Beste medeleden,
Ik vroeg me dit weekend weer eens iets af.
Mijn vader heeft een tijd geleden een maag en darmonderzoek laten doen, hieruit bleek dat hij 7 poliepen had.
2 daarvan konden ooit kanker worden maar ze zijn verwijderd dus niets aan de hand.
Omdat dit erfelijk kan zijn moet iedereen in zijn naaste omgeving dit onderzoek ook laten doen, ik dus ook .
Ik maak me totaal geen zorgen ofzo maar plots flitste er een gedachte door mijn hoofd, stel de dokter zegt u bent terminaal.
Wat zou je dan doen, wat geef ik mijn kind nog mee in de tijd die rest?
Ik spaar goed met men vrouw en familie dus als men zoontje een beetje normaal doermt is dat geen probleem.
Ik dacht aan een horloge dat hij op latere leeftijd dan zou kunnen krijgen, als hij afstudeert of alleen gaat wonen ofzo.
Nu is mijn vraag:
Dit duurt dan nog wel even dus hoe kan je eigenlijk een horloge het beste bijhouden?
Koop je een duur horloge omdat de kwaliteit normaal gezien beter is of maakt dit niet uit, hou je hem in beweging en laat je hem servicen tot als hij hem krijgt of kan je hem beter laten liggen?
Hoe kan je het best een horloge bewaren voor de komende generatieās moest je dit willen.
Het is gewoon een vraag waar ik aan dacht dus ik blijf leven hoor .
Iemand hier een gedachte over?
Alvast bedankt voor het lezen
Ik heb voor de geboorte van mn beide kinderen een horloge gekocht in die maand waarin ze geboren zijn. Eentje in 2021, eentje in 2023 met de bedoeling om deze later aan hun te geven.
Een longines en een hamilton, dus kwalitatief meer dan ok. Ik draag ze gewoon in roulatie (weliswaar iets minder dan de rest) maar ik draag ze wel. Vooral ook op momenten die iets met hun te maken hebben (doop, verjaardag, noem maar op).
Het blijven gebruiksobjecten dus ik zou ze gewoon dragen, Box & papers hou ik gewoon bij om em later terug in te steken en zo aan hun cadeau te kunnen doen als ze op een punt in hun leven gekomen zijn waar ze dit appreciƫren (afstuderen van de hogeschool bv)
Ik denk vooral omdat een duurder horloge langer te servicen is. Veel fabrikanten houden voor nog 20 of 30 jaar (of langer) reserve-onderdelen aan voor ieder model. Waardoor een horloge dus heel lang mee kan. Niet dragen zou dan ook zonde zijn.
Hier lopen een paar vragen door elkaar volgens mij .De bewaartijd van een horloge en het tijdloze van een bepaald ontwerp gemixt met de vraag naar de mogelijke waardering van toekomstige generaties
van merk en model. Die zijn (hoewel begrijpelijk voor ieder die een legacy - nalatenschapsdrang heeft) in feite onbeantwoordbaar .Er zijn teveel variabelen in het spel om een eensluidende conclusie te trekken.
Een van die variabelen is de smaak van toekomstige generaties te willen dicteren of voorspellen .
Kopen en dragen zijn individuele gesteldheden. Geen afdwingbare garanties in een onbeheersbare
en niet-manipuleerbare toekomst. Zelfs al ging je voor de zuivere financiele (meeropbrengst op termijn) kant van de zaak. Goud kan ook zakken zouden we in deze conjunctuur durven vergeten.
Dit. Ik heb dit van dichtbij mee moeten maken. Mijn vrouw heeft mij met 2 kleine kindjes achtergelaten. Ze heeft wel wat dingen voor onze kindjes nagelaten maar dat had vooral met informatie over haar en ideeƫn van haar te maken, om haar te leren kennen als het ware.
Ik heb toevallig nog wel een horloge van mijn vrouw die ik mn dochter wil geven, mocht zij die willen hebben, maar het service gebeuren zie ik dan wel, en staat niet in mijn top 100 van prioriteiten, geloof ik.
Overigens fijn te horen dat het met een sisser af lijkt te lopen voor je vader
Ben nu met een soort zelfde ding bezig (wil ook een nalaat horloge). Wil zelf bijvoorbeeld wel een gerenommeerd merk en geen mircobrand wat er wellicht over n paar jaar niet meer is. Iemand anders op het forum gaf ook aan āiets dat je zelf draagtā. Daar sluit ik me ook bij aan. Iets dat door papa gedragen is, hoort juist een van de mooie en unieke dingen te zijn van het horloge dat je doorgeeft.
Oof, dat hoort niemand mee te maken man. Maar het klopt wel wat je zegt, vanaf het moment dat de gezondheid in het gedrang komt, tellen materiƫle zaken niet meer
Deze vraag wordt vaker gesteld.
Mijn mening hierover is dat als je iets wilt overdragen aan je kinderen of andere naasten het volgens mij van belang is dat de liefde voor het voorwerp vanuit jezelf/gever komt.
