Aan ’t eind van dit epistel vind je links naar wat artikelen over de genoemde horloges.
Hieronder wat horloges uit m’n verzameling, van links naar rechts, bovenste rij eerst:
- Grand Seiko SBGA211 “Snowflake”
- Seiko SDGM001
- Seiko SARX045
- Oceanus OCW-S100
- Orient Neo-70 Panda (in de blauwe rubriek)
Ik draag graag bracelets. In de zomer is mijn pols echter een flink stuk groter dan anders, en aangezien ik ’t vertik om twee keer per jaar schakels toe te voegen of uit te nemen (alleen de Oceanus en Orient bieden micro-adjustment) ben ik dan aangewezen op leer of milanese, van links naar rechts:
• Orient GADA
• Concord Saratoga chronometer
• Lebois Avantgarde Relaunch
• Junghans Max Bill
• Sea-gull 1963
Geen van deze horloges haalt het kwaliteitsniveau van m’n Grand Seiko, dus het idee ontstond om afscheid te nemen van de Concord Saratoga chronometer en de Lebois Avantgarde (daarom beide in de blauwe rubriek), en de opbrengst te gebruiken voor een aankoop op Grand Seiko-niveau.
Bij mijn zoektocht stuitte ik op de King Seiko SJE083, een eerbetoon aan de King Seiko 4402-8000 uit 1965. Wat een beauty! Ik vond een mooi en betaalbaar exemplaar op een veiling, maar toen m’n wijsvinger op het beslissende moment de bied-knop moest aanklikken verkrampte hij, want waar het origineel een handopwinder in een 35 mm kast is, is de “tribute” een automaat in een 38 mm kast, die bovendien drie à vier keer zoveel kost als het origineel. Begrijp me goed: als ik voor een rit naar Zuid-Spanje moet kiezen tussen een VW Kever en een (New) Beetle kies ik voor die laatste want ik zit niet te wachten op gehoorschade of rugletsel (ik heb 36 jaar een VW Kever uit 1969 gehad – sadomasochisme kent een leeftijdsgrens), maar waar het horloges aangaat ben ik minder rationeel.
Er is niets mis met het 6L35 uurwerk dat in de SJE083 zit, maar vanaf € 3.000 komen de fantastische uurwerken en de sublieme afwerking van een gebruikte Grand Seiko in beeld. En zo viel de keuze op een Grand Seiko SBGW231: net als de SJE083 een mooie vintage uitstraling, maar met 37 mm iets kleiner. De GS is een handopwinder met een 9S64 uurwerk (dat i.t.t. de 6L35 voldoet aan de COSC-norm) en heeft een crème wijzerplaat zonder datum die ik nog mooier vind dan de zilveren wijzerplaat met datum van de King Seiko,. En ja, de GS kost meer dan de King Seiko tribute, maar is met een nieuwprijs van € 4.600 redelijk geprijsd, zeker in verhouding tot de Grand Seiko spring drives. Ik had bovendien het geluk dat ik een heel fraai exemplaar kon overnemen van een forumlid, dus de kop was eraf.
In de praktijk bevalt de SBGW231 bijzonder goed. Hij is licht en draagt daarom zeer comfortabel, loopt preciezer dan mijn automaten (maar legt ’t natuurlijk af tegen de spring drive) en ik kan ervan genieten zonder de volgende Charles Leclerc te worden (265.000 pond voor zijn Richard Mille? Kunnen ze voor dat geld geen mooi horloge maken?). Met een gangreserve van 72 uur hoef je de GS niet dagelijks op te winden, maar gelukkig mag dat wel want dat gaat boterzacht. Het is bijna jammer dat het uurwerk zo precies loopt want je moet hem dus zelden gelijkzetten, en ook dat verloopt veel soepeler dan bij m’n Junghans, laat staan m’n Sea-gull. Minpuntje is de verpakking van de Grand Seiko, die ver achterblijft bij het schitterende kistje waarin de King Seiko SJE083 wordt geleverd.
Uit de titel “NA … en erna” van dit epistel kon je al aanvoelen dat de SBGW231 de collectie mag – of eigenlijk moet gaan verlaten. Na de aankoop, nu ruim een jaar geleden is ’t volgende gebeurd.
- Ik blijk toch het vaakst te grijpen naar de Snowflake, vooral door z’n spectaculaire maar toch subtiele wijzerplaat en vloeiende gang van de secondewijzer dankzij spring drive.
- Verkoop van de Concord Saratoga chronometer en Lebois Avantgarde tegen redelijke prijzen blijkt niet haalbaar, en ik vind ze veel te mooi om te dumpen op het leed dat Marktplaats heet.
- Er kwam een Seiko SCBS021 Mecha Burger (foto hieronder, NA’tje zit nog in de pen) op mijn weg, en zoals de Britten zo mooi zeggen: “it grows upon you”, m.a.w. naar mate ik ‘m langer heb ga ik ‘m meer waarderen en dus vaker dragen. En zo liggen er inmiddels vier horloges te wachten op een plekje in de watch winder of de horlogekist. Nee, er komt beslist geen winder of kist bij.
- Onlangs is onze nog geen twee jaar oude hond gestorven. Over een paar weken verwachten we een nieuwe sloopkogel in de vorm van een acht weken jonge pup. De eerste kennismaking tussen de vorige pup en een horloge leidde tot een zoektocht naar een push pin teneinde een darmperforatie bij de pup te voorkomen, dus het worden weer hoogtijdagen voor m’n onverwoestbare Victorinox INOX.
Ik ga hem dus missen, maar gelet op de huidige – laat staan verwachte draagtijd (de pup zal uitgroeien naar een stormram van ruim 40 kilo) mag de Grand Seiko SBGW231 het nest verlaten (zie https://www.horlogeforum.nl/t/tk-grand-seiko-sbgw231/476439).
Al doende leert men. Ik heb me voorgenomen om horloges die ik ga vervangen voortaan te verkopen vóór aankoop van wat nieuws. Daarmee hoop ik bovendien impulsaankopen te voorkomen. Bovendien realiseer ik me beter dat een microbrand prachtige horloges kan aanbieden, maar dat doorverkoop doorgaans moeilijker is en/of met een grotere afschrijving gepaard gaat dan bij de gerenommeerde merken.
Tot slot de beloofde links (het zou toch mooi zijn als ik mijn lief ook eens zou kunnen melden dat ik wat verkocht heb in plaats van tekst en uitleg te moeten geven na ontvangst van het volgende mysterieuze doosje):
- Concord Saratoga chronometer: TR: Concord Saratoga Chronometer - 2 van Rival
- Grand Seiko SBGA211 “Snowflake” spring drive: NA: Grand Seiko SBGA211 Snowflake
- Grand Seiko SBGW231: https://www.horlogeforum.nl/t/tk-grand-seiko-sbgw231/476439
- Junghans Max Bill: NA: Junghans Max Bill 34 mm
- Lebois Avantgarde Relaunch: TKTR: Lebois Avantgarde Data Re-launch Edition - 2 van Rival
- Oceanus OCW-S100: NA: Oceanus OCW-S100
- Orient GADA: Ode aan een Orient
- Orient Neo-70 Panda: TK/TR: Orient Neo-70 Panda - 2 van Rival
- Sea-gull 1963: NA: Seagull 1963
- Seiko SDGM001: NA Seiko SDGM001 “Great Pretender?” en Weishi 1000 time grapher
- Seiko SARX045: NA Seiko SARX045 “Deep Blue Tuxedo” - en mosterd na de maaltijd
- Victorinox INOX: NA: Victorinox INOX Professional Diver