Een jaar om de pols: skx vs 5kx

Goedemorgen,

ongeveer een jaar geleden kocht ik mijn eerste ‘‘echte horloge’’. Ik had hiervoor al wel wat ander spul gehad. Veelal grote zwarte dingen van Fossil en Diesel. Maar ik wilde deze keer een ‘‘echt’’ horloge. Door de horlogespecial die om de zoveel tijd in het Topgear magazine staat, was ik geïnteresseerd geraakt in ‘‘echte horloges’’. Elke keer zat ik met te verlekkeren op de Breitlings, Bulgari’s, IWC’s Bremont’s en de Rolexen die er in stonden. Maar is een Fossil of Diesel dan niet echt? Nee, het is een beetje zoals boeken. Er is een reden waarom De Aanslag van Harry Mulish wel een echt boek is, en een willekeurige thriller van Baantjes niet. Zo is dat ook met horloges. Na een poos rondgekeken te hebben kwam ik uit bij een Seiko 5 sports. Waarom? omdat het een beetje leek op een Rolex, en ik niet met een replica of hommage om de pols wilde lopen. Ik wist toen nog niks van horloges en begreep dus ook nog niet dat het helemaal niet op een Rolex leek behalve dat ze allebei van staal waren en een zwarte wijzerplaat met wijzers hadden.

Na het horloge besteld te hebben, heb ik me aangemeld bij het forum. Daar kwam ik er al snel achter dat de de Seiko 5 sport niet zo goed was als ik dacht dat hij was. Hij had namelijk maar een wr van 100 meter. De Seiko befaamde skx was het horloge wat je moest hebben. Dus toen die op begeven moment in het blauw stond heb ik die maar gekocht.

Ik heb ze nu allebei ongeveer een jaar. De ene vind ik heel mooi en de ander draagt heel fijn. Als eerste de skx, als je alleen maar naar de specs kijkt is dit niet het beste horloge van de twee. Hij heeft geen hacking en handwinding, en elke keer als ik hem wil dragen moet ik dus vijf minuten de Seiko-shake doen en heb ik een lame pols. De wijzerplaat van het horloge is geprint wat voor een heel plat effect zorgt. Het glaasje is ruk, als er ook maar een beetje zonlicht is kijk je naar je eigen gezicht in plaats van de wijzerplaat. De band is gemaakt van gerecyclede bierblikjes en rammelt harder dan het bekertje van een bedelaar. Ook de beruchte uitlijningsproblemen van Seiko zijn present op mijn horloge, de wijzerplaat, wijzers en bezel zijn keurig uitgelijnd maar de lugholes niet, waardoor de band fractioneel scheef zit. Maar afgezien van dat draagt de skx heel fijn, omdat hij geen zichtbodem heeft en de band heel flexibel is en goed af te stellen.


Dan de 5kx, qua specs een beter horloge dan de skx op die wr van 100 meter na. De wijzerpkaat heeft opgelegde metalen indices wat de 5kx veel meer diepte geeft dan de skx, ook passen de indices beter bij de wijzers die dezelfde styling hebben. De wijzerplaat is veel beter afgewerkt dan die van de skx en lijkt elk moment van de dag een andere tint grijs-zwart te hebben door het licht. Het glaasje is redelijk, behalve dat het super snel krast. De 5kx oogt rustiger doordat er minder tekst op de wijzerplaat staat, en de bezel een stuk leger is. En het is een meer kloppend geheel dan de skx, die er in mijn mening een beetje rommelig en druk uitziet. De band is van redelijke kwaliteit. Voor zover een band op een horloge onder de €300,- redelijk kan zijn. Het enige waar ik me aan stoor is de zichtbodem. Hierdoor ligt het horloge niet lekker op de pols.



Van de twee draag ik de 5kx het vaakst, dit heeft meerdere redenen. Hij is veel makkelijker op te winden en goed te zetten dan de skx, en hij zit vol met krassen door mijn werk, daardoor kan ik hem zorgeloos dragen. Ook is de 5kx veel beter te combineren met kleding omdat deze zwart is en wat minder opvallend dan de 5kx.

Maar welke van de twee is er nou het best? Het icoon? Of degene met de betere specs en afwerking. Het antwoord daarop is heel makkelijk, de skx. De 5kx kan namelijk maar 100 meter diep onder water, en dat is een probleem want iedereen duikt namelijk met zijn duikhorloge. Dus de 5kx is een shitter en de skx is het horloge wat je moet hebben.

Hier nog wat foto’s, bedankt voor het lezen.

