NA: Hamilton H3

Mijn eerste ervaring met field watches werd gevormd door twee Seiko’s, de SNZG15J1 en z’n kleine broertje de SNK809K2. In het gebruik was de eerste heel plezierig, maar kort na het verstrijken van de garantie ging het horloge veel te snel lopen. De uurwerkmaker heeft er twee keer naar gekeken maar slaagde er niet in het probleem op te lossen, dus dat horloge heb ik voor een symbolisch bedrag verkocht aan een enthousiasteling die verwachtte het probleem wel te kunnen oplossen. De SNK809K2 heb ik nooit gedragen omdat de kroon te priegelig bleek te zijn voor mijn lompe vingers, dus daar heb ik een ander blij mee gemaakt. Ik heb bovendien een Seiko SARB017 Alpinist gehad: een schitterend horloge, maar die groene wijzerplaat bleek toch niet mijn ding te zijn, dus ook die heeft het veld geruimd.

Aan mijn ervaringen met de Seiko’s, allen automaten, hield ik veel waardering voor field watches over, dus na het afscheid van genoemd trio begon een zoektocht naar een waardige opvolger. Ik had mijn zinnen gezet op een horloge dat militair gebruik niet alleen pretendeert maar ook waarmaakt, en kwam zo uit op de Hamilton H3, een handopwinder. Dit model dateert overigens van na Hamiltons verhuizing van de VS naar Zwitserland. Hier een foto van de H3 naast de Seiko SNK809K2.

De H3 is wat mij betreft volstrekt pretentieloos, wat vooral blijkt uit de maten: 33 mm doorsnede exclusief de kroon, 41 mm lug-to-lug, bijna 11 mm dik en alleen geschikt voor 18 mm NATO straps, dit door het ontbreken van push pins. Dat laatste was geen vrije keuze van Hamilton maar ingegeven door het eisenpakket van het Amerikaanse leger, bekend als MIL-W-46374B. Dat eisenpakket is te vinden op https://en.wikipedia.org/wiki/MIL-W-46374. Het is wel een beperking om rekening mee te houden want die mooie Colareb die ik op het oog had gaat dus niet passen.

Een bijzonder element van dit model is de lume die gerealiseerd is door middel van tritium. Deze stof is in geringe mate radioactief, wat ook blijkt uit het bijbehorende symbool op de wijzerplaat en de tekst “DISPOSE RAD. WASTE” op de achterzijde van de kast. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Tritium voor meer informatie over deze naar verluidt ongevaarlijke stof.

In hoofdlijnen zijn er twee varianten: mijn MIL-W-46374B heeft een eenvoudig uurwerk zonder hacking, de MIL-W-46374D en de GG-W-113 hebben een ETA 2750 uurwerk met hacking. Mijn MIL-W-46374B toont op de wijzerplaat het typenummer H3 en het eerder genoemde symbool voor radioactiviteit, maar er zijn ook versies die die zaken niet tonen.

Als je meer wilt lezen over de H3 raad ik je een bezoekje aan http://www.hamiltonchronicles.com/2015/06/1977-mil-w-46374b.html aan.

Zoals als ik hierboven schreef is de H3 uitsluitend bedoeld voor NATO straps. Dat is overigens geen Amerikaanse maar een Britse vinding. Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Watch_strap#NATO_Straps voor meer details. Ik kocht mijn strap bij natos.com en ben heel tevreden over de geboden kwaliteit, zeker gelet op de prijs.

In de praktijk voldoet de H3 uitstekend. Ondanks de geringe diameter is de afleesbaarheid prima, en zelfs na 43 jaar loopt het horloge redelijk precies. De gangreserve van ruim 24 uur is eigenlijk de voornaamste beperking in 't gebruik, maar dankzij een relatief grote kroon is het opwinden gemakkelijk. Sommige gebruikers noemen het ontbreken van waterdichtheid als een beperking. Voor mij was en is dat geen punt: als de hond in de stromende regen moet worden uitgelaten doe ik met plezier mijn Victorinox INOX om (zie NA: Victorinox INOX Professional Diver).

De H3 wordt zelden in Nederland aangeboden, maar via Chrono24 vind je er een vanaf € 500. Voor hetzelfde geld koop je de moderne variant in de vorm van Hamilton Khaki Field Mechanical. Die reïncarnatie van de H3 is met 38 mm een stuk groter, heeft saffier in plaats van perspex, biedt een gangreserve van maar liefst 80 uur en heeft meen ik wel push pins, maar mist wat mij betreft de charme van een vintage horloge. De H3 is als een Landrover Defender 88/108 die je met je hart koopt, de Khaki Field heeft toch wat meer weg van de huidige Defender, die je met je verstand en een dikke portemonnee koopt.

Mijn balanced score card voor de H3 levert een nette 7,4 op:

  • Optisch (30%): 7
  • Draagcomfort (15%): 9
  • Afleesbaarheid (15%): 8
  • Precisie (10%): 7
  • Functionaliteit (10%): 6 (waterdichtheid, hacking en een grotere gangreserve waren welkom geweest maar zijn niet onmisbaar)
  • Prijskwaliteitverhouding (20%): 7

Al met al zeker een aanrader als je een vintage field watch zoekt.

11 likes

een beauty,
draag hem met plezier