verzending.
Voor de vrouw heb ik eenzelfde in NL besteld voor €320,- in een maatje kleiner.
On topic: Onder de 500 is er echt vanalles te krijgen, maar dat had je waarschijnlijk hierboven al gelezen.
Het is beslist mogelijk om voor € 370 een goede automaat te bouwen. Onder “goed” versta ik betrouwbaar en met een redelijke precisie. Mijn Orient is daarvan een goed bewijs wan hij kostte nieuw ruim € 200 gaf ook na jaren intensief reizen geen krimp. M’n Seiko SNK809K2 (onlangs verkocht) kostte slechts € 130 en deed het ook prima.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel begrijp dat HF striktere regels wil voor het blauwe forum.
Er zou voor mij niet veel veranderen. Mijn 3 werkbeaters vallen onder deze criteria en vullen eigenlijk alle gelegenheden in.
-skx007 (±200 euro)
-dan henry 1964 (±200 in’t blauwe deel)
- seiko 2620-5040 ( toen gevonden voor ~100)

Mijn Orient is daarvan een goed bewijs
Al mijn Orients zijn een goed bewijs. Probleemloos, precies, ook na vele jaren.
Een Speedtimer! Met 39mm een mooi maatje voor een chronograaf. Listprijs 680, maar ik heb de panda versie in ‘t blauwe gedeelte voor 500 voorbij zien komen.

Voor ruim onder de €500 krijg je een HKED63 chronograaf met het bekende ST1901 uurwerk. Naar wens met saffier of plexi (plexi voor mij).
Drie keer raden wat ik onlangs heb gekocht. Een NA-artikel volgt later.

Al mijn Orients zijn een goed bewijs. Probleemloos, precies, ook na vele jaren.
Hier foto’s van mijn twee Orient horloges. De eerste was niet meer nieuw verkrijgbaar en kocht ik tweedehands, de tweede heb ik in Hong Kong gekocht toen ik daar voor m’n werk was want daar was toen in Europa nergens te vinden.
Als het je enige horloge is/daily dan zou ik persoonlijk voor een automaat gaan. De beleving van een handopwinder is natuurlijk mooi, maar echt elke dag opwinden gaat op een gegeven moment vervelen.
Ik was zelf op zoek naar een “basic” horloge met een vergelijkbaar budget zoals jij. Ik heb zelf gekozen voor de Hamilton. Bij mij speelt dat ik m afwisselend draag en dat zaken zoals gangreserve niet boeit. Handopwinders vind ik erg leuk en ik heb er geen meer. Maar Ik haal deze week dus een Hamilton khaki field op bij een forumlid. Wel pre H-50 movement (dus het ongewijzigde ETA uurwerk), maar dat vind ik het mooiere uurwerk. Minder gangreserve maar loopt mooier/vloeiender. Ik zal wel wat foto’s posten als ik m heb.
Jij hebt altijd originele en leuke suggesties. Thanks!
Ik ben zelf aan het twijfelen of ik de khaki field auto 38mm zou kopen. Bracelet en leren bandje er bij en je kunt alle kanten op. Wat mij tegen houd is het enorm spiegelende saffier.
Alternatieven? Tja wat minder bekende field watches, waar ik vaak toch iets heb van “net niet”.
Uiteraard is er (wel heel wat anders) het horloge wat ik eerder postte: de hamilton khaki pilot pioneer auto 38mm. Zit wel weer een klein bezeltje op wat 'm weer ietsje grover/dikker maakt. De khaki field is zo’n mooie “gladde” kast.
Misschien een baby alpinist?
Mocht je nog leuke suggesties hebben voor zo’n type horloge (mag ook wat meer dan 500 zijn) dan hoor ik het graag!
Vraag: Wat vind je van Smiths? Ik heb er naar gekeken (staat volgens mij ook wat in het blauw) en vind het wel mooie modellen, maar ik weet niet of ik met het imago van hommage / “is gewoon een namaak van…” kan leven. Ik denk wel dat er voordelen zijn tov. de hamilton (WR), heeft het ook AR?
Ik ben het hier helemaal mee eens.
Een HFLE Pellikaan is ook niet mis voor dat geld, maar alles behalve veelzijdig.
Mag ik ook vragen om een heads-up als die Silverwave ooit de collectie verlaat? Dankjewel bij voorbaat.

