Jaren en jaren hield ik me bezig met horloges, hoofdzakelijk Longines horloges, iets later ook Rado horloges. Wat een mooi lied is het geweest maar zoals aan alle mooie liedjes kwam ook aan dit liedje een einde.
Altijd heb ik gezegd: “de dag dat ik de hobby actief beëindig (uitgezonderd de rommelmarkthorloges) is de dag dat ik de 2 merken die ik hoofdzakelijk verzamelde zal aanschrijven”
Waarom: zeg het zoals je wil maar echte erkenning krijg je maar zelden. Mensen komen en gaan en de meesten komen vooral om te rapen of ben ik nu te negatief??? Ik heb me altijd voorgenomen om op het einde van de rit de merken zelf aan te schrijven vanuit het idee "wat ik verzameld en hersteld heb is misschien niet de top notch in zeldzaamheid en dus duurheid waar velen zo vaak door gepassioneerd zijn maar is wel top notch in hoeveelheid alsook esthetische en mechanische conditie omringd in het geval van Longines ook door de nodige oude merchandising stukken en dat zou in mijn gedachten dik vet erkend en gewaardeerd worden door het merk zelf.
ik was niet verkeerd in mijn denken. Op 19 december jl. stuurde ik mijn brief naar Longines weg (op 30 december jl is die naar Rado vertrokken trouwens) Een briefje van 22 pagina’s.
de dame op het postkantoor zei toen ze de brief woog “oei dat gaat een flinke duit kosten om te versturen” In mijn beleving is een flinke duit 100 euro of meer, nu goed dat had ik er voor over. Zegt de dame na het wegen en afprinten frankering “dat is dan 22,95 euro” Ik schiet in de lach en zeg “is dat die dikke duit of wat” en leg uit dat ik met 100 of meer in mijn hoofd zat, alle 2 dik aan het lachen op dat moment ![]()
Vandaag kregen we bericht terug van Longines en dat tezamen met onze verzameling willen we delen met jullie ook.
Bij het versturen van de brief had ik 1 verzoek gedaan: kunnen jullie me een poster van het horloge sturen dat boven mijn werkbank hangt. Dat horloge is het horloge dat ik gereserveerd had voor het einde van de actieve hobby en effectief ook bijeenspaarde. alleen ging onze auto kapot en ja horloge of auto, dat was zo ongeveer de enige keuze die in favor van de auto moest gaan. Dus dacht ik vraag een poster met dat horloge, ik hang hem op in mijn living dan is de kans dat ik de droom opgeef nihil want dan zie ik dat horloge elke dag en sparen we opnieuw
Die poster komt deze kant uit en nog wat meer. Van alles dat ik kon dromen hebben ze me het mooiste kadoo gegeven: een zoektocht naar de historische achtergronden van al de verzamelde en gerestaureerde horloges. Wat ben ik daar blij mee zeg. Dat was iets dat ik zo graag wilde. Lang over nagedacht of ik het gedroomde horloge boven mijn werkbank zou opgeven om dan met dat budget van elk ander horloge dat ik wel heb een uittreksel op te vragen. Dus ja dit is een kadoo waar ik heel erg blij mee ben.
Ik begin het nieuwe jaar dus met het kiezen van een poster en vooral met het opnieuw fotograferen van alle horloges in het kader van opzoekingswerk mbt de historische achtergronden. A dream come true!
En we hebben er toch wel wat
Aankomende week weet ik dus wat doen
Je zou denken nu zal t wel zo ongeveer gedaan zijn maar nee er zijn er nog
Voor mij is dit echt een sprookje dat uitkomt, historische background hebben van al deze verzamelde en gerestaureerde horloges. Wat ben ik blij dat ik me gehouden heb aan mijn plan van aanpak. Eerlijk is eerlijk, toen ik mijn plan van aanpak vertelde aan sommige anderen, lachten ze me spontaan uit zo van joh hou je je daar mee bezig. ja daar houden wij ons mee bezig, allez vooral ik. Dat op zichzelf - het delen van de passie met het merk zelf - was op zichzelf een droom van me. Er dan nog zo een mooie reactie op terug krijgen maakt het alleen maar mooier, een echt sprookje ![]()
In de USA had Longines ook nog een ander merk, i.e. wittnauer, daar hebben we er niet zoveel van, maar toch een mooie eclectische selectie
Eventjes voor de duidelijkheid, van de week kregen we een mailtje hier op het forum of de horloges ergens te koop waren want overal hangen etiketjes aan: dat zijn ze NIET
Die etiketjes zijn om snel te zien wanneer we ze restaureerden, kwestie van op tijd een opvolgende periodiek onderhoud te geven. Voor zoveel stuks vergeten we dat namelijk en dus zitten er overal etiketjes bij met model, caliber, leeftijd, serial en datum van revisie.
Nu ben ik er wel ongeveer op nog enkele to do projecten in de schuifjesbak. Maar wat een mooi kerstkadoo heeft Longines ons hier nu gegeven. Het mooiste dat ik kon dromen. Elk van deze horloges zal binnenkort degelijke historische achtergrond hebben. Hoe cool is dat!? En dan hopen we dat we nog jaren en jaren mogen leven om van deze Longines te genieten en voor elke Longines weer diezelfde verbazing te voelen als 20 jaar geleden toen we begonnen. Wat is de wondere wereld van de uurwerktechniek toch iets prachtigs. En dan start nu de fotografeerweek ![]()
Longines we love Longines!