NA: Grand Seiko SBGA211 Snowflake

Tijdens zakenreizen door Azië groeide mijn belangstelling voor Grand Seiko, dat in die contreien veel populairder lijkt te zijn dan hier. Het model dat overal getoond werd en daardoor mijn aandacht trok was de SBGA011 Snowflake met Spring Drive uurwerk. Bij de afdeling herenmode moest ik opdringerige verkopers (m/v) van me afschudden, maar bij de horloges werd ik volstrekt genegeerd, ook als ik voor de gelegenheid een mooi kostuum droeg. Vreemd. Hoe dan ook: ik vond de GS door het prijskaartje van toen bijna € 5.000 (inmiddels € 6.000) niet iets om onaangekondigd mee thuis te komen, dus het bleef bij kijken - kijken - niet kopen.

Door Corona en veranderingen in mijn werksituatie reis ik niet meer. Jammer, want als de hemel bestaat koken ze er Aziatisch. Pluspunt is wel dat ik veel meer tijd heb om me te verdiepen in “haute horology”. Geleidelijk is mijn verzameling gegroeid, vooral in het segment van € 500 tot € 1.000, waarin overigens heel veel moois te koop is, zeker als je zo’n bedrag besteedt aan een “pre-enjoyed” horloge. Die term heb ik niet zelf bedacht: Porsche gebruikte hem destijds voor Porsche Approved tweedehandsjes.

Grand Seiko in het algemeen en Spring Drive in het bijzonder lieten me niet los, maar ja, dat prijskaartje. Onverwacht kreeg ik echter groen licht van mijn betere helft, misschien ook omdat ik door omstandigheden onze beide pretauto’s had verkocht.

De ideale GS had de volgende eigenschappen:

  • Spring Drive, voor mij de ideale combinatie van de precisie van quartz en de techniek van een automaat, of een hi-beat automaat met display case back
  • Een blauwe of champagne wijzerplaat als aanvulling op mijn onvolprezen Oceanus OCW-S100 met zwarte wijzerplaat (NA: NA: Oceanus OCW-S100) en Junghans Max Bill met zilveren wijzerplaat (NA: NA: Junghans Max Bill 34 mm)
  • Een 44GS, 57GS, 62GS of Evolution 9 kast
  • Geen duiker, geen GMT
  • Staal of titanium op een bracelet
  • Full set in goede tot zeer goede staat.

Geleidelijk spitste de zoektocht zich toe op een SBGA373 of SBGA375: Spring Drive, 44GS kast, champagne respectievelijk blauwe wijzerplaat, staal op staal, en door de jonge leeftijd normaal gezien in goede tot zeer goede staat. De aangeboden exemplaren waren echter boven budget, dus het lange wachten kon beginnen. Een paar keer per dag keek in de blauwe rubriek van dit forum, en passende zoekopdrachten op Marktplaats en Chrono24 zorgden voor een lawine van alerts. Als toetje keek ik vaak op Catawiki en Ebay, en zo maakte een heel prettige endorfineverslaving zich van me meester.

Tot mijn stomme verbazing kwam er een nauwelijks gedragen SLGH005 White Birch hi-beat automaat op E-bay (https://www.grand-seiko.com/nl-en/collections/slgh005g). Zelfs na betaling van BTW, invoerheffing en transport kostte hij minder dan de helft van de nieuwprijs, en paste daarmee binnen m’n budget. Maar zoals ik eerder na een gewonnen veiling heb gemerkt: als het te mooi is om waar te zijn is het niet waar. Bedenk daarbij dat je als E-bay koper met het hoogste bod wel tot kopen verplicht bent, maar dat de verkoper niet verplicht is om te verkopen!

Nadat de White Birch droom in duigen viel kwam er een SBGV207G op Marktplaats. 44GS kast, full set in zo te zien zeer mooie staat, staal op staal, maar quartz i.p.v. Spring Drive of automaat en een zwarte i.p.v. een blauwe of champagne wijzerplaat. De prijs was echter scherp, dus ik heb toch contact opgenomen met de eigenaar (geen forumlid) met de opmerking dat ik eigenlijk iets anders zocht maar misschien toch geïnteresseerd was. Toen ik later meldde dat ik toch afhaakte en mijn speurtocht voortzette meldde hij me dat hij ook zijn Snowflake ging verkopen: een SBGA211 “single logo” (die ik mooier vind dan de SBGA011 “double logo”), full set, aantrekkelijke prijs, “in goede gebruikte” staat. Tja, niet de juiste kast, misschien niet de gewenste staat maar wel een Snowflake die binnen mijn budget paste. Het werd een onrustige nacht.

De volgende dag heb ik de knoop doorgehakt en ondanks de rit van meer dan 2:30 uur enkele reis een afspraak gemaakt om zowel de Snowflake als de SBGV207 te bekijken. Dat werd een nog langere rit, o.a. door de nasleep van de stormen Eunice en Franklin. De verkoper ontving mij in zijn bedrijf, gaf een leuke rondleiding en nodigde me uit om in zijn kantoor te genieten van een prima bak koffie en beide GS’en. Hij liet me daar alleen zodat ik in alle rust de GS’en kon bekijken. De SBGV207 was in zeer mooie staat, maar leek zoals ik al verwachtte te veel op mijn Oceanus. De Snowflake verkeerde eerder in gebruikte dan in goede staat, maar de prijs was scherp en werd ongevraagd nog wat scherper, en met dit exemplaar hoefde ik me geen zorgen te maken over de schade die onze hond ongetwijfeld zou gaan aanrichten. Om de pols ontbrak echter het wow-effect, dus de twijfel sloeg toe. Waarschijnlijk ben ik zo tevreden over veel goedkopere horloges dat ik onwillekeurig een grotere meerwaarde van horloges die pak ‘m beet vijf keer zo veel kosten verwachtte. Hetzelfde effect heb ik eerder ervaren met saxofoons: een Selmer bariton speelt echt niet vier keer zo fijn als een doorleefde Yamaha, maar als je er vaak genoeg op speelt vergeet je de prijs en zegeviert het speelplezier. Dus wat was wijsheid? Terwijl ik nog prakkiseerde over de vraag of de Snowflake meeging kwam er een onheilspellend telefoontje van het thuisfront: een flinke boom naast ons huis dreigde door de inmiddels gedraaide wind alsnog om te vallen en zou dan een flink gat in ons huis en ons budget te slaan omdat we door een akkefietje met een “glasheldere” maar glasharde verzekeraar ons huis niet tegen stormschade kunnen verzekeren. Ik hakte de knoop door (ik had beter voor vertrek de boom kunnen omhakken), rekende de GS af en sprong in de auto met de boterhammetjes op de passagiersstoel, mijn tanden in het stuur en de GS in een tasje op de achterbank.

Eenmaal thuis gekomen was de wind in kracht afgenomen en iets gedraaid. De boom stond nog en leek vrij stabiel te staan. We hebben hem de dag erna preventief gekapt, en pas toen bleek hij hoog hij eigenlijk was en hoeveel schade hij dus had kunnen aanrichten.

Terug naar de Snowflake. De bracelet heb ik ingekort (zie “Bracelets met pin & collar aanpassen: tips”: Bracelets met pin & collar aanpassen: tips), maar toch zat hij niet lekker en mede daardoor bleef het wow-effect uit. Het horloge heeft zelfs op de nominatie gestaan om de stal te verlaten. Die plannen waren zo concreet dat ik de beoogde opvolger al had gekocht. Wat dat is geworden lees je in een volgende post (tadaaa, cliffhanger!). Toen ik de bracelet van die nieuwe aanwinst op lengte had gemaakt besloot ik de bracelet van de Snowflake iets langer te maken. In eerste instantie lijkt het dan, vooral door het lage gewicht van 96 gram, alsof de Snowflake als een sneeuwvlokje van je pols glijdt, maar dat went. Let wel: het hoge gewicht van mijn onvolprezen Victorinox INOX Professional Diver “tank”, maar liefst 153 gram (NA: NA: Victorinox INOX Professional Diver) en het vlieggewicht van m’n Junhans Max Bill (61 gram inclusief milanese strap, zie NA: Junghans Max Bill 34 mm) storen me ook totaal niet.

Nadat ik de bracelet op de voor mij optimale lengte had gemaakt ben ik de Snowflake vaker en langer gaan dragen. Zoals de Britten mooi kunnen zeggen: “it grows upon you”, m.a.w. geleidelijk ben ik het horloge steeds meer gaan waarderen. Hij blijft! Toch ben ik niet blind voor de drie voornaamste kritiekpunten die je veel hoort.

