NA: Junghans Max Bill 34 mm

Ik ben al lang een groot liefhebber van Bauhaus, dus ik had een goed excuus om ook een horloge in die stijl aan te schaffen. Mijn voorkeur ging uit naar een (bijna) nieuw horloge, maar hield vintage achter de hand als alternatief. Voornaamste eisen waren een vrij dunne kast met een diameter tot 38 mm, goede afleesbaarheid bij dag- en kunstlicht, een wijzerplaat met cijfers in Bauhaus-stijl en een automaat of handopwinder. Niets mis met quartz: ik heb diverse quartz horloges waarmee ik zeer tevreden ben, maar vond zo’n uurwerk niet echt passen bij Bauhaus.

De eerste fabrikant die ik overwoog was natuurlijk Nomos. Prachtige horloges met heel mooie uurwerken, maar ik vind die geroteerde cijfers niet passen bij de Bauhaus-stijl. Dat bezwaar betreft ook de STOWA Antea, verder overigens ook een bijzonder mooi horloge. Ik heb ook gekeken naar de Junkers Bauhaus. Met circa € 600 voor een automaat een stuk goedkoper dan Nomos en STOWA, en bovendien een kast met een klassiekere uitstraling, maar helaas zonder cijfers en met 40 mm doorsnede net wat te groot. En zo kwam ik terecht bij de Junghans Max Bill. Max Bill was een Zwitserse duizendpoot die destijds diverse ontwerpen voor Junghans heeft gemaakt. De Junghans Max Bill probeert zijn stijlkenmerken in een eigentijds jasje te gieten. Meer over Max Bill vind je op https://nl.wikipedia.org/wiki/Max_Bill.

De Junghans Max Bill is een zeer omvangrijke lijn van horloges met keuze tussen:

  • Zes uurwerken: quartz, quartz radiografisch, handopwinder, automaat zonder datum automaat met datum, en chronograaf
  • Drie diameters: 34, 38 en 40 mm
  • Drie kasten: staal, zwart PVD en goudkleurig PVD
  • Zes wijzerplaten: wit, mat zilver en donkergrijs/zwart, met en zonder cijfers
  • Twee glazen: plexiglas en saffier
    Af-fabriek met verschillende leren bandjes of een mesh bracelet.
    Ik vermoed dat ik nog wat mogelijkheden over het hoofd heb gezien. Niet alle combinaties zijn overigens beschikbaar. Hoe dan ook: mijn keuze is gevallen op de 34 mm handopwinder met zilverkleurige wijzerplaat en mesh bracelet. 34 mm lijkt heel klein, maar hij oogt groter en om mijn pols van ruim 18 cm staat hij wat mij betreft prima.

De keuze voor deze uitvoering werd ook ingegeven door het plezier dat ik al 18 jaar beleef aan een titanium Danish Design met mesh bracelet, die totdat ik door het horlogevirus bevangen raakte mijn dagelijkse horloge was.

Ik heb diverse horloges die minder draagtijd dan verwacht krijgen. Deze Junghans daarentegen draag ik veel meer dan ik voor de aankoop verwachtte. Saillant detail: dat geldt ook voor mijn Victorinox INOX Professional Diver (zie mijn NA daarover: NA: Victorinox INOX Professional Diver). Een groter contrast is qua maat, uurwerk en uitstraling niet mogelijk. Mijn waardering voor de Junghans komt vooral door het uiterlijk (mooier dan ik aan de hand van de foto’s verwachtte), het draagcomfort en de uitstekende leesbaarheid, ook bij een geringe hoeveelheid licht. Ook de lume is prima bruikbaar. In de 9 mm dunne kast zit het J805.1 uurwerk, dat gebaseerd is op de ETA 2801-1. Het enige minpuntje van dit uurwerk is het feit dat opwinden, ook door de vrij kleine kroon, nogal zwaar gaat. Met een gangreserve van 42 uur moet dat bovendien met goed fatsoen dagelijks. Hamilton perst uit de iets grotere behuizing van de Khaki Mechanical 80 uur, dus daar heeft ETA of Junghans nog wat huiswerk.

Mijn balanced scorecard voor de Max Bill levert een zeer royale 8,8 op:

  • Optisch (30%): 9
  • Draagcomfort (15%): 10
  • Leesbaarheid (15%): 8
  • Precisie (10%): 8
  • Functionaliteit (10%) 8 (wel hacking, maar een vrij beperkte gangreserve)
  • Prijskwaliteit (20%): 9

De nieuwprijs voor de handopwinder begint bij ongeveer € 700. Verrassend genoeg wordt de Max Bill regelmatig gebruikt aangeboden, ook op dit forum. Als het een variant betreft die je aanspreekt zou ik de aankoop zeker overwegen als je een mooie dress watch voor een bescheiden prijs zoekt.

Als ik andere Bauhaus horloges bij mijn zoektocht over het hoofd heb gezien hoop ik dat je een antwoord plaatst, maar het zou me verbazen als daardoor mijn Junghans naar de blauwe categorie zou verhuizen.

