NA: Junghans Max Bill 34 mm

Je hebt helemaal gelijk. De Max Bill met automatisch uurwerk gebruik een Junghans J800.1 uurwerk, dat gebaseerd is op de ETA 2824-2, een uurwerk dat bekend staat als een robuust en betrouwbaar werkpaard (zie https://calibercorner.com/eta-caliber-2824-2/). Dat uurwerk biedt een datumweergave, maar die gebruikt Junghans dus niet in alle versies, bijvoorbeeld wel in model 27/4001.04 en niet in model 27/3501.04. Door een automaat zonder datumweergave te kiezen krijg je dus een legere wijzerplaat (waar best wat voor valt te zeggen) en bespaar je enkele tientallen euro’s, maar wordt je opgezadeld met een zinloze positie van de kroon. Voor mij zou dat een reden zijn om de automaat dan maar met datum te kiezen. Het zou Junghans hebben gesierd als ze voor de versie zonder datum een ander uurwerk hadden gekozen of de 2824-2 hadden gemodificeerd.
Voor de handopwinder geldt dit vraagstuk niet want die heeft volgens mij nooit een datumweergave.

Absoluut, ik had 'm groter ingeschat afgaande op de foto. Héél knap ding, een van de mooiere “moderne” die ik sinds lang zag passeren. :ok_hand:

1 like

Saillant detail is nog dat de datumfunctie van origine bij mijn weten helemaal niet op Max Bill’s ontwerpen prijkt. Dat was voor mij een belangrijke reden om voor een model zonder te gaan en daarmee in ieder geval grafisch een accurate reproductie van de jaren '50 modellen te hebben. In die zin, had ik van een gewaardeerd merk als Junghans met dergelijk iconisch model verwacht een echt passend (of aangepast) uurwerk te gebruiken. Dat gezegd irriteert het mij niet voldoende om niet meer van het horloge te genieten, vooral omdat het mij gaat om het ontwerp en dat hoor je niet. Ik weet overigens niet zeker of er ook automatische uurwerken in de originele Max Bills hebben gezeten. Net als bij mijn wens om een harder venster ben ik daarop niet zo puristisch.

1 like

Bedankt voor de leuke reacties die ik op dit bericht heb ontvangen.

Kleine correctie: het Junghans uurwerk is gebaseerd op de ETA 2801-2, een heel fijn 4 Hz/28.800 vph uurwerk. Na aanschaf van de Junghans heb ik een Weishi 1000 time grapher gekocht (zie NA Seiko SDGM001 “Great Pretender?” en Weishi 1000 time grapher). Daarin presteert de Junghans bijzonder goed: precisie +3 seconden per dag, amplitude van 307 graden en een beat error van 0,1 ms.

Een bijkomend voordeel van de mesh (of Milanese) bracelet is de eenvoud waarmee je hem iets langer of korter kunt maken, ook wel bekend als TOLMIA (toolless micro-adjustment). Vooral op warme zomerdagen heb ik daar dankbaar gebruik van gemaakt.

Ondanks de komst van een veel duurdere dress watch ben ik erg tevreden over de Junghans. Wat mij betreft dus een aanrader voor de niet te grote pols.

1 like

Ik sta op het om ook een max bill te kopen, nu zie ik dat er een nieuw model of referentie van is. Kan iemand bevestigen of de “rotor feature” (zou het niet direct een probleem noemen :innocent:) nog steeds bestaat in het nieuwste beschikbare model? Dus dat de rotor naar een kant blijft doordraaien wat als storend ervaren kan worden.

Horloge is een cadeau voor de vrouw, dus moet een beetje voor haar denken wat wel/niet fijn is.

Dank voor de reacties.

Ik heb gekeken naar de handopwinder, referentie 27/3004.46 (zie https://www.junghans.de/en/collection/watches/junghans-max-bill/max-bill-handaufzug/27300446?c=26). Net als zijn voorganger bevat dat model het J805.1 uurwerk, dat gebaseerd is op de ETA 2801-2.
Ik vermoed echter dat jouw vraag één van de modellen met een automatisch uurwerk betreft. Op welk model doel je?

Ik had het er even bij moeten zetten inderdaad, gaat om de Max Bill Kleine Automatik 27/4107.02 (https://www.junghans.de/en/collection/watches/junghans-max-bill/max-bill-kleine-automatic/27410702).

Dus de kleinere automatische met rotor, waar een j800.1 uurwerk inzit.

De normale automaat heeft een hoorbare rotor, elke keer als je je band beweegt. Je kan de rotor zelfs als een tol laten draaien als je er een tik tegenaan geeft, hij heeft namelijk geen weerstand dus blijft maar draaien.

Dat schijnt heel vervelend te zijn en ik vraag mij af of de Kleine dat ook heeft in het nieuwste model.

Inmiddels ben ik wat wijzer :relieved:

De normale Max Bill heeft inderdaad nog steeds de rotor ‘gimmick’, die blijft maar ronddraaien als je er een zachte tik tegen geeft (“niet doen” is de oplossing).

Echter… De kleine variant Max Bill Kleine Automatik heeft dit helemaal niet. Ander uurwerk erin, geen rotor die blijft tollen, en ook geen ratelgeluid elke keer als je je pols keert.

Vrouw blij, ik blij.

1 like

Overigens is die 34mm Max Bill echt een mooi ding in het echt. Strak, sexy, niet lomp, prachtige curves…

1 like