  • “Hij is te licht”. Zoals ik hierboven schreef kan ik zowel met lichte als zware horloges uit de voeten, dus ik stoor me absoluut niet aan het lage gewicht. Sterker: qua draagcomfort verslaat m’n Oceanus OCW-S100 met 82 gram de meeste andere horloges uit de kist, dus “te licht” is een kwestie van smaak.
  • “Hij is te groot”. 41 mm is inderdaad best fors, maar de optimale maat is niet absoluut en wordt ook bepaald door je polsomvang en smaak. Om mijn pols van ruim 18 cm staat en zit de GS prima.
  • “De gangreserve wordt aan de voorzijde getoond”. Die kritiek deel ik. Zeker bij gebruik van een watch winder is een indicatie van de resterende gangreserve wat mij betreft irrelevant, wat ook blijkt uit het feit dat de meeste zo niet alle GS automaten zo’n indicator missen. Als die erop zit, dan bij voorkeur aan de achterzijde zoals bij de SLGA009 White Birch (https://www.grand-seiko.com/nl-en/collections/slga009g), wat mij betreft overigens een van de mooiste modellen uit het huidige GS assortiment. Als de gangreserve wel op de wijzerplaat wordt getoond, dan graag in het midden zoals bij m’n hondstrouwe Orient.

Sterke punten van de Snowflake zijn de schitterende wijzerplaat, de voortreffelijke afwerking van met name de wijzers en de indices, de schokvrije loop van de secondewijzer en de precisie van het Spring Drive uurwerk. Ik waardeer bovendien het feit dat de display case back niet wordt ontsierd door de opdruk van de GS leeuw, dit i.t.t. de SBGA413 en SBGA415. Welke malloot zet er nou een stempel op een transparante achterzijde?

Naast de eerder genoemde indicatie van de gangreserve zijn andere verbeterpunten van de Snowflake:

  • de kwaliteit van de bracelet en in het bijzonder de gesp, die helaas geen micro adjustment biedt
  • de krasgevoeligheid van de kast en de bracelet.

Mijn totaalscore komt uit op een 8,85: optisch (30%): 9, draagcomfort (15%): 9, leesbaarheid (15%): 8, precisie (10%): 10, functionaliteit (10%): 10, prijskwaliteitverhouding (20%): 8.

Of het bij deze GS zal blijven betwijfel ik. Wellicht volgt er nog een GS hi-beat automaat, een quartz of een tweede Spring Drive. Laat ik nou niet wéér roeptoeteren dat er een blauwe of champagne wijzerplaat op moet zitten want als er ooit een betaalbare SLGH005 White Birch hi-beat automaat voorbij komt ga ik weer voor gaas, en de SBGA413 “Spring” blijkt aan het thuisfront een hoge WAF (women acceptance factor) te hebben, dus wie weet…

69 likes

Gefeliciteerd met de aanwinst! Prachtig horloge, de snowflake.
Ik heb genoten van je verhaal bij mijn ochtend koffie.

Gefeliciteerd, vermakelijk verhaal, mooi horloge. Draag 'm in goede gezondheid! :+1: Kritiekpuntje: Zo’n lang lulverhaal ophangen en dan 1 (zegge: één) foto van het horloge posten, da’s een deceptie.

Daar heb je helemaal gelijk in. Als ik voor de rest van m’n leven 1 continent uit moest kiezen voor het eten was het zeker Azië. Van Libanon tot Japan, zo veel lekkere zaken. dumplings en van alles uit China en Korea, Kubeh uit Irak, Dashi, Sushi en van alles uit Japan, god jan en van alles uit India, platbrood, hummus, kunafeh en groenten uit Libanon en Syrië… En bedankt. Nou heb ik honger en wil ik weg. :slight_smile:

Zo is mijn vrouw aan mij gekomen. Dan zitten de eerste butsjes en krasjes er ook direct maar op.

Het is beter zo.

Da’s bijna het hele gamma aan kasten. Ik moest lachen.

Dat zijn de enige mooie, eerlijk gezegd. Ik riep ooit dat ik het jammer vond dat ze Seiko hebben laten vallen op de plaat, maar in werkelijkheid is het nieuwe logo rustiger.

No such thing. Er bestaan alleen horloges die te zwaar danwel topzwaar zijn.

Absoluut, althans met mijn polsmaat wel. Het helpt mij niet dat ik een 36-38mm fetish heb. :slight_smile:

Daar glijden de meningen uiteen. Geef mij maar asymmetrisch. Met name de geprinte versie die ik heb straalt harmonie uit, wat dead center compositie niet per se zou doen in m’n hoofd.

