Bracelets met pin & collar aanpassen: tips

Onlangs kocht ik drie horloges op bracelets met pin & collar waarover NA’tjes nog in de pen zitten, in volgorde van aankoopdatum:

  • Casio Oceanus OCW-S100
  • Grand Seiko SBGA211 “Snowflake”
  • Seiko SDGM001 “Brightz”.

De Brightz is van staal, de andere twee van titanium, maar dat maakt voor dit verhaal geen verschil.

Voor het op lengte maken van de banden kocht ik een MMOBIEL 24 reparatiesetje (€ 10,99 bij BOL.com, zie https://www.bol.com/nl/nl/p/mmobiel-24-in-1-horloge-reparatie-set-voor-horloge-makers/9300000008636371/?s2a=). Een prima setje, maar ik had er naast de bijgeleverde splitpennen graag wat reserve pins en collars bij ontvangen.

Elders op dit forum vind je verwijzingen naar filmpjes hoe je een band op lengte maakt, o.a. in dit artikel: Stalen band met 'Pin and Collar'(staafje en buisje) op maat maken. Het meest illustratieve filmpje vond ik op https://www.youtube.com/watch?v=0l9DFt8n1NM&list=PLFonQLvErRNy_hD49LveQIRCND8tJJ-UP&index=1&t=199s (Engelstalig, ongeveer 25 minuten). Hier de belangrijkste adviezen, ontleend aan het filmpje en andere bronnen, en aangevuld met mijn eigen ervaringen.

  • Werk altijd op een goed verlichte plaats, en boven een dienblad met een flinke opstaande rand, dit om het kwijtraken van vooral collars te voorkomen.

  • Ik gebruik de pers die je in het reparatiesetje aantreft nooit, en doe alles met de bijgeleverde priem en het hamertje, maar dat is wellicht een smaakkwestie.

  • Zodra het risico bestaat dat je met het hamertje de bracelet raakt, bijvoorbeeld als de pin bijna helemaal in een schakel is geplaatst, gebruik je de plastic kop van de hamer. De metalen kop gebruik je als je met de priem de pin verwijderd en als je begint met het plaatsen van een pin. Bij mij is er nog geen pin gebroken of bracelet beschadigd, dus zo moeilijk is het allemaal niet.

  • De gewenste lengte van de bracelet is een persoonlijke voorkeur. Voor mij is de lengte ideaal als ik mijn wijsvinger ter hoogte van de gesp tussen mijn pols en de bracelet kan duwen maar de vinger niet zijdelings kan verplaatsen.

  • Waar andere merken zoals Rolex, Tudor, Omega en Citizen mooie oplossingen voor een micro-adjustment bieden, zij het niet op alle modellen, missen mijn Seiko en Grand Seiko zo’n voorziening. Kom op Seiko, verhoog de prijzen wat en voeg een goede micro-adjustment zoals Tudor’s T-fit toe.

  • Bij mijn wiskundeleraar moest ik niet aankomen met de boodschap dat 2 x ½ groter is dan 1. Seiko doet dan wel, want bij mijn Seiko’s zijn twee halve schakels groter dan één hele. Als je die halve schakels dus nog niet hebt gebruikt kun je een bracelet wat langer maken door één hele door twee halve schakels te vervangen.

  • Test de lengte van de bracelet voor het plaatsen van de pin(s) en collar(s) door een of meerdere pins zonder collars te plaatsen. De bracelet valt dan echt niet meteen uit elkaar.

  • Bij het verwijderen van een pin en collar pers of tik je met de richting van de pijl mee, en bij het plaatsen van een pin werk je tegen de richting van de pijl in. De collar plaats je aan de zijde waar de pijl begint – aan de andere kant zal hij niet passen.

  • Geloof het of niet, maar met wat goede wil kun je een schakel ook binnenstebuiten plaatsen. Grrrrr……

  • Bij mijn Oceanus voltooide ik de inkortactie snel en probleemloos, maar bij de Grand Seiko kwamen er wat krachttermen bij kijken omdat ik tot twee keer toe de collar met de pincet heb geparachuteerd en onvindbaar maakte, dat wil zeggen totdat mijn lief met haar arendsogen te hulp schoot. Pas dan ontdek je hoe klein zo’n collar is en hoeveel stof en andere vuiligheid op de vloer ontsnapt aan de kracht en de macht van de stofzuiger, waarvan het bedienen overigens mijn taak is. Uiteindelijk bleek de oplossing een hulpmiddel van een paar cent te zijn in de vorm van een knopspeld. Voor het plaatsen van een collar rijg je de collar aan de speld. Vervolgens houd je je duim en wijsvinger bij het verplaatsen om de speld en de collar. Je prikt in het gaatje van de bracelet waar je collar wilt plaatsen, houd de speld verticaal en met wat geduld glijdt de collar nu zo in het gat, dat zich bevindt aan de zijde waar de pijl naartoe wijst.