45 likes

Mooi horloge! Geniet er van, deze staat ook al enige tijd op mijn wensenlijst :grin:

1 like

Prachtig horloge, gefeliciteerd. Ik heb de 38mm quartz en die draagt ook heerlijk.

3 likes

Ziet er ook goed uit. Hoe groot is jouw pols?

Werkelijk een prachtig horloge die Junghans Max Bill! Heb er ook al vaker naar zitten gluren, wellicht komt het er ooit nog eens van.
Heel veel plezier van en met deze prachtige aanwinst

17,5 ongeveer

38mm is voor mij ook wel de max qua horloges. Die 34 staat prima (ik heb zelf ook horloges in die maat)

1 like

Tijdloos design en 34 mm kan prima. Hier ook diverse kleinere horloges op een 17.5 cm pols.

Veel plezier met deze prachtige aanwinst!

Zeer fraai! Geniet ervan

inderdaad, een prachtig exemplaar
hij staat je goed,
draag hem met plezier

Een mooie informatieve introductie en passend bij deze tijdloze fantastische vormgegeven dress watch uit de Max Bill lijn :ok_hand: :ingetogen kwaliteit,minder is meer
je blijft er naar kijken toch ?
Veel draag plezier!

1 like

Nice, gefeliciteerd! Groeten van z’n iets grotere broer

1 like

Leuk! Op een NATO strap?

1 like

Met de aankoop van een Max Bill ging ik van een dagelijks horloge de kant op van enthousiasteling. Mijn interesse in Max Bill kwam voort uit aanraden van een vriend tijdens zijn studie architectuur en het functioneel minimalisme sprak me aan. Tot dan toe droeg ik dagelijks een erg klassieke Frederique Constant. Recentelijk heb ik mijn Max Bill opgefrist met een groene suede band. Vooral door het zeer vale groen van de puntjes luminescentie vind ik dat een zeer plezierig tonaal effect opleveren. De mijne is 38mm en ik geloof niet dat ik het zelf veel kleiner zou willen.

Overigens heb ik toch wel enkele kritieken op deze Max Bill (zeker omdat het natuurlijk niet om een jaren '50 origineel gaat).

  1. De acrylic crystal pikt sneller dan gewenst krasjes en schaafjes op. Ik ben voorzichtig, dus het valt nog mee, maar vervanging zal op een gegeven moment onvermijdelijk worden. Voor sommigen is saffier niet authentiek, maar omdat deze versie dat toch al niet is had ik dat geprefereerd, zeker voor de cataloguswaarde.
  2. Ik was onaangenaam verrast dat er een valse datumpositie aanwezig was. Toen ik het horloge aanschafte had ik daar nog nooit van gehoord dus ook niet in de verste verten rekening mee gehouden. Sindsdien besef ik me dat dit van kleinere tot grotere merken toch vaker voorkomt, ondanks het feit dat het ook uitstekend te voorkomen is met uurwerken van Miyota, Sellita, ETA, STP, etc.
  3. Hoewel het me uiteindelijk tijdens het dragen feitelijk niet stoort, is het geluid van de rotor bij bepaalde bewegingen duidelijk waarneembaar. Tot nog toe is dit mijn ‘luidste’ automatische horloge, hetgeen ietwat bevreemdend is gezien de voorname geschiedenis van Junghans.

Een ander leuk weetje, in het kader van ‘aanraders’ is dat ik sindsdien mijn Max Bill-voorkeur ook nog heb gediversifieerd middels een alternatief. Laat ik vooropstellen dat dit niet precies een ‘bauhaushorloge’ is, maar wel qua indeling dergelijke inspiratie meedraagt. Daarnaast is het leuk omdat ook dit klokje door een architect is ontworpen. Het komt van microbrand Bravur en ik draag het momenteel met veel plezier: de Bravur x WingĂ„rdh (limited edition, 37mm).

4 likes

Zeker! Was zomaar een brainfart maar zag er eigenlijk best aardig uit!

Gefeliciteerd met dit oerduitse horloge :ok_hand:

Dat ziet er niet verkeerd uit op de pols!

Patat. Wat een prachtig horloge, in deze uitvoering zeker! Is dit dan een matzilveren wijzerplaat?

@bnv Wellicht een lekenvraag, maar een valse datumpositie. Wat moet ik mij daar bij voorstellen?

Ik vraag me af of acryl t.z.t. kan worden vervangen door saffier. Iemand enig idee?

Ik denk dat ik wat ga leren. Wat bedoel je met “een valse datumpositie”?

Citaat
Ik denk dat ik wat ga leren. Wat bedoel je met “een valse datumpositie”?

Misschien mijn slechte vertaling naar het Nederlands van ‘phantom date’ (soms ‘ghost date’)?

Citaat
Ik vraag me af of acryl t.z.t. kan worden vervangen door saffier. Iemand enig idee?

Ja dat zou volgens mij moeten kunnen, want ik meen mij te herinnered dat Teddy Baldassare dat aanbiedt via zijn webshop. Daar hebben wij wellicht weinig aan, maar suggereert wel dat het kan. De kosten? Geen idee.

Excuus, zie hierboven nader verklaart in reactie op @Rival

1 like

Zeker , een prachtige aanwinst :ok_hand: