Een maand op vakantie: welk horloge? (vakantie-aankoop)

Beste Forumleden,

Ik neem telkens ik op vakantie ga maar 1 horloge mee uit de collectie. Welk horloge? Dat is afhankelijk van de soort reis. Zo droeg ik vorig jaar in Zweden mijn Seiko SKX013, omdat ik een comfortabel en waterdicht horloge wou dragen (10 dagen de kano in). Thuis wissel ik vaak dagelijks van horloge, en draag ik zelden een horloge langer dan 2 of 3 dagen. 3 weken of langer op vakantie gaan is dan ook een een leuke gelegenheid om wat langer hetzelfde horloge te dragen. Dat geeft toch een ander gevoel van ‘connectie’, als ik het op een kleffe manier mag verwoorden :upside_down_face:

Nu ga ik komende zomer een maand reizen in Zuid-Oost Azië, en had ik mezelf graag op de hoogte gehouden van onze eigen tijdzone. AHA! GMT dus! Momenteel heb ik geen GMT in de collectie, maar dit lijkt me een uitgesproken kans om er een iaan toe te voegen. Ik wens echter niet overvallen te worden, dus ik ga helaas niet met een Tudor BB Pro rondhollen zo ver van huis :slight_smile:

Mein eigen ideetjes:

• Seiko SSK001/003: Erg mooi horloge maar met zijn 42,5mm een heuse klatser aan mijn prinsessenpols. Ook een horloge van 450 EUR… wat toch al wel wat waarde heeft. Naar veiligheid toe is dit misschien niet het beste idee. Voor dit laatste aspect zal ik me misschien tot andere fora moeten richten… (hoewel in off-topic vrijwel alles te vinden is :stuck_out_tongue_closed_eyes:)
  • Een casio world time: Het andere uiterste van het spectrum. Geen échte GMT… ik vermoed dat ik steeds op een knopje zal moeten duwen om van tijdzone te veranderen. Net iets minder leuk dan een analoog horloge (zeker gezien de Seiko mechanisch is…).

Overigens ben ik niet erg vertrouwd met de huidige GMT-markt. Hebben jullie nog aanbevelingen? Mag zowel quartz als mechanisch zijn (maar natuurlijk bij voorkeur mechanisch :wink: ). Hoe kleiner hoe beter, dus -40mm is zeker een plus! Prijs? Gjo… moeilijk hoor… zoals gezegd wil ik er gerust 400 EUR aan geven… maar ga ik steeds comfortabeler zijn een goedkoper horloge om te hebben. Waterdichtheid is een dikke plus! :man_playing_water_polo:

Bedankt en leef jullie uit! :slight_smile:

En… het is geen waardig topic zonder wat plaatjes:

16 likes

Timex Q GMT.

38mm diameter, 50m WR, Zwitsers (Ronda) quartz GMT uurwerk. Hier een uitleg hoe je 'm voor ongeveer 175 euro kunt bestellen. Topic kan gelijk weer dicht :stuck_out_tongue:

16 likes

Moet hij waterdicht zijn?

1 like

Dikke plus inderdaad! Topic nog even aangepast :wink:

1 like

Pooh, leuk! Ik heb ooit een Timex Q gehad, maar wist niet dat ze inmiddels ook een GMT-versie hadden.
Onderstaande model op rubber is ook wel gaaf!

8 likes

Geen automaat maar daarmee wel betrouwbaarder als beater.

7 likes

De GMT gebruikt volgens mij dezelfde kast als de reguliere Q, maar dan dus met een Zwitsers GMT uurwerk en een wijzerplaat met opgelegde indexen. De versie met stalen band heeft de betere band van de M79 automaat.

2 likes

Ik ben nu in Bali, en hier kun je rustig met wat duurs rondlopen.
Zelf al gespot hier, Rolex, 2x Tudor, zeker 5 Grand Seiko’s, 1 Presage (die ik op Schiphol ook zag voor €818 en heel veel digitaal spul.

4 likes

Misschien maak ik me inderdaad wat druk. Anderzijds heb ik Bali ervaren als een soort van ‘bubbel’ waar een heel andere sfeer hangt dan elders in Indonesië.

Ik kan het nog niet helemaal inschatten voor de huidige bestemming: Vietnam en Cambodia.
Toch liever het zeker voor het onzekere :slight_smile:

3 likes

Ik ben zowel in Vietnam en Cambodja geweest en Cambodja is echt ontzettend arm. Ik zou daar niet met iets opvallends of duur om de pols willen lopen. In Vietnam hangt het er erg van af waar je bent, maar over het algemeen voelde ik mij overal waar ik ben geweest veilig.

Koop iets wat niet te flashy of bekend is en tegen een stootje kan en je zit goed :slight_smile: Wat is je budget?

Edit: ik lees niet goed, je zoekt een GMT

2 likes

Ik snap je helemaal! :blush:
En grappig, ik ga dit jaar dus ook een maandje reizen, door Indonesië! Twijfel zelf ook nog 'n beetje. Denk op dit moment aan m’n Squale 1521 blue blasted. Geweldig comfortabel horloge, van mooi onafhankelijk merk en fantastische specs. Ik had 'm vorig jaar ook om op vakantie en dat beviel heel goed!
16587476440146782323207453604410

Van de door jou getoonde twee, zou ik voor de Seiko 5 GMT gaan. Die zou me toch wat meer doen, al die weken, dan een digitale Casio. Met een Casio is op zich niks mis. Maar misschien dan ook meteen maar full G-Shock gaan! :grin:
Succes met je keuze!

4 likes

Gewoon een Casioak mee naar dat soort arme landen.
Zie het blauwe deel.

2 likes

Ik zou me niet zo druk maken over je veiligheid… heb zowat alle landen in zuid-oost Azië bezocht en nooit onveilig gevoeld. Als je een maand reist neem ik aan dat je toch niet een achterstandswijk in Manilla wilt bezoeken dus lekker kopen wat je wilt!

2 likes

In Cambodja komen straatroven, vooral van mobiele telefoons, in de grote stad, best vaak voor.

Ik denk dat een dief daar het verschil tussen een BB Pro en een Timex Q echt niet gaat zien. Het risico om beroofd te worden verklein je dus niet, alleen de potentiele schade. Een straatrover ziet alleen rijke westerling en dan kijkt hij naar zijn kans op succes.

Dat gezegd hebbende kan je dus of alleen een Casio in rubber om (om de kans te verkleinen) óf maakt het toch niet uit en moet je gewoon dragen wat je tof vindt.

2 likes

Lekker sportief.

7 likes

Een mooi horloge op nato of perlon dragen maakt ook minder interessant :wink:

6 likes

Jup, maar dat heb je in een willekeurige stad in NL ook. Maargoed klopt wel wat je zegt. Voor degene met slechte bedoelingen ben je als westerling een doelwit ongeacht je horloge.

1 like

Als coole GMT met vliegtuigjes ga ik voor Citizen Nighthawk

9 likes

Hier, kan je je geen buil aan vallen:€ 45,00. Inclusief 2e tijd, 10 bar waterdicht, 10 jaar batterij.
5 likes

Deze maar eens meegenomen :blush:

17 likes