48 likes

Als je je SKX wilt pimpen kun je een NH35 / 36 uurwerkje kopen saffierglas online bestellen en mooi laten omzetten…

3 likes

Ik meen dat er zelfs massieve stalen banden voor bestaan…

En ik geloof dat ik zelfs nog een saffierglas heb liggen voor een SKX…

2 likes

Klopt, ik heb er weleens over nagedacht, maar ik draag de skx weinig en ik hou persoonlijk niet van gemodificeerde horloges. Het ging er meer om de horloges te verglijken zoals ze uit de fabriek komen.

Leuk vergelijk! :slight_smile:
Heb je nog plannen voor uitbreiding?

1 like

Op dit moment, heb ik er een sarb035 bij, en een zwarte alpinist die ik net verkocht heb.

1 like

Wel een leuke review om deze twee zo te vergelijken.
Heb zelf een SKX en deze is wel wat aangepast , band van Miltat, coin bezel met keramische inlay en saffier natuurlijk.
Maar ben wel redelijk dicht bij de orginele looks gebleven .

6 likes

Leuke horloges en vergelijk!

1 like

Ik heb er over na gedacht, maar vind de rammelband van Seiko zelf ook zijn charme hebben. Wat voor taper zit er op die band?

3 likes

Deze is zonder taper .

Leuke vergelijking :+1:
Persoonlijk vind ik de SKX ondanks “icoon” etc. toch wat overrated met de huidige prijzen en ik zou denk ik de voorkeur geven aan de 5KX.
Mini turtle is trouwens in deze Seiko categorie volgens mij ook een leuk alternatief.

Geen ingrijpende veranderingen, maar maakt het horloge wel ff net mooier en beter :slight_smile:

2 likes

Wel een verrassende conclusie. :rofl:

1 like

Eens dat was ook de strekking van het verhaal. Maar ik krijg vaak te horen dat de 5kx een shitter is omdat deze maar 100 meter diep kan. Dus vandaar de ironie.

Eens, al vind ik hem net als de skx een beetje prijzig. Maar een mini turtle in het zwart staat op de verlanglijst.

1 like

Tja glas en bezel zijn toen veranderd nadat ik er wat krasjes op had .
De SKX is ook nog uit de tijd dat je voor €140, een nieuwe kon kopen.
Horloge wordt eigenlijk bijna nooit merr gedragen maar ik bewaar deze om aan mijn kleinzoon te geven als hij de juiste leeftijd heeft.

1 like

Kijk dat is nog eens mooi :smiling_face_with_three_hearts:
Dat waren dan gunstigere tijden, toen ik hem een jaar geleden verkocht bracht hij het dubbele daarvan op (gebruikt wel te verstaan)

1 like

Wuut?
Mijn SKX slinger ik misschien 2 keer voor ik hem op tijd zet en om de pols gooi. Maar dat doe ik bij al mijn automaten, dus waarom zou je dat doen?
Horloge blijft gewoon lopen, en ik heb nog wel een suffe kantoorbaan dus zoveel beweeg ik niet :wink:

2 likes

Leuk vergelijk! :+1: Leuk dat de SKX weer een beetje aandacht krijgt. Ik blijf dat een super tof horloge vinden!
En juist die printed numerals trekken mij wel. :smiley: Wat mij persoonlijk betreft is de oude SKX nog steeds de winnaar. Dat was tenslotte gewoon een no-nonsense duiker en toolwatch in plaats van al die rare prints waar Seiko tegenwoordig mee komt. :roll_eyes:

7 likes

:rofl:

Vraagje: ben zelf aan het kijken voor mijn eerste automaat in de (prijs)categorie Seiko, Citizen, Tissot en in eerste instantie met zichtbodem. Is het draagcomfort echt zoveel minder dan een gesloten achterkant? Krijg je een zweetpols ervan of zo?

Mijn SKX is uit zichzelf kapot gegaan (uit de gangreserve gelopen tijdens een datumwissel :man_facepalming: :man_shrugging:). Daarnaast heb ik sterk het vermoeden dat de schroefdraad van de kroon z’n beste tijd ook gehad heeft (na 3 jaar…). Dus over betrouwbaarheid en de “beater” capaciteiten heb ik zo m’n bedenkingen. Maar eigenlijk is het ook wel weer zonde dat het horloge inmiddels ruim anderhalf jaar ongebruikt in het verdomhoekje ligt. Heeft er iemand tips waar je het uurwerk en de schroefdraad van een SKX kan laten vervangen/fixen?

1 like