Eensch.

Je hebt er meerdere? Hoe heb je dat er door gekregen? Laten we eens een biertje gaan doen, dan kun je me dat uitleggen.

Altijd een mooie toevoeging. Die kristallen zijn in de sojasaus maanden lang gerijpt:

Ik kan ze aanbevelen naast een Spring Drive.

9 likes

Gefeliciteerd met deze mooie NA. Genoten van je verhaal. Geniet van je GS

Goed punt. Ik ging er - wellicht ten onrechte - van uit dat iedereen de Snowflake kent, maar zal als daar vraag naar is wat extra detailfoto’s maken en hier posten. Heb ik meteen een goed excuus om een dagje te prutsen met m’n spiegelreflexcamera en macrolens.

women acceptance factor = een niet-discriminerende indicatie van de mate waarin vrouwen zoals mijn echtgenote, mijn dochter en mijn aanstaande schoondochter zich kunnen vinden in de uitspattingen van de mannen in hun omgeving. Wellicht had ik beter de “wife acceptance factor” kunnen noemen.

Hij is inderdaad mooi. “Even geduld a.u.b.”

2 likes

Mooie aanwinst, geniet ervan!

Long story short: :ok_hand:

Gefeliciteerd en leuk verhaal! Lees dat er nog een mooie serie foto’s aankomt. Ik wacht het rustig af. Geniet ervan!

Gefeliciteerd met deze prachtige aanwinst!
1 foto is wel een beetje karig…dat hadden er gerust meer mogen zijn :smile:

Gefeliciteerd. Prachtige Snowflake. Veel plezier ermee.

100% mee eens, dat is waanzin.

Van harte met deze prachtige Grand Seiko en veel draagplezier gewenst! :blush: :+1:

Daar zal ie dan wel een reden voor hebben. Gewoon naar een andere verzekeraar gaan?

In BE kan het zijn dat je niet verzekerd kan worden voor overstroming, water, … maar dat enkel in bepaalde gebieden.

(Ik ben die moeilijke man die langskomt om te bepalen hoeveel centjes je van ons gaat krijgen)

Gefeliciteerd. Ik vind hem heel mooi. Ik wil eigenlijk ook best een GS, maar ja, te duur.

Mooi verhaal :+1:

Veel plezier met deze mooie aankoop!

Tof man zo’n Snowflake. Mijn grail.

Als eenmaal een verzekering door een verzekeringsmaatschappij is geweigerd moet je dat bij elke volgende aanvraag netjes melden. Elke verzekeringsmaatschappij vraagt op het formulier “Is u eerder een verzekering geweigerd?”. Als je daar eerlijk “ja” op antwoordt zal elke volgende maatschappij ook koudwatervrees krijgen. “Nee” invullen leidt mogelijk tot een polis, maar geeft de verzekeraar het recht om bij schade niet uit te keren. Eerlijk duurt dus het langst.
De reden voor de weigering was overigens de bouwkundige staat. Vreemd want de vorige eigenaar werd wel verzekerd door dezelfde maatschappij.
De verbouwing vordert, dus dit probleem lossen we straks netjes op.

1 like

Een GS kost veel maar uitgezonderd de bijzondere modellen (bijvoorbeeld sommige limited editions en platina uitvoeringen) zijn niet duur in vergelijking met JLC en Rolex. Vergelijk: een biertje van 16 euro (dat betaalde ik in Singapore) is heel duur maar kost niet veel, en een goede luchtgekoelde Porsche 911 voor € 25.000 kost veel maar is spotgoedkoop. Ik geef m’n geld liever uit aan horloges dan aan biertjes en pretauto’s, maar begrijp ik heel goed dat sommige HF-leden andere prioriteiten hebben (die had ik ooit ook) of een beperkter budget hebben. In mijn spaarpot zit nu € 900, dus tenzij ik afscheid neem van een ander horloge is een tweede hedendaagse GS buiten bereik.

1 like

Het afwegen van wat je waar aan kunt besteden, maakt het ook wel weer leuk. En ja, velen van ons hebben een thuisfront met de nodige josten erbij. Je hebt gelijk: duur is hier niet het goede woord.

Gefeliciteerd. Spring drive blijft een topper qua uurwerk.

Geniet ervan, mooi verhaal om te lezen met zo weinig foto’s…

2 likes