Alweer een jaartje volledig ondergedompeld in de prachtige horlogehobby. Graag deel ik met jullie de horloges die de collectie in zijn gekomen, en zij die de collectie weer hebben mogen verlaten. Wellicht zijn het geen horloges die iedereen aanspreekt, maar ieder had weer zijn eigen charme en draagmomenten.
Het begon allemaal met een simpele, opgebutste Seiko 5. Vol met krassen, tweedehands en heerlijk om de hobby in te stappen. Deze zit nog steeds in de horlogedoos en krijgt op de wat arbeidsintensievere dagen nog het een en ander aan draagtijd.
Toen kwam daar toch een compleet ander horloge: de Seiko Presage Cocktail Time. Ik zag deze in de vitrine liggen bij G.J Van Ark in het mooie Leeuwarden, direct verkocht natuurlijk. De prachtige glans en dieprode kleur trokken mij enorm aan. Na een dagje nadenken werd de knoop doorgehakt en het horloge afgehaald. Dit was dan ook het moment waar de liefde voor horloges helemaal de lucht in knalde. Dit zie ik dan ook als mijn eerste echte horloge, en deze zal nog wel even in de collectie blijven.
Dan eentje die toch ook weer snel verkocht werd: een Seiko 5 Sports Honda Super Cub. Qua kleuren super leuk, maar uiteindelijk ontbrak de klik toch een beetje. Daarom maar op zoek gegaan naar een nieuwe eigenaar. Dit werd niet enkel iemand die fan was van horloges, maar eentje die het specifieke klassieke model Super Cub in bezit had. Een fijn gesprek en een lekker kopje koffie maakte de overdracht bijna fijner dan het dragen.
Vervolgens komen we bij december, en komt er een horloge die als afsluiting van een ‘tijdperk’ kwam: de Tissot PRX automaat als einde van de werktijd bij de AH (daarom ook een blauwe). Hier altijd met veel liefde gewerkt, maar de ondernemingen vereisten meer aandacht. Met een minder functioneel management in het filiaal was het dan voor mij tijd om een ontslag in te dienen. Dit is in mijn ogen nog steeds het horloge met de meeste emotionele waarde en zal daarom ook niet zonder reden de collectie verlaten.
Tussendoor waren er een paar kleine impuls aankopen: een Presage Cocktail Time Skydiving, een Seiko 5 SNXS75 en een Tissot Classic Dream. Niet veel connectie mee, maar leuk voor de afwisseling. Vooral de SNXS75 bevalt enorm.
XHier kwam dan het horloge die momenteel de meeste draagtijd krijgt, maar wel de goedkoopste is van het setje: een geweldig betrouwbare G-Shock overgenomen van forumlid @munkel . Na een leuk gesprek een geweldig veelzijdig horloge rijker.
En nog een honorable mention: een Frederique Constant Slimline Perpetual Calendar. Soms kun je hier op een lange dag heel mooi in wegdromen. De mechaniek, de complicaties… ongekend. Dit horloge krijgt alleen heeeeel weinig draagtijd en mag in principe wel weg. Staat dan ook op een gelukkige koper te wachten op zowel Chrono als MP (geen reclame dit ;))
Dit was het dan. Hopelijk een beetje aan te gluren en door te lezen. Zal er vast een aantal achterwege gelaten hebben, maar dan hebben ze wel een hele onbenoembare indruk achter gelaten. Bedankt voor iedereen die dit jaar zo fijn en informatief heeft gemaakt!
Hier nog een paar die niet echt een verhaal hebben en ook weer zijn verdwenen uit de horlogedoos: