Everyday watch tot 500 euro advies

Dag allen!

Na de verkoop van mijn seiko presage cocktail time heb ik een klein budget gecreëerd voor een nieuw horloge tot 500 euro.

Natuurlijk zelf ook al wat huiswerk gedaan en al diverse modellen naast elkaar gehouden om eens te kijken wat ik nu echt zoek.

Daaruit blijkt dat ik opzoek ben naar een horloge die ik elke dag ga dragen en niet meer wil verkopen, een soort van 1 Piece collectie en ik merk dat ik zoek naar een vintage-inspired horloge.

Qua uurwerk heb ik geen hele strenge eisen. Een automaat vind ik prachtig maar een quartz kan ik ook zeker waarderen en is heerlijk zorgeloos.

Ook zullen jullie zien aan de horloges die ik zo zal noemen dat ik niet vies ben van een beetje faux-patina😅

Verder is de 500 euro een budget, maar een horloge dat minder kost zet ik zeker niet opzij en het is niet zo dat het perse op moet natuurlijk.

De horloges waar ik naar heb zitten kijken zijn de volgende:

Als eerste de Tissot PRX quartz met blauwe wijzerplaat. Echt een schitterend horloge om te zien. Wel wat groot en zeker aanwezig maar met 18,5cm pols denk ik dat ik hem prima kan hebben en is zeker kanshebber.

Het volgende horloge is de seiko 5 sports in de suits style. Dit horloge komt op een mesh band en komt itt de rest van de 5 sports met een witte chapterring en creme kleurige lumen. Dit horloge geeft me een beetje de feeling van een vintage diver( ik weet dat ze maar 100m wr zijn maar dat is zat) en komen in 2 kleuren, waarbij ik toch licht neig naar de blauwe variant.

Dan als volgt een echte classic; de hamilton khaki field. Een eenvoudig ogend horloge met een mooie rijke historie. Wel echt aan de max van mijn budget, maar volgens vele verhalen is die het meer dan waard. Dan zijn er nog de verschillende uitvoeringen waarin deze te verkrijgen is. Handwinder of automaat? Ik vind het matte van de handwinder variant wel erg gaaf maar baal wel een beetje van de 50m WR… de automatische variant heeft als ik me niet vergis een schroefkroon en heeft een WR van 100m en oogt iets chiquer dmv de polished bezel en de lederen band.

Dit model vond ik ook wel interessant. De kleurstelling vind ik bijzonder geslaagd maar vraag me af hoe die kleur er op blijft zitten na een paar jaar dagelijks dragen:

Ook al diverse verhalen gelezen dat bij de handwinder de opwindveer ( ofzoiets) breekt bij te lomp opdraaien. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ga wel heel voorzichtig om met de horloges die ik heb en ik denk dat je het wel voelt wanneer het horloge volledig is opgedraaid.

Ik hoop dat jullie me wat advies kunnen geven over de bovenstaande horloges en welke jullie zouden kiezen.
Verder hoop ik dat ik duidelijk ben geweest in wat ik wil en dat misschien iemand van jullie nog een toffe suggestie heeft waar ik totaal niet aan gedacht heb.

Mvg Bart

14 likes

Als je

dan zou ik je de

Gentlemen adviseren eens te bekijken:

22 likes

Als je zelf al de schifting hebt gemaakt…en het moet 1 van deze horloges worden…zou ik voor de Tissot PTX gaan

2 likes

Ik weet niet wat voor lompe bootwerker je moet zijn om een veer te breken, maar ik heb een paar handwinders, en als je ophoudt met draaien bij iets van weerstand is er geen probleem.

Ik heb de Hamilton Khaki 38 automatic in het zwart. Van de drie horloges die je laat zien denk ik dat die het breedst inzetbaar is, omdat de overige twee toch echt, echt sporthorloges zijn. Ik ga niet pretenderen objectief te zijn, maar een Hamilton Khaki auto 38 (420 ballen op Chrono) met een extra bruine lederen band (zeg 50 ballen voor het mooiere bandje, ik raad rossig bruin cordovan aan) en een extra NATO (12,50 bij Mirostime) en je kunt het bij overhemden, in het zwembad, onder truien of waar dan ook dragen.