  • Na het plaatsen van een collar breng je de volgende schakel op z’n plaats en draai je de bracelet voordat de pin op z’n plek kan worden gehamerd. Om te voorkomen dat je bij dat draaien de schakels iets beweegt en de collar eruit valt plaats je de pin van onderaf voordat je de bracelet omdraait.

  • Als je de bracelet eenvoudig los kunt koppelen van de kast en/of de gesp maakt dat de klus een stukje eenvoudiger, maar echt nodig is het wat mij betreft niet.

  • Verwijderde schakels, pins en collars bewaar je natuurlijk in de verpakking van het horloge (als je die nog hebt). Een eventuele volgende eigenaar zal je er dankbaar voor zijn.

  • Doorgaans heb ik niet meer dan een half uurtje nodig voor dit klusje. Natuurlijk kun je ook naar een goede uurwerkmaker of juwelier gaan. Dat kost doorgaans € 10, dus voor het geld hoef je het niet te laten, maar ik heb meer dan eens gemerkt dat ik na een dag of wat om de pols de bracelet toch een beetje langer moest maken voor een optimaal draagcomfort. Ik ben blij dat ik daarom de spullen en het geduld heb om dit klusje zelf te klaren.

Ik ben benieuwd of jullie meer tips en trucs hebben want het dragen van horloges op bracelet bevalt me dermate goed dat ik nog wat uitbreidingen op dat gebied verwacht. Alvast bedankt!

12 likes

Nee. Je sluiting wordt daar groter van. Ik stel voor dat we GS bracelets gewoon met rust laten.

A propos GS, wat heb jij voor GS dan? Want ik moest op mijn GSsen de 1,2mm Bergeon schroevendraaier ter hand nemen. Geen Pin & Collar te bekennen, ook al is dat het superieure systeem.

PS: Ik zie net dat je een snowflake hebt. Ik moest het googlen, maar da’s inderdaad een 5-link bracelet met pin & collar. Is dat omdat titaan moeilijker is qua schroefjes? Hmmmm. Hoe dan ook, weer wat geleerd.

Ik raad iedereen die horloges met bracelets heeft om zo’n enorm Bergeon pincet voor spring bars te kopen naast z’n 6767.

Mooi hoor.

Nog mooier.

Ook tof.

Er ontbreekt nog een Citizen Chronomaster. Past u op? Daar heeft u 1,6mm Bergeon schroevendraaiers voor nodig. Twee stuks.

1 like

Ja, naar verluidt is het heel moeilijk of zelfs onmogelijk om in een titanium schakel een schroefgat te tappen.

Dat is zeker ook een aantrekkelijk horloge, maar voor een dergelijk bedrag is er veel moois te koop. Voorlopig is mijn eerste prioriteit het uitdunnen van de collectie want de watchwinder is vol…

1 like

Een 2/3e of 3/5e formaat schakel lijkt me juist prettiger voor de afstelling dan het gebruik van 2x exact 1/2e van een schakel, of het moet zijn dat je de sluiting op een andere positie wil hebben.

Zelf ben ik wat minder subtiel in het aanpassen van de lengte van de banden voor Casio, Citizen en Seiko als het gaat om de pin-collar verbindingen.

  • nagelvijl
  • paperclip van ca. 1mm doorsnede metaaldraad
  • stuk katoen poetsdoek
  • tang met platte bek
  • theedoek
  • verlichting

Voor mensen die optimistisch zijn en denken “dit komt nog wel goed”:
Leg de theedoel op een vakke ondergrond om op te werken.
Buig de paperclip open, vijl de punt iets rond (die zijn meestal afgeknipt, dus met een randje), pak de paperclip beet met de tang en druk de pin uit de schakel. Mijn ervaring is dat het metaal van de paperclip zodanig zacht is, dat de kans op krassen erg laag is.
Als de pin niet helemaal uit de schakel komt, het stuk poetsdoek in de bek van de tang en pak daarmee de pin vast en trek die rustig verder uit de schakel.
Het kraagje kan uit de schakel rollen, maar het blijft meestal goed liggen op de theedoek. Een scherpe tandenstoker is een goed vastprikmiddel.
Schakels weer in elkaar zetten is in omgekeerde volgorde.
Totale tijd voor het verstellen van een band is zelden meer dan 5 minuten.

Tot nu toe zonder problemen gedaan met een Seiko SUN019, een SBBN031, Citizen PMV65-2271, Casio Oceanus S100 en een Casio MR-G G1000B.

Het prettige van het pin/collar systeem is dat de slijtage van de pen en de schakel heel erg wordt gespreid, omdat de pin vrij kan rollen in het gat van de schakel, er is minder ruimte nodig en geen locktite, bij een geschroefde pen is er elke keer op dezelfde plek dat de schakels over de pin schuiven, er is een tapgat nodig, misschien locktite etc, daarnaast is zelfs voor duikhorloges een trekkracht van 20 kilo op de band zo’n beetje de grens, dus met een Ø1mm pen zit je met de afschuiving (grofweg even gelijk trekken met de treksterkte van 235 newton/mm²) ook wel goed.

2 likes

Begrijp ik goed dat je de pin terugzet met een tang? Zo ja, blijft de pin dan wel heel en recht?

Ik doe dat allemaal niet. Ik druk gewoon het pinnetje in de richting van de pijl uit het centrum van de schakel. Dan trek ik 'm uit mekaar en zorg ik dat het collar dingetje er gecontroleerd uit knikkert.

Vervolgens kort ik dingen in, zet ik het collartje terug met m’n vingers, voor zover me dat lukt, en dan piel ik die pin met de plastieken kant van het hamertje terug op z’n plek, maar dan tegen de richting van de pijlen in.

Overigens met exact zo’n lullig hamertje, blokje en setje pinnetjes als TS kocht.

Titanium is wat moeilijker te bewerken idd, maar Zenith heeft in de Defy Classic wel schroefjes in de schakels en dat is best te doen met 2 schroevendraaiers.

Toevallig. Laatst ook al de vraag hier gesteld, bij het op maat maken van mijn s100 heb ik de pennen juist tegen de richting in terug gezet in verband met de taps toelopende gaten, anders leek het mij compleet onlogisch.

Wat zou daar fout aan zijn / wat heb ik gesloopt / waarom is het anders beter?

De pijl geeft de richting aan voor de kortste afstand die de pen moet afleggen om uit de collaar gedrukt te worden, doe je het de andere kant op, dan is het ook prima te doen, maar heb je een centimeter meer materiaal te schuiven.

@Rival :

Omgekeerd is inderdaad ietsjes anders, dan leg ik de band op z’n kant, met de collar on de schakel en druk dan voorzichtig met de zijkant van de tang de pen weer door het gat. Eventueel met de paperclip nog iets verder aanduwen, want de schakel is vaak een ietsjes breder dan de pen lang is, in het midden is wel zo netjes.

1 like

Waarom twee schroevendraaiers?
Volstaat zo’n goedkoop setje kleine schroevendraaiers, of heb je er wat beter gereedschap voor gebruikt?

1 like

Beide kanten hebben een schroefkop, dus 1 kant hou je tegen en de andere kant moet je draaien.

1 like

Ik gebruik juist graag dat draaiding. Voor mijn gevoel heb je dan veel meer controle dan wanneer je gaat hameren.

Tot nu toe nooit nodig gehad. Alleen rolex banden zijn lastig met een 6767 of 7767

1 like

“Nodig hebben”… Tuul’k, je krijgt de bracelet er wel op en af, maar de kans op krassen en gedonder is groot. Zo’n tool maakt het makkelijk en krasvrij, en ik had er vijf jaar eerder eentje moeten kopen. Zo makkelijk is het, dat had me een hoop gesodemieter met twee Sarbs en een Serica gescheeld.

Mja, misschien maar gewoon maar kopen.

1 like

Goede schroevendraaiertjes zijn wel nodig, ik heb die van Horotec ( Franse verkoper op ebay ) dat is een prima merk en veel goedkoper dan het betere spul van Bergeon.

Horotec heeft ook zo`n tweezer pincet, wel erg handig ! en dan voor 35 - 40 euro ipv het 3-voudige voor een Bergeon. Als je zoiets dagelijks gebruikt zou ik ook voor Bergeon kiezen, maar gelukkig hoeft dat niet :smiley:

1 like

Om even verder te gaan op het antwoord van @Ron-W:

Mijn GS bracelets hebben aan beide kanten een schroef die in de link wordt geschroefd, waardoor een pinnetje op z’n plaats wordt gehouden wat de hele schakel bij elkaar houdt.

Die bracelets kun je los schroeven met 1 schroevendraaier omdat de contraschroef niet beweegt.

De bracelets van m’n Citizen Chronomaster, maar ook de screw tube bars van m’n Mühle Glashütte zijn van dit soort:

image

Daarom kan Citizen in een titanium band een schroef-systeem gebruiken. Het schroefdraad is niet in titanium gedraaid, maar gewoon in de stalen bus van de screw tube bar.

Probleem daarbij is dat als je één kant met een schroevendraaier draait, de hele bus en dus ook de andere kop draait. Om die los te schroeven moet je twee schroevendraaiers hebben, of je moet zo’n ding gebruiken naast je ene schroevendraaier:

1 like

Plaatjes altijd beter dan praatjes :+1:

1 like

Trouwens, net wat @Ron-W zegt: mijn schroevendraaiers zijn weliswaar van Bergeon, maar m’n bracelet tool is een no name ding van Amazon. Die gebruik ik niet zo vaak.

Mooie bijdrage! Sharing is caring…

1 like

Bij mijn eerste Seiko met pin en collar was ik gelijk 2 collars kwijt. Ik had namelijk helemaal niet gezien dat er van die ienie-mini busjes uit waren gevallen.
Nu ik het weet zorg ik ervoor dat ik helemaal Zen ben als zo’n band moet worden aangepast, anders wordt het een zinloos gehannes met vloeken en tieren. Goed licht en bij voorkeur een loeplamp zijn wel heel handig.

3 likes