NA: Victorinox INOX Professional Diver

SH**! Als een pushpin van je nieuwe horloge KLATS! al op de eerste avond DENG eruit schiet door een stoeipartij IN JE MAND! met de hond, dan wordt het tijd voor een horloge dat wel dog-proof is en dat je niet voor dergelijke acties af hoeft te doen: een “tough” of “rugged” watch. Voor de hand liggende kandidaten waren enkele modellen van Bell & Ross, Breitling, Luminox of Panerai, maar die zouden een te grote hap uit het budget voor de Grand Seiko nemen, en vielen dus af. Een veel goedkoper alternatief is natuurlijk een Casio G-Shock of de Casio Pro Trek, maar die vind ik te veel “in your face”. Bleven over de Citizen Promaster Tough Eco-Drive en de Victorinox INOX. De 130 tests die de INOX doorstaat, zie o.a. het filmpje op https://www.youtube.com/watch?v=YuPex9qEwKM, gaven de doorslag: het moest een INOX worden.

Ik denk dat quartz qua degelijkheid niet onderdoet voor een automaat, dus resteerde de keuze tussen de “gewone” INOX (die ook leverbaar is als automaat) en de INOX Professional Diver (alleen quartz). Beide horloges zijn waterdicht tot 200 meter, maar alleen de Diver heeft een draaibare bezel. Hij is ook daardoor nog groter dan z’n “kleine” broertje: 45 tegen 43 mm diameter, 55 tegen 52 mm lug-to-lug, 14,4 tegen 13,6 mm dikte. Mijn pols meet 18 cm, dus ik verwachtte dat de Professional Diver te groot zou zijn, maar na het zien van het review van The Urban Gentry (zie https://www.youtube.com/watch?v=88xRz5g2mfQ) viel mijn keuze op de Professional Diver: Tristano’s pols is kleiner dan de mijne, dus als het om zijn pols niet absurd staat, dan moet het lukken. Oordeel zelf, en ja, hij is groot, maar minder groot dan de foto suggereert want mijn pols is iets breder dan de lug-to-lug afstand.

Na een paar weken weet ik meestal wel of een horloge blijft of mag gaan. Deze blijft. Ik waardeer de goede afleesbaarheid, zelfs in de stromende regen (de hond wil vier keer per dag wandelen, ook als het met bakken uit de hemel komt). Het draagcomfort is redelijk goed, en de looks… ach, zo’n Hummer H3 om je pols went. Mijn score is 8,2: optisch 7 (30%), draagcomfort 7 (15%), leesbaarheid 9 (vooral bij daglicht, de lume is vrij goed, 15%), precisie 9 (niet exact gemeten, 10%), functionaliteit 10 (hacking, waterdicht tot 200 meter, 10%), prijs/kwaliteitsverhouding 9 (20%). Al met al een aanrader als je een oerdegelijk horloge zoekt dat geen concours d’elegance hoeft te winnen.

43 likes

Gefeliciteerd !
Leuk geschreven.

Denk dat quartz een stuk degelijker is eigenlijk :speak_no_evil:

:face_with_raised_eyebrow:
Vaag. Shit pushpin of te smal bandje?

Mooie score voor je na. :ok_hand:

1 like

Dat heb ik ook vaker gezegd :joy:
Maarruh, mooie aanwinst. Die kan idd wel tegen een stootje. :+1:

Ik had geen idee dat deze dingen ook zo stevig waren! Lijkt niet onder te hoeven doen voor een G-Shock. Leuk ding!

Oh en voor de hond: sterkte… Ik denk dat de baas gewonnen heeft.

Een horlogeband is zo sterk als zijn zwakste pushpin :wink:

Geniet ze, met de hond!

Volgens mij hebben ze daar ooit de NATO-bandjes voor bedacht. Maakt me overigens wel nieuwsgierig naar welke horloge er sneuvelde.

On topic: monster van een horloge, maar blijft wel erg cool. Gefeliciteerd met je aankoop.

Haha, leuk geschreven.
Veel plezier van je NA

Seagul 1963 op de meegeleverde NATO-strap. Dat bandje is van matige kwaliteit (het uiteinde rafelde al snel), maar past wel precies. De pushpin past goed, dus ik houd het op onze viervoetige geweldenaar.

Dat is heel wel mogelijk. Ik duik in dat vraagstuk voor ik mijn artikeltje “NA: Hamilton H3 military watch” schrijf.

Mijn onvolprezen Seagull 1963, maar na het terugvinden van de pushpin was dat zo opgelost. Lees: geen permanente schade.

1 like

Gefeliciteerd met deze no nonsense aanwinst Omdat mijn hond alleen wilde duiken in allerlei modderpoelen en rattenholen destijds gekozen voor de Pro Master Mears. Ik heb de Victorinox wel geprobeerd maar die was voor mij iets te groot. Verder had mijn geprobeerde exemplaar toen het probleem van het steevast missen van alle “markers”. Op de foto lijkt dat wel goed te zitten bij deze tank van een duiker.

1 like

Goede recensie !! Daar hebben we wat aan met zo`n scorelijst. En veel draagplezier :+1:

@Rival…hier dezelfde ervaring! Lekkere toolwatch voor dagelijks op de bouw en kantoor.
Ik heb hem op een zeer comfortabele Geckota rived bracelet gezet. Echt een heerlijke band!

Groetjes van zijn broertje!!

PS deze Victorinox trouwens via MP opgepikt voor €200 en de bracelet hier via het forum…

3 likes

Citizen maakt inderdaad veel mooi spul, en zoals ik schreef was dat voor mij het beste alternatief voor de INOX.

Dat zit op mijn exemplaar gelukkig goed want zo’n afwijking zou mij ook enorm storen.

1 like

Bedankt voor de tip. De rubber band bevalt mij goed, maar ik zal een overstap naar een bracelet zeker overwegen.

Dat doe je goed. Ook ik kwam terecht op MP en betaalde € 275 voor een full set. De afschrijving van de INOX is fors, maar als je gebruikt kopt heb je daar geen last van.

1 like

Erg fraai! Die RVS bezel is wel een krassenmagneet (tenminste, bij mijn gewone INOX).

Maar ik vind de gewone INOX al behoorlijk fors, dus ik denk dat de Professional Diver een slag te groot is voor mij.

Nou en of, de mijne vertoont ook de sporen van vrij intensief gebruik. Maar ja, een terreinauto hoort ook onder de bagger te zitten, liefst tot op het dak. Een professionele fotograaf vertelde me ooit dat hij en zijn collega’s een camera van een amateur herkennen aan het ontbreken van krassen en butsen. Zijn devies was GEBRUIK DAT DING!

1 like

Veel draagplezier toegewenst met de NA. :+1:

Een goede vintage saxofoon herken je aan de slijtplekken in de lak … als er zoveel op gespeeld is dat de lak daar is afgesleten, dan is het waarschijnlijk een goed instrument.

1 like