Maw, ik denk dat mijn zoon graag iets van mij zou willen hebben als hij weet dat ik hier heel erg aan gehecht ben/was. Mogelijk heeft hij deze liefde voor het object tijdens zijn jeugd ook al ervaren. Een horloge kan hij zelf ook wel kopen, maar dit heeft een verband met iets anders.
Zo maakt het volgens mij niet uit of ik mijn zoon een horloge krijgt als ik overlijd, maar wel als het het horloge is wat zijn vader altijd droeg.
Dus een horloge in de kluis leggen voor later, daar geloof ik niet in. Maar de gitaar van mijn vader (waar hij altijd op oefende/speelde) is nog steeds een zeer gewaardeerd voorwerp in mijn gezin/leven. Ik ben blij dat ik die heb mogen krijgen.
Gitaar, horloge, pet, vishengel, etc.
Het gaat om herinneringen, danwel gematerialiseerde emoties mijns inziens.
Doe er je voordeel mee.
Wij hebben een jongvolwassen dochter en zoon.
Mijn vrouw en kinderen hebben allemaal ƩƩn prachtig en kostbaar horloge.
Zelf heb ik ook aantal horloges die ik verzamel en draag die maar heel af en toe.
Laatst bedacht ik mij dat het niet eerlijk zou zijn dat mijn zoon al mijn horloges zou erven, gewoon omdat het herenhorloges zijn.
Maar wie weet, misschien krijgt mijn dochter een vriend die ook horloges kan waarderen.
Toen bedacht ik mij dat mijn kinderen samen te zijnde tijd zelf maar moeten beslissen wie wat krijgt.
Ja daar denk ik dus ook aan maar ik vroeg me vooral af, als je een horloge nu 20 jaar of langer zo goed mogelijk in ere wil houden of je hem dan het best laat liggen ivm de smeermiddelen en slijtage.
Bedankt voor de info .
Snap ik, je hoort hier wel eens over horlogeās die veeeel langer mee gaan dan 30 jaar of veel ouder zijn.
Als deze kapot gaan is het dan eigenlijk knutselen met onderdelen van andere horlogeās of hopen dat je nog ergens onderdelen vind?
Nee dan heb ik het verkeerd uitgedrukt. Het gaat niet over het feit of hij het mooi zou vinden (pech als het niet zo is ) maar hoe je dit het beste aanpakt.
Hoe je het best een horlofe laat ons zeghen 20 of 30 jaar bijhoud, draag je hem en onderhiud je hem of laat je hem al die tijd liggen en laat je er naar kijken als je hem geeft.
Ook is het dan verstandig om een duur horloge te kopen, totaal niet omdat hij zijn waarde dan wel of niet houd maar omdat de kweliteit de tand des tijds dan mischien beter doorstaat?
Hopelijk is dit beter geformuleerd
Nee dat snap ik maar ik heb bepaalde dingen niet meer in bezit van mijn overlede opa waar ik wel spijt van heb. Ik had het del leuk gevonden om deze nog te hebben wetende dat hij dit ook heeft gewaardeert net zoals ik. Uiteindelijk is een object inderdaad maar een object maar soms hangen er wel mooie herinneringen of intresses aan vast vind ik persoonlijk
Ja hoor helemaal, al goed .
Dat snap ik en inderdaad het is niet het belangrijkste, iemand leren kennen door middel van hoe hij of zei leefde is veel belangrijker dan een object.
Ik stelde me gewoon de vraag hoe het zou zitten als je een horloge echt 30 jaar ofzo bij wil houden en het dan goed werkende zou willen door geven.
Moest het ooit zover komen zouden mijn prioriteiten ook eerst bij andere dingen liggen dan bij een horloge ivm mijn zoontje.
Stevig dat je dat hebt moeten meemaken man
Ja dat is waar daar heb je helemaal gelijk in, daar zou ik persoonlijk eigenlijk ook veel meer om geven
Geef ik je gelijk in maar een deel van mijn vraag was ook vooral: hoe hou je het horloge zolang in ere.
Dan vooral mbt de smeermidellen en de onderdelen. Als je van plan bent om een horloge binnen 30 jaar werkend te hebben, kan je hem dan beter laten liggen tot dan of blijven dragen en servicen?
Neuh, ik zou hem dragen en gewoon tijdig laten servicen
Is ook niet mijn intentie hoor, moest het voorvallen zijn er veel andere dingen die ik mijn zoontje zou willen nalaten of nog met hem zou willen delen. Ik vroeg me het vooral ook af mbt hoe je het horloge het best in ere houd tot binnen 30 jaar.
Succes met het aankomende onderzoek, je krijgt een roesje ( sterk slaapmiddel) en pijnstilling en je merkt er 90%niks van tijdens de ingreep. Je mag dezelfde dag nog naar huis. Alleen de dag ervoor is minder leuk, geen vast voedsel, heel veel drinken en dan verschillende keren een ontzettend vies papje innemen en veel toilet bezoekenā¦sterkte en maak je niet al te druk, eea gebaseerd op eigen ervaringenā¦
Dat snap ik , zo forceer je niks en kunnen ze zelf beslissen wat voor hun waardevol is.
Vind ik een goede keuze