Waar moet een 'beater' aan voldoen?

Voor echt beaterwerk heb ik deze

3 likes

Ik draag meestal een Casio A168 bij het wielrennen. Is op staal dus geen zweet probleem, quartz dus geen schokschade, niet te groot of te zwaar en mocht ik van m’n fiets pleuren en hij is kapot, geen probleem.

Voor het klussen deze:

Op vakantie deze:

6 likes

Een mooie Fortis of Breitling uit mijn collectie zal bij mij nooit een beater worden. Deze Cronos wel. Een Aliexpress shitter met saffier.

2 likes

Een beater moet wat mij betreft een kwarts zijn, oppakken en dragen. Met solar ook nog eens vrijwel geen batterijwissel.
En natuurlijk tegen een stootje kunnen, niet te duur zodat krassen geen huilbuien opleveren. Mijn Citizen BN0100 Eco-Drive is al jaren mijn vakantie/klus beater.

4 likes

Een beater moet wat mij betreft voldoen aan de volgende eigenschappen. Zoals door anderen al gemeld niet te duur, bestand tegen een stootje (wat mij betreft dus quartz) en waterdicht. Bracelet of rubber, geen leer. Wat nog niet genoemd is: zeer goede afleesbaarheid want bijvoorbeeld tijdens bouwwerkzaamheden wil ik de huidige tijd in een oogopslag kunnen zien. Mijn beater is een Victorinox INOX Professional Diver (zie NA: Victorinox INOX Professional Diver). Ondanks verwoede pogingen gaat hij niet kapot.

3 likes

Robuust, solar, waterdicht, rubber, lume en vervangbaar

7 likes

Voor mij is een beater:

  • Vervangbaar (Financieel en emotioneel)
  • Veelzijdig (Acceptabele waterbestendigheid. voor mij min. 10 Bar)
  • Compact (Zodat hij onder je mouw of werkhandschoen past)
  • Grab-n-go (Quartz al dan niet solar)

Met die criteria maar deels in het achterhoofd heb ik een hele tijd deze gedragen, maar dat was voordat ik de meerwaarde van een compact horloge inzag:


Want - zoals je ziet - deze past niet onder een werkhandschoen en moet je af doen wanneer jij je hand in een kleine ruimte moet steken.

Dus is deze vervangen door dit kleine beestje:

Ik lever wat in qua veelzijdigheid (geen timer, chrono of andere gizmo’s), maar dat is een concessie die ik wel wil doen ten gunste van het hogere draagcomfort.

3 likes

When the going gets tough ………

:slightly_smiling_face:

11 likes

Een beater is een horloge dat je draagt zonder ook maar enige (onbewuste) angst voor krassen, schade, bumps and bruises.

Een beater moet wat mij betreft effectief waterdicht zijn, zodat je er mee kunt zwemmen en oppervlakkig duiken.

Zowel een Casio Marlin (ik heb het dan over de LCD versie) als een Rolex Sub kunnen beaters zijn, maar als je je zorgen maakt dat die laatste van de pols verdwijnt tussen de golven of het geboefte omdat je laatste spaarcent er inzit, dan is het géén beater.

2 likes

Wat mij betreft de volgende eisen:

Geen emotionele binding
Minimaal 10 bar WR
Waterbestendige band
Niet te veel complicaties, hoogstens datum
Schappelijke prijs in verhouding tot je horloge budget

Persoonlijk ben ik niet zo’n rauwdouw en doe ik geen grote klussen dus elke quartz overleeft de schokken wel. Op de racefiets draag ik geen horloge, dan heb ik de tijd op de Garmin Edge fietscomputer.

Ik zou bij deze juist onder de dekens huilen.
Maar heb wel hetzelfde kwa insteek, uitgaande dat er niet daily wear wordt bedoeld met beater.

Daarbij aanvullend gebruiksgemak, zoals voor gebruik niet te hoeven opwinden.
Ook n synthetische band is voor mij n must om em over de mouwen van n outfit of handschoenen heen te kunnen dragen.
Verder behalve waterbestendig ook stootbestendig.

Ik kom zelf praktisch altijd uit op n G-shock.

1 like

Een toolwatch die echt tegen geen stoot kan. Daar moet een beater aan voldoen.
Marc Rollier laat ook even zien met een Fortis Official Cosmonauts “Amadee-20”
Bron: Instagram @tln3yz

1 like

Ik draag al mijn horloges zonder er over na te denken, daarom koop ik alleen dingen die simpel zijn en 100m WR hebben of meer. Heel, heel soms zondig ik. Ik heb een paar 50m horloges (gehad).

Saffier, ik koop ook niks meer zonder saffier. En geen saffier zonder AR coating.

Functioneel gezien gedraag ik me niet anders met deze

dan met deze

3 likes

Eigenlijk is het heel simpel voor mij; een beater moet vooral mooi zijn.

Hij moet om je pols kunnen

2 likes

Niet altijd broeder :wink:

2 likes

Ah tja die heb al jaren niet gezien

1 like

Tja, de term beater is inderdaad nogal arbitrair. Voor de ene een horloge dat zorgeloos gedragen kan worden voor de ander een object om bijna doelbewust af te ranselen.

Zoals ook door de heer @Fate_Amenable_To_Change wordt aangehaald hierboven:
Ik draag al mijn horloges zorgeloos.

Nou heb ik niet echt hele kostbare horloges. Daarnaast heb ik geen deskjob maar werk ik ook zeker niet in de bouw.
Ook verkoop ik eigenlijk zelden.

Het lijkt mij vreselijk om een horloge te hebben dat je nauwelijks durft te dragen omdat je bang bent voor een krasje of omdat het te kostbaar is (en je het al dan niet al op de flipperlijst heb staan).

Het dragen van een horloge moet een leuke bijzaak zijn. Het moet geen bezit van je nemen.
Voor nu draag ik daarom met hetzelfde gemak een GS/Tudor als een Citizen/Seiko. :wink:

2 likes

Quartz.

Lijkt me goed. Maar niet te duur is natuurlijk relatief. Want jij duur vind, vindt een ander misschien wel goedkoop. Maar, inderdaad, niet te duur.

Saffier :+1:

Oftewel, ik zou zo dit weer terug kopen alleen dan wel in het zwart denk ik.

2 likes