Een jaar om de pols: skx vs 5kx

Tja glas en bezel zijn toen veranderd nadat ik er wat krasjes op had .
De SKX is ook nog uit de tijd dat je voor €140, een nieuwe kon kopen.
Horloge wordt eigenlijk bijna nooit merr gedragen maar ik bewaar deze om aan mijn kleinzoon te geven als hij de juiste leeftijd heeft.

1 like

Kijk dat is nog eens mooi :smiling_face_with_three_hearts:
Dat waren dan gunstigere tijden, toen ik hem een jaar geleden verkocht bracht hij het dubbele daarvan op (gebruikt wel te verstaan)

1 like

Wuut?
Mijn SKX slinger ik misschien 2 keer voor ik hem op tijd zet en om de pols gooi. Maar dat doe ik bij al mijn automaten, dus waarom zou je dat doen?
Horloge blijft gewoon lopen, en ik heb nog wel een suffe kantoorbaan dus zoveel beweeg ik niet :wink:

2 likes

Leuk vergelijk! :+1: Leuk dat de SKX weer een beetje aandacht krijgt. Ik blijf dat een super tof horloge vinden!
En juist die printed numerals trekken mij wel. :smiley: Wat mij persoonlijk betreft is de oude SKX nog steeds de winnaar. Dat was tenslotte gewoon een no-nonsense duiker en toolwatch in plaats van al die rare prints waar Seiko tegenwoordig mee komt. :roll_eyes:

7 likes

:rofl:

Vraagje: ben zelf aan het kijken voor mijn eerste automaat in de (prijs)categorie Seiko, Citizen, Tissot en in eerste instantie met zichtbodem. Is het draagcomfort echt zoveel minder dan een gesloten achterkant? Krijg je een zweetpols ervan of zo?

Mijn SKX is uit zichzelf kapot gegaan (uit de gangreserve gelopen tijdens een datumwissel :man_facepalming: :man_shrugging:). Daarnaast heb ik sterk het vermoeden dat de schroefdraad van de kroon z’n beste tijd ook gehad heeft (na 3 jaar…). Dus over betrouwbaarheid en de “beater” capaciteiten heb ik zo m’n bedenkingen. Maar eigenlijk is het ook wel weer zonde dat het horloge inmiddels ruim anderhalf jaar ongebruikt in het verdomhoekje ligt. Heeft er iemand tips waar je het uurwerk en de schroefdraad van een SKX kan laten vervangen/fixen?

1 like

Huh, hioe moet ik dit voor me zien?

In het seikomods topic is vast wel iemand die je kan helpen.

1 like

Nee maar mijn ervaring is dat hij er door de uitstulping van het glaasje wat hoger op de pols licht en wat minder plat, waardoor het horloge bij mij niet recht op de pols licht maar altijd een beetje naar beneden zakt.

Omdat die anders - 5 min per dag loopt

1 like

Daar gaat ie normaal gesproken niet kapot van…

Hoe dan?

1 like

Inderdaad, normaal niet. Maar tenzij er iemand bij me heeft ingebroken, speciaal om de datum-/dagwissel van mijn SKX om zeep te helpen is dat wel wat er gebeurd is. Plaatje bij het praatje:

Die “sun” die op half zeven hangt was er voor het weekend niet en na het weekend wel.

Omdat de schroefdraad van de kroon kwalitatief ruk is.

Misschien een wild idee heh, maar wat nou als je het uurwerk plus plaat zo hop uit de 5KX wipt en met band en al omzet in de SKX? :grimacing:

1 like

:joy::joy:

Ik heb er weleens over nagedacht, maar ik heb ze nu toch al allebei.

1 like

Dat is niet normaal, toch even een keertje laten nakijken, of de snelste en goedkopere optie vermoed ik (is al genoemd) uurwerk omwisselen voor de hackable en manual winding variant (NH35 of 36)

Mijn SKX nu jaartje of 2,5 oud loopt ongeveer +10 a 12 seconden per dag af fabriek, is verder nog nooit open geweest.

1 like

Dat is alleen als ik hem na twee keer schudden al on de pols doe. Als ik hem enkele minuten schud voordat ik hem omdoe, loopt die snaarstrak.

1 like

Leuke vergelijking, voor mij is een skx mod nog steeds de beste oplossing. Wel met OEM onderdelen.

1 like

Nogmaals dat is dus niet normaal echt niet.

1 like

Elk horloge moet een bepaalde minimum mate van veer opwinding hebben om accuraat te lopen.

Nou schrijf je zo’n nette vergelijking en eindig je hier mee.
Het doet imho een beetje afbreuk aan je eigen verhaal door de 5kx een shitter te noemen.

Maar er is is een blauw gedeelte hè, daar kun je hem vast kwijt :wink:

1 like

De slotconclusie was een grapje. En mijn 5kx wil je niet hebben want die is behoorlijk gedragen. En ondat het mijn eerste “echte” horloge is ga ik hem niet verkopen.

2 likes

Klopt maar “stating the obvious” punt is dat TS beweert de “Seiko shake” minuten lang moet doen tot hij er een lamme pols van krijgt om dit te bewerkstelligen geen normaal gedrag is voor een goed werkende SKX.

Zoals ik al schreef loopt mijn standaard SKX al goed door hem op te pakken, op tijd te zetten (door deze actie begint het uurwerk al direct te lopen) en om de pols te slaan.

De automaat windt zich snel genoeg voldoende op zelfs achter een bureau om accuraat te lopen (+ 10 seconden per dag wat geheel binnen spec is) minuten lang met je pols moeten slingeren zou bij een goed functionerend uurwerk niet nodig hoeven zijn.

(Maar ik val een beetje in herhaling)

1 like