Klein puntje van kritiek op de hammie: AR coating zou 'm niet misstaan, maar helaas. Glaasje spiegelt behoorlijk. Ik heb ook een Sminths PRS-29 handwinder, en ik heb moeite met kiezen om die reden.

Van de Tissot zou ik ook de quartz variant nemen, en de Seiko 5 is me te bonkig om te doen.

3 likes

Oh das een hele mooie! Wel wat lastig voor het budget helaas. Van de quartz variant is de plaat me te paars, helaas.

1 like

Dit is echt een ieder-dag-van-de-week horloge hoor. En perfect binnen budget. Deze is plexi en no date, maar je kan ook voor safier gaan met date. Kleur plaat kan zwart zijn, maar ook groen, beige, of wit. Bij de zwarte plexi kan je ook de secondewijzer rood of oranje kiezen, voor mocht het iets spannender moeten zijn.

3 likes

Eerlijk gezegd vond ik het ook vreemd van die veer. Echter onder diverse reviews op YouTube staan er toch behoorlijk wat verhalen van garantie gevalletjes mbt tot de veer. Hamilton lost dit altijd keurig op volgens de verhalen maar het is wel even zuur wanneer je net een horloge van 500 koopt en hij begeeft het binnen een paar dagen tijd. Dan zou voor mij het gevoel van merk en kwaliteit compleet weg zijn. Vandaar mijn vraag of iemand hier ervaring had met dit probleem.

Wbt het glas. Ik ga toch niet op mijn horloge kijken hoe laat het is?!:joy:

Zonder gekheid denk ik wel dat je gelijk hebt. Vele reviewers zweren erbij dat dit HET horloge is voor het budget. Dat zal vast niet zonder reden zijn.

En de zwarte variant? Ook op leer guitig!

7 likes

Hmm zeker niet verkeerd. Ik hou 'm in gedachte!

1 like

Niet meer in bezit door een voor mij aantrekkelijke ruil, maar een tweedehands hamilton pilot engineer is geniaal. Echt een geweldenaar.

12 likes

Ik onderschrijf de eerder genoemde Tissot in blauw of zwart. Anders geheel in HF stijl het budget 100 euro oprekken voor een licht gebruikte Sarx035? Of 200 euro meer nieuw meen ik.

4 likes

Ik wil deze dan wel graag aandragen als optie:

Dan hou je ook budget over om gelijk de matchende bracelet en wat andere leuke banden erbij te bestellen.
De enige maar’s die ik kan bedenken zijn “maar ik hou niet van pvd zwart” of “maar ik wil graag een datum hebben”. :slight_smile:

Ps. Ik ben bevooroordeeld :grin:

2 likes

Echt een tof horloge. Alleen gebruikt is geen optie helaas.

Ik moest gelijk denken aan een Certina.
Met jouw formaat van pols goed te doen :+1:
Nieuw wel iets boven budget maar wel de moeite waard tbh… deze kan alle banden hebben :call_me_hand:

8 likes

Saffier glas en vintage lume, leuk horloge en draagt ook zeer comfortabel.

https://www.glycinestore.eu/nl/p/glycine-combat-gl0260

Overigens te verkrijgen in nog veel meer uitvoeringen en de importeur is een forumlid.

3 likes

Ik denk van niet!

Ooh deze ben ik ook tegen gekomen in de zoektocht! Wat een super tof ding is dat zeg! Helaas komt 850 euro eerst. Maar echt een schitterend horloge😇

1 like

5 likes

Ja ik zag dat het enkel een nieuw exemplaar mocht zijn… maar ik wou hem toch voorstellen :innocent:

1 like

Dat het horloge groot is of dat ik hem niet kan hebben?

1 like