Laat je Grand Seiko zien IX

dank je! staal is geen optie wat mij betreft, is meer voor winkelwagentjes enzo :laughing:

1 like

Tja, doet mij erg denken aan de sdgm serie van Seiko zelf, denk niet dat dit goed is al zullen ze stukken beter afgewerkt zijn.

image

12 likes

Even op een donkerbruine soepele peccary band👌

18 likes

Zo heerlijk om de pols. :sunglasses:

18 likes

Toch leuk: een Grand Seiko uit 1988. Zojuist bezorgd vanuit Japan. Met een band die meer dan genoeg lengte heeft voor mijn 20cm pols.

afbeelding

29 likes

De kogel is door de kerk: ik ga afscheid nemen van mijn Grand Seiko SBGW231.

Zie het schrijfsel over de komst en de reden voor vertrek: NA: Grand Seiko SBGW231, en erna…. De SBGA211 Snowflake spring drive blijft. Sterker: dat zou wel eens mijn keuze kunnen worden als ik maar één horloge zou kunnen of mogen houden.

16 likes

15 likes

Wat een prachtige GS waar je afscheid van gaat nemen. Kende deze niet echt maar mooie maat, al heb ik geen horloge kleiner dan 39mm ben ik wel nieuwsgierig naar zo’n maat.

Snap het gevoel van een horloge die je toch altijd als snelste pakt.

Bij mij is dat de Speedmaster maar altijd als ik deze dan weer omslinger, ben ik (na even wennen aan iets kleiner) toch van weer verbaasd wat een ontzettend goed horloge dit is, super accuraat, draagt fijn, goeie bracelet, niet te dik, waterdicht en draag ik hem altijd weer een hele tijd. Fijnst dragende horloge die ik heb.

16 likes

Cross postje

19 likes

Alle aangeharkte grindtuinen filosofieën ten spijt, ik vind bij de quartz modellen de oude dubbele logo opzet veel beter in balans.

Het GS staat vrij hoog op de wijzerplaat en zonder iets eronder (automatic, ster, springdrive whatever) is de balans weg. Daar kan mijn grafisch oog niet tegen, mijn grafisch hart al helemaal niet…

6 likes

Hahahaha… de meningen glijden uitéén als schepen in de nacht.

1 like

Met een vrij lege wijzerplaat, als ik iets wil lezen…:wink:

18 likes

Hier zeg je het correct.

Dit is je mening. Het is iets dat tussen je oren zit.

Maar de volgende bewering is vreemd.

Je suggereert dat grafische training is als een natuurwetenschap: in belangrijke mate onderworpen aan objectieve wetmatigheden. Misschien is dat zo voor zover het het materiaal betreft. Maar dat geldt in veel mindere mate als het om ontwerpkeuzes gaat. Het gevoel dat iets ontbreekt bij GS-modellen met het nieuwe logo heeft niets te maken met onbalans op de wijzerplaat. :wink:

2 likes

:heart_eyes: double logo SEIKO - Grand Seiko

Maar er zijn single logo versies die me wel bekoren. Zoals de SBGA231 (te koop trouwens in het blauwe), en de SBGJ219 zwarte GMT met rode accenten.

3 likes

Dat is interessant. Wil je dat verschil toelichten? Is daar het gevoel van onbalans minder storend, of is het daar afwezig?

Daar staat genoeg onderaan de wijzerplaat om de balans weer goed te krijgen.

Gek genoeg heb ik dat bij de snowflake sbga211 nog niet, maar bij de sbga231 en de sbgj219 staat onderaan genoeg om de balans te herstellen.

2 likes

Zeker niet

Zeker niet

Ik vraag me inmiddels serieus af of je wel een goed begrip hebt wat een grafische opleiding precies behelst…

Zie bovenstaande, een (goed/ grafisch) ontwerp is in balans. Mij is geleerd dat je een goed ontwerp altijd kunt omdraaien en de balans er nog steeds is/ moet zijn. Bij menig modern GS ligt het zwaartepunt aan de onderkant als je het horloge omdraait. Is dat een ontwerpkeuze? Ja. Is het een goede? In mijn optiek niet.

Maar voel je vooral vrij om mijn opleiding en jaren ervaring opzij te schuiven.

1 like

Omdat @koetsjh andere wegen is ingeslagen, hierbij dan te koop mijn sbgw253. :heart: it, maar er moet een andere aankoop bekostigd worden.

https://www.horlogeforum.nl/t/tk-grand-seiko-sbgw253-the-first-limited-edition-full-set/477684?u=amusicar

3 likes

Je hebt een voorkeur omdat je op een bepaalde school hebt gezeten, bepaalde docenten hebt gehad en zelf een bepaalde ontwikkeling hebt doorgemaakt. Andere grafisch ontwerpers hebben een ander pad bewandeld en hebben andere voorkeuren. De ene is niet objectief beter of slechter dan de andere.

Onbalans ontstaat bij een verplaatsing van gewicht naar links of naar rechts van het zwaartepunt, of naar voren of naar achteren. Als het zwaartepunt bij een moderne GS aan de onderkant ligt als je het horloge omdraait, wil dat niet zeggen dat het uit het evenwicht is.

Heerlijk hoe je jezelf hier tegenspreekt :grin: