Een man kan geen twee heren dienen

Naar aanleiding van een discussie onlangs lijkt met het leuk om een bepaalde zaak hier aan de taak te stellen/ ter discussie te stellen. Zo ben ik van mening dat een man niet meer dan twee horloges zou moeten hebben. Een om te feesten/sporten/ruig doen en een voor gelegenheden/fuiven/zondagen. Dit is natuurlijk een gewaagde uitspraak op dit forum als ik jullie verzamelingen zie. Daarom ben ik benieuwd wat jullie vinden van dit statement. Overigens ook een leuk gezegde: “een man met 1 horloge weet altijd hoe laat het is, een man met twee horloges weet het nooit zeker”

Komt u maar!

Groetjes,
Willem

Ik zeg niet als verzamelaar, maar puur functioneel zou ik dit kiezen.

1 Dresswatch
1 Duiker
1 Chronograaf
1 Multi-functie quartz zoals bijvoorbeeld de nieuwe T-Touch

Meer heb je inderdaad niet echt nodig. Nu kun je je afvragen of bovenstaande ‘wel nodig’ is, maar ze hebben in ieder geval wel functionele verschillen en je kunt ze op verschillende gelegenheden dragen.

veel vrouwen zullen dit toejuichen denk ik :smiley:

Is dat niet 1 van de essenties van het verzamelen. Met verzamelt objecten (in dit geval horloges) niet omdat ze van nut zijn, maar omdat men er een bepaald doel nastreeft? Horloges van een bepaald merk, vintage, voor een bepaald doel (duikers). Het doel zijnde om de collectie zo volledig mogelijk te krijgen. Het is waarschijnlijk een merkwaardig iets van de mens om zoveel mogelijk te verkrijgen zonder dat het op een gegeven moment nog toegevoegde waarde heeft. Het leuke is wel dat veel mensen hier nog wel een groot gedeelte van hun verzameling dragen, dus de boel ligt niet te verstoffen.
Anderen zijn weer in staat om een vintage aan te schaffen en deze helemaal op te knappen. Dat geeft nog eens extra vreugde aan het dragen van zo’n horloge.
Misschien moet je er ook niet teveel over nadenken en datgene doen waar je plezier aan beleeft.

Zomaar wat gedachten.

Michel

met alle respect, ik vind dit net zo iets als:
iedere filatelist heeft aan 2 postzegels voldoende, 1 voor op een te versturen brief, en 1 op reserve…
als liefhebber annex verzamelaar snijdt zo’n redenering geen hout!
één van de bijkomende voordelen van een horlogeverzameling is nml. dat je ze kan dragen!
denk persoonlijk niet dat er een maximum is of moet zijn.
net als je denkt dat je er wel zo’n beetje bent,
valt je oog weer op iets anders…
groet, frank.

Een horloge op radiogolven zodat je echt weet hoe laat het is is ook onmisbaar. En een horloge met een Chezard uurwerk omdat het zo mooi is. En een horloge met een bruine wijzerplaat voor de gezelligheid. Een horloge wat je toevallig ziet en een koopje lijkt. Een blauw horloge voor als het blauw moet zijn. En een horloge met een grappige urenwijzer. Een horloge met een 24-uurs aanduiding om er achter te komen dat dat niet handig is. Een chrongraaf om te volgen hoe lang de aardappels opstaan. En nog een als je daar ook een eitje bij wilt koken. En een horloge dat zo stevig is dat je het zou omdoen als het echt nodig is. Een horloge met een hoogtemeter voor als je op wintersportvakantie gaat. Een rood horloge voor als je verliefd bent. Een horloge op zonnenenergie voor als je geen batterij kunt vinden en geen tijd hebt 'm op te winden. Een horloge dat je met de hand moet opwinden omdat de zon niet schijnt. Een automatisch horloge voor als je te lui bent het op te winden. Een geel horloge voor als je vrolijk bent. Een duikhorloge voor onderwater. Een vliegeniershorloge voor in de lucht. Een kapot horloge om mee te experimenteren. Een daily beater voor als je moet klussen. En een ander horloge voor als de rest niet terzake is. En dat kan ik voor elk volgende horloge nog wel een excuus verzinnen.

Hmm, Henrik dat brengt me bij vraag aan jouw, hoeveel horloges heb je en wat vind jouw partner ervan? Erg persoonlijke vragen ik weet, maar ik ben er toch nieuwsgierig naar.:smiley:

Genesis

Henrik Schreef:

Een horloge op radiogolven zodat je echt weet hoe
laat het is is ook onmisbaar. En een horloge met
een Chezard uurwerk omdat het zo mooi is. En een
horloge met een bruine wijzerplaat voor de
gezelligheid. Een horloge wat je toevallig ziet en
een koopje lijkt. Een blauw horloge voor als het
blauw moet zijn. En een horloge met een grappige
urenwijzer. Een horloge met een 24-uurs aanduiding
om er achter te komen dat dat niet handig is. Een
chrongraaf om te volgen hoe lang de aardappels
opstaan. En nog een als je daar ook een eitje bij
wilt koken. En een horloge dat zo stevig is dat je
het zou omdoen als het echt nodig is. Een horloge
met een hoogtemeter voor als je op
wintersportvakantie gaat. Een rood horloge voor
als je verliefd bent. Een horloge op zonnenenergie
voor als je geen batterij kunt vinden en geen tijd
hebt 'm op te winden. Een horloge dat je met de
hand moet opwinden omdat de zon niet schijnt. Een
automatisch horloge voor als je te lui bent het op
te winden. Een geel horloge voor als je vrolijk
bent. Een duikhorloge voor onderwater. Een
vliegeniershorloge voor in de lucht. Een kapot
horloge om mee te experimenteren. Een daily beater
voor als je moet klussen. En een ander horloge
voor als de rest niet terzake is. En dat kan ik
voor elk volgende horloge nog wel een excuus
verzinnen.

:smiley: :smiley: :smiley:

Laat ons DAAR eens een topic over openen:

Ik heb dit … horloge nodig