Puzzelen op de vraag wat je zou doen met een miljoen is leuk, maar denken binnen een beperkt budget is veel uitdagender. Daarom de volgende vraag: als je voor € 500 een of meerdere horloges zou mogen uitzoeken waar je ’t komende jaar mee moet doorkomen (je mag dus geen andere horloges dragen), wat zou je dan kiezen?
Mijn keuze zou vallen op de Tissot PRX met blauwe wijzerplaat (https://www.tissotwatches.com/nl-nl/tissot-prx.html). Ja, dat horloge bevat een quartz-uurwerk, maar kun je voor € 370 een goede automaat of handopwinder verwachten? Voor de resterende € 130 kun je dan nog een kekke Casio G-force of iets dergelijks kopen. De PRX is voor € 670 ook verkrijgbaar als automaat met een gangreserve van 80 uur, maar dat is dus voor deze exercitie boven budget.
Zou ’t budget iets groter zijn, dan zou mijn keuze vallen op de Orient Star SAF02004W (https://orient-watch.com/Collections/ORIENT-STAR/Classic/ORIENT-STAR%3A-Mechanical-Classic-Watch/p/AF02004W), verkrijgbaar vanaf € 525. Voor dat bedrag krijg je een automaat met een gangreserve van 40 uur, een gangreservemeter en een kast van 38,5 mm. Waar de zusteronderneming Seiko die meter bij de meeste Grand Seiko Spring Drive horloges tussen de 7 en de 8 plaatst, wat ik vrij lelijk vind, bevindt deze meter zich op de Orient Star onder de 12, wat veel beter oogt. Maar helaas is dit horloge dus nét boven budget tenzij de winkelier je wat korting geeft.
Een goed alternatief voor de Tissot PRX dat wel binnen dit budget valt is de Hamilton Khaki (https://www.hamiltonwatch.com/en-nl/h69439931-khaki-field-mechanical.html), die als handopwinder voor € 470 verkrijgbaar is. Dit horloge lijkt veel op mijn vintage Hamilton H3, maar is dankzij een gangreserve van 80 uur en een diameter van 38 mm weer helemaal bij de tijd zonder de charme van het origineel uit het oog te verliezen.
Met dit budget is het ook mogelijk om twee of zelfs drie horloges te kopen, maar ik zou liever één mooi horloge voor elke dag hebben dan een mandje met meerdere horloges waar ik niet enthousiast van kan worden.
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën, en hoop dat geen van ons deze vraag moet beantwoorden omdat hij of zij de collectie moet verkopen om door Corona veroorzaakte schulden weg te werken.
Zeker weten! En horloges zijn vaak voor veel minder te koop dan de list prijs. Dus ik denk dat die automaat ook wel voor rond de 500 te vinden is, al dan niet tweedehands
Dit is nog niet zo slecht.
Voor de 350€ kan je een leuke 2e hands hamilton zoeken.
Een Vostok om te zwemmen/houthakken/tuinwerk kan ook altijd. Heb je een automaat voor 60-70€
Voor €500 heb je een nieuwe Bulova Lunar Pilot. Een prachtig en supernauwkeurig horloge met een mooie geschiedenis, van een merk met een rijke historie. Enige aandachtspunt is de afmeting: het horloge is behoorlijk aan de maat en bijgevolg minder geschikt voor de smallere pols.
Zeker wel, en voor veel minder ook nog. Zelf zou ik in elk geval een variant van de Citizen NY0040 in het lijstje zetten die voor €200 of minder nieuw te krijgen zijn. Ik heb zelf de blauwe, en meer horlogeplezier per euro wordt echt moeilijk. Een zwarte en een full lume versie zijn er ook. Voor wat meer ook in titanium te krijgen.