het enorm spiegelende saffier.
Ik heb hem naast de Smiths, en ik speel met de gedachte hem te koop te zetten. Punt is dat ik hem net een week had toen @Dao met z’n Smiths aan kwam kakken.
Maar het saffier is inderdaad een ding. De baby alpinist is super, ik weet alleen niet meer of het hetzelfde glas is als op de grote alpinist. Zo ja, dan is het ontspiegeld.
Wat Smiths betreft: als het kopen van de rechten van een failliet merk je voortaan een hommage producent maakt, ja, dan zijn Breitling, Zenith, IWC, Lange en Squale ook nep merken.
Sterker nog, Hamilton is ook een spin off van Pulsar. Die dachten rijk te worden met LED horloges en verkochten de Zwitserse fabriek ook, waarna Pulsar bijna ten onder ging en van Seiko werd, terwijl Hamilton door Swatch werd gekocht.
Dan vraag ik je: waarom zou Smiths, waar TimeFactors gewoon de rechten van heeft gekocht, minder authentiek zijn dan al die andere clubs?
Wat mij betreft zijn het allemaal bona fide merken. Of je vindt van niet, maar dan bestaan Betuwe, Hero en Calvé ook niet meer.
Bij smiths hoef je je geen zorgen te maken over hommage… smiths heeft zn eigen following nu en geschiedenis. Ik zou daarvoor gaan in jou geval. Die hebben mooie klokken. Alleen de importkosten zijn hoog. Ik heb zelf de khaki gehad…dat spiegelglas gaat je vervelen denk ik. Als je toch twijfelt over hommage etc dan ga voor een mooie alpinist… zon blauwe. Heb je een mooi afgewerkt horloge en een goed merk. Enige waar je rekening mee moet houden bij de blauwe is de dikke onderkant van de klok…hoor ik wel eens klachten over. (Seethroughcaseback)
Wellicht een beetje zoeken, maar voor mij zouden de volgende twee het duo zijn voor 500 euro.
Seiko Srpe51
Seiko Flightmaster
Mooi duo, voor elke gelegenheid

De baby alpinist is super, ik weet alleen niet meer of het hetzelfde glas is als op de grote alpinist
Ga ik eens uitzoeken, vind ik toch wel belangrijk

Wat Smiths betreft:
Bedankt voor je inzichten, brengt het verhaal van “de haters” wat meer in balans
Er zijn wel ontwerpen die erg veel op een reeds uitgebracht horloge lijken, maar dat houd je ook met andere horloges van grotere merken die gewoon verkocht en gewaardeerd worden als op zichzelf staand horloge. Mijn interesse is weer aangewakkerd, ik ga eens kijken wat er te krijgen is.
Nog suggesties voor de must-have van Smiths?

dat spiegelglas gaat je vervelen denk ik
Dank, daar was ik al bang voor.

ga voor een mooie alpinist… zon blauwe.
Je bedoelt de SPB197? Ik vind de interne bezel en 2e kroon niet erg mooi, de wijzerplaat van de baby alpinist vind ik rustiger en de vorm van de kast met enkele kroon spreekt mij meer aan. Ik ga het even op mij in laten werken.
Mocht er iemand nog een Smiths hebben en er vanaf willen of ergens een goed exemplaar zien, denk dan aan mij
Wat zit daar voor bracelet op die flightmaster?
Een president van AliExpress. Niet aan beginnen. Ali is super voor rubber en Milanese, voor leer en staal niet aan beginnen maar eerlijk; hij staat wel lekker op de foto