Hoe strak dragen?

Ja die van jou oogt op die foto iets strakker ja

Meestal zo of nog iets strakker, onvrijwillig schuiven ist verboten…

2 likes

Heb jij speciale tools thuis om het bandje te verstellen, of tips waar je goed gereedschap krijgt, hoef alleen iets voor het bandje, voor toekomstige horloges misschien ook

Dat lijkt me een fijne maat zo ja

Loshangende stalen banden wijzen naar iemand die met zijn eerste horloge uit een juwelier winkel loopt……heb ik ooit gehoord :rofl:
Had moeten vragen om de band in te korten… :rofl: :rofl:

Zonder grappen….m.i. liever iets strakker dan losser, liefst precies aansluitend, moet je niet als krap ervaren maar zeker niet op en neer kunnen schuiven op je pols.

Helemaal mee eens, met als aanvulling de vuistregel dat je die pink niet heen en weer moet kunnen bewegen tussen bracelet en pols (maar dat is een kwestie van smaak - velen dragen de band wat losser).
Overweeg zelf bracelets op maat te maken als de verkopende juwelier dat niet of alleen tegen betaling doet. Zie Bracelets met pin & collar aanpassen: tips: Bracelets met pin & collar aanpassen: tips

Liever te ruim dan te krap.

1 like

Dat wel, anders moeten we nog een topic openen.

"Orde van de Blauwe Hand"

2 likes

Ja ik heb ooit eens zo’n cheapo ding gekocht voor het inkorten van stalen banden

Maar deze raad ik af. Die plastic hendel viel na 1 keer gebruiken al uit elkaar :joy:
Ik gebruik 'm nog met een kapotte hendel, maar ga wel upgraden naar een stalen. Zoiets denk ik

En verder een bergeon 6767 voor het wisselen van bandjes (is om banden tussen de kastpootjes los te maken, zodat je kan wisselen van leren banden. Of van staal naar een rubber band etc.)
Die bergeon is wel van heel goede kwaliteit - ook gebruikt door horlogemakers

Dit zijn wel tools die altijd handig zijn en hoeft allemaal niet de wereld te kosten

1 like

Heb de band ook laten inkorten daar, 3 schakels eruit.
Leek toen enigzins goed te zitten maar vind het toch te los.

Schijnt dat die zilveren wat je net liet zien ook van plastic is, als ik de reviews mag geloven. Oogt als staal.

Ligt misschien aan welk merk?

1 like

Oh ja kan je nagaan haha. Zijn hier vast wel wat topics te vinden over welke wel goed zijn.

Daarom houd ik niet van staal… Warm of koud weer schilt bij mij een hele schakel… Of minstens 4 micro-adjusts.

Maar antwoord op je vraag; dit is minstens een schakel eruit :sweat_smile:

3 likes

Daarom is fijnverstelling heerlijk .
Zonder gereedschap binnen 1 sec. gedaan :+1:
Ik heb dit ook bij verschil in temperatuur.

2 likes

Beetje ruim is prettig. Vooral met klam of warm weer.

Ik lees het hier meer en tevens mijn suggestie: investeer een paar tientjes in een fatsoenlijk inkort systeem en een Bergeon tooltje. Feit dat je hier bent aangemeld zegt mij dat je toekomst vol horloges zit :wink: Je gaat er blij mee zijn!

2 likes

Ja dat is wel een mooie oplossing. Soms, na een drukke werkdag of fysieke arbeid moet er een hele schakel tussen, plus nog een gaatje micro extra. Daarom vind ik zelf rubber ideaal

1 like

te strak voor me

Er zijn weken op rij dat ik leer draag en staal totaal niet mis. Tot ik weer een van mijn stalen banden om doe. Ik kan echt niet zonder staal! Vooral liefhebber van de afwisseling

3 likes

idem hier :ok_hand:

Rubber draagt inderdaad ideaal ,ook staat het eigenlijk altijd wel prima . Behalve bij een dresser dan .