Willem, aangenaam. Ik begin me te verdiepen in de horlogewereld en daarbij heb ik meteen jullie expertise nodig. Ik draag nu al een paar jaar een eenvoudige Seiko SPQ011P1 (quartz) en binnenkort heb ik meerdere redenen om mij iets mooiers cadeau te doen. Zeg maar een stap dichterbij de wereld van de kwaliteitshorloges. Ik ben op zoek naar een horloge met een automatisch mechanisme dat klassiek en tijdloos oogt voor maximaal 1000 euro. Ik heb al enig speurwerk gedaan en heb een top 3 samengesteld waar ik maar niet uit kan kiezen, wellicht kunnen laten weten voor welke je zou gaan gezien de look/prijs/kwaliteit verhouding. Het gaat om de:
Longines Conquest Herritage, 35 mm, stainless steel met crystal glas en een L633 automatisch uurwerk:
Frédérique Constant Classics Index FC-303V5B4, 40 mm, rose gold plated met sapphire glas en een FC303 automatisch uurwerk:
Hamilton Jazzmaster Slim Petite Seconde, 43mm, stainless steel met sapphire glas en een ETA 2892 automatisch uurwerk:
Het hoeft natuurlijk niet je smaak te zijn, maar stel je moest kiezen, welke zou je nemen?
Alle drie fraaie horloges!!
Maar wat mij opvalt in jou rijtje, is dat de Longines t.a.v. de andere twee, een klein horloge is. 35mm.
Dus let daar op, het is een aardig verschil in diameter.
Ik heb hem overigens zelf en ben er erg tevreden mee.
De Longines valt af vanwege het formaat en omdat ik niet kan wennen aan de dominante datumpositie. De FC vind ik teveel goud hebben (toch al niet zo mijn ding).
Ik heb een lichte voorkeur voor de Frederique, de datum op de 3 uur klopt voor mijn gevoel meer dan bij de Longines, en ook omdat ik FC een mooi bedrijf vind. 43mm is wel erg groot ja klopt, ik ga nog op zoek naar een winkel waar ik de horloges kan passen
Voor mij zou de Longines te klein zijn, maar het is een erg mooi horloge. De FC zou bij deze drie waarschijnlijk mijn keuze zijn, mede gezien het Nederlandse randje van het merk.
frederique constant vind ik wel mooi, alleen rose gold plated streept me minder aan, bij polijsten ga je erdoorheen en als je hem jaren draagt ook. Verder de meest klassieke klok. goud kan opzicht prima, als er maar een nette band aan hangt en geen gouden band.
Longines is beetje apart met die datum op 12, maar zou ik best aan kunnen wennen. kan daarnaast leuk op een nato, dus daarom ook leuk. bandje voor stalen klok is makkelijker zoeken dan rosegoud
Hamilton is niet mijn smaak, vind m spuuglelijk met die rare subsecondedial.
De Longines valt voor mij af door het formaat en Hesalite glas. Net als Lencoth zou ik dan overigens de versie zonder datum nemen.
Ik denk dat de Hamilton met z’n 43mm net iets te fors is voor zijn stijl. Ik vind de iets kleinere versie met centrale secondewijzers erg fraai.
Van het rijtje zou de FC dus de winnaar zijn. Een elegante dresswatch die ook nog es saffierglas heeft. Alleen zou ik net als Koen geen vergulde kast willen (mocht het een daily beater worden) ivm beschadigingen/slijten van dat laagje.
En ik zou een versie zoeken met open achterkantje
Gefeliciteerd met je goede smaak. Alledrie mooie, stijlvolle horloges. De Longines is mijn keuze. Ik heb hem zelf ook. Een dress watch moet niet groot zijn. De Longines is erg, erg mooi. Ingetogen, maar door de vintage look, toch opvallend anders.