NA: Oceanus OCW-S100

Ik heb een stuk of tien zomervakanties in de Alpen gewandeld en daar volop van genoten. Mijn favoriete wandeling: van Schruns naar de Tilisunahütte in Schagguns, Voralberg in Oostenrijk (zie https://tilisuna-huette.at/). Als het je vooral om het uitzicht gaat kies je de kabelbaan, maar dan mis je natuurlijk de voldoening van een flinke bergwandeling. Ik adviseer het eerste stuk met de kabelbaan te doen en de rest lopend. Met een paar goede bergschoenen is dat goed te doen als je niet te veel last hebt van hoogtevrees want er zit een uitdagend stukje over een bergkam bij.

De balans tussen uitdaging en uitzicht geldt ook voor horloges. Als het me alleen maar om een secure weergave van de tijd te doen zou zijn zou ik altijd een goed quartzhorloge, al dan niet radiografisch, om de pols hebben, maar uit liefde en bewondering voor de “klimtechniek” kies ik vaak voor een automaat of een handopwinder. 18 jaar geleden kreeg ik een Danish Design quartzhorloge met persoonlijke inscriptie. De vormgeving en het draagcomfort waren toen de enige dingen die me interesseerden, en wat dat betreft scoort de Deen heel goed.

Toen tijdens een zakenreis de batterij leeg bleek te zijn ging ik me wat meer verdiepen in automaten, en kocht voor een scheet en drie knikkers mijn eerste automaat, een gebruikte Orient type FD0F-G0-A of FD0F001W op leer. Met dat horloge om de pols heb ik heb zo’n vijftig landen bezocht en volgens KLM meer dan een miljoen mijl gevlogen, dus je zult begrijpen dat ik zeer gehecht ben geraakt aan deze onverwoestbare Japanse beauty. Merk op dat de gangreserve op een veel mooiere plaats wordt getoond dan bij de meeste Grand Seiko Spring Drives, inclusief de mijne.

Later volgden tal van horloges in de prijsklasse tot ongeveer € 500: automaten, handopwinders en quartz. Voor dat bedrag wordt vreselijk veel moois gemaakt, bijvoorbeeld mijn schitterend afgewerkte Orient Neo-70 type WV0041TX.

Het bezit en gebruik van dergelijke horloges roept bij mij een sterk hoe-doen-ze-het-voor-dat-geld-gevoel op, terwijl ik me bij zeer kostbare horloges vaak afvraag of ze voor dat geld geen mooi horloge konden maken (en nee, ik ga hier geen merknamen noemen want ik respecteer andermans keuze, zelfs als dat een Richard Mille is :wink:). Daarom plaatste ik op dit forum de vraag wat anderen voor € 500 zouden kopen, met diverse voorspelbare en veel verrassende reacties (zie https://www.horlogeforum.nl/t/een-horloge-voor-500/).

Eén van de verrassende reacties op de € 500-vraag was van @Fate_Amenable_To_Change, die onder andere de Casio Oceanus noemde en een foto van de T200 opnam in zijn bericht:

Kan zijn dat je nipt over het budget heen gaat na import, maar de Oceanus betekent wel de komende 30 jaar geen batterijwissel, GS-waardige afwerking op de kast (echt) en een tough uurwerk. Ik ben fan. Ook van de PRX die je noemt trouwens. Maar daar helaas geen banden swappen, wat me ervan weerhoudt om het GADA te vinden.

Ik heb al een paar jaar een eenvoudig Casio horloge voor in het zwembad, maar heb me verder nooit in het merk verdiept omdat G-Shock niet echt mijn ding is. Vooral de verwijzing naar Grand Seiko sprak me aan omdat een GS al lang op mijn verlanglijst stond, maar toen volstrekt buiten bereik was (inmiddels is hij er; een NA’the daarover zit in de pijplijn). Ik heb me dus verdiept in de Oceanus lijn. Eerste lemo (leermoment): het zijn geen duikhorloges, ook al suggereert de naam anders.

Enthousiast geworden over wat ik las op diverse sites sloeg de endorfineverslaving onverbiddelijk toe. Mijn aandacht werd vooral getrokken door de S100 en de T200. Ik vond en vind de T200 iets mooier vormgegeven, maar viel uiteindelijk toch voor de S100 omdat die een titanium kast en band heeft, tegen staal voor de T200. De S100 heeft bovendien een 5235 “tough” uurwerk, dat volgens de fabrikant wat sterker is dan de 5596 die in de T200 zit. Op het Internet heb ik echter geen informatie over de verschillen gevonden, dus ik hoop dat iemand me daaraan kan helpen.

Toen de keuze voor de S100 eenmaal was gemaakt begon de zoektocht naar een mooi exemplaar. Dit forum en Marktplaats boden geen soelaas, maar op Chrono24 vond ik een in goede staat verkerend exemplaar dat zich bovendien in Nederland bevond, dus geen getut met BTW, invoerrechten en torenhoge verzendkosten. Helaas was hij al gereserveerd, dus ik heb de eigenaar een berichtje gestuurd met de vraag mij te waarschuwen als de beoogde koper zou afhaken. Nog dezelfde dag kreeg ik antwoord: de koper liet niets meer van zich horen (vast geen HF-lid), maar het lukte de verkoper niet om de status van de advertentie te veranderen. Hoe dan ook: het horloge was beschikbaar, dus dezelfde avond heb ik betaald en enkele dagen later was het in huis.

De verkoper wees me voor het inkorten van de bracelet op het MMOBIEL 24 reparatiesetje dat je voor € 11 bij BOL.com vindt: https://www.bol.com/nl/nl/p/mmobiel-24-in-1-horloge-reparatie-set-voor-horloge-makers/9300000008636371/?s2a=. De Oceanus ging als eerste horloge “onder de hamer” om de bracelet wat in te korten. Zie mijn post “Bracelets met pin & collar aanpassen: tips” elders op dit prachtige forum: Bracelets met pin & collar aanpassen: tips.

Na het inkorten van de bracelet heb ik de Oceanus veel gedragen. Zeker gelet op de prijs, rond € 400, vind ik het een bijzonder prettig horloge. Een diameter van 41,5 mm klinkt groot voor een pols van ruim 18 cm, maar door de vormgeving van de kast draagt het horloge kleiner. Sterke punten zijn het draagcomfort (titanium: you love it or you hate it, mij bevalt een vederlicht horloge om de pols heel goed), de uitstekende afleesbaarheid, de zwarte wijzerplaat met blauwe accentjes, het bolle glas en het gemak van een radiografisch bestuurd horloge met zonnecellen. De “instant date change” om middernacht is ook een pluspunt ten opzicht van m’n automaten, die daar een uur voor nodig hebben. Nadelen zijn de wat grof uitgevoerde bracelet en het ontbreken van een “on the fly” micro adjustment. Al met al geef ik de Oceanus een score van 8,8: optisch (30%): 8, draagcomfort (15%): 10, afleesbaarheid (15%(: 8, precisie (10%): 10, functionaliteit (10%): 9, prijskwaliteit (20%): 9. Daarmee is het een topper in mijn collectie.

46 likes

Mooie aanwinst! :grinning:

Cool verhaal, mooie Oceanus! Gefeliciteerd. Ik waardeer je gewogen score omdat die veel zegt over hoe je dingen beleeft en ik kon de analogie van de bergwandeling goed hebben. :+1:t3::+1:t3::+1:t3:

2 likes

Mooi aanwinst! Veel draagplezier!

En

is ook één van mijn favorieten. Schitterend daar :mountain_snow: Maar dan iets de andere kant op, Marul/Blons

1 like

Leuk om te lezen. Gefeliciteerd. Veel plezier ermee.

Mijn beste,

Een sportieve, robuuste aanwinst, met een chique uitstraling!!
Ik wens je er een fijne tijd mee!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Ook mijn goto als ik haast heb (hij staat immers altijd op tijd).
Snap echter niet helemaal je keuze voor Chrono24, hij is nog prima nieuw te verkrijgen voor aanzienlijk minder dan 500 euro (inclusief BTW / Inklaren/ verzendkosten) bij betrouwbare japanse webshops (op voorraad:slight_smile:

Heb hem zelf al enige tijd en ben er nog steeds blij mee

1 like

:woozy_face: haha ,ja uitdagende stukjes ben ik niet zo van .
Vorig jaar de Tafelberg lopend naar boven gedaan, prachtig maar ik moet niet teveel naar beneden kijken :nauseated_face: maar de voldoenig is tof als je eenmaal boven ben .
De Oceanus is een toffe aanwinst, veel draagplezier gewenst.

Gefeliciteerd met de aanwinst :+1:
Wat mij vaak stoort aan kwartshorloges is dat de secondewijzer niet goed is uitgelijnd met de indices. Dat lijkt bij jouw Oceanus niet het geval te zijn. Ziet er keurig uit

Gefeliciteerd met je NA. Op naar de volgende berg :mountain:

Zo voordelig vond ik hem destijds niet, dus bedankt voor de tip. Ik raad andere belangstellenden aan om hun voordeel te doen met dit adres. Inclusief verzendkosten en 21% BTW zit het horloge dan nieuw iets onder de € 500, als de 4% importheffing erbij komt net wat meer.
Ik betaalde inclusief verzendkosten voor een net gebruikt exemplaar € 295, en dat lijkt me kijkend naar de nieuwprijs heel netjes.

Echt een topper. Er zijn er bij mij zeer veel de revue gepasseerd na de aankoop maar deze blijft maar steeds.

1 like

Helder verhaal. Goed nagedacht over de keuze.
Het zijn dan ook heerlijke horloges :+1:
Mogelijk dat het zusje ooit weer terug in mijn kist komt :thinking: :sweat_smile:

2 likes

Dat geldt voor mij ook. Als ik met één horloge naast m’n Rado Diastar (een erfstuk van mijn vader) verder zou moeten zou het waarschijnlijk deze worden.

Ik ben gek genoeg om de T200 naast mijn S100 te kopen, maar jij mag voor :grinning:.

1 like

Zie trouwens dat ze (S100 & T200) momenteel best gunstig geprijsd aangeboden worden op Sakura :thinking::sweat_smile:

Veel plezier nogmaals. De S100 is een geweldig horloge :+1:

Klopt, maar houd rekening met verzendkosten, BTW en invoerrechten.

1 like

Congrats, veel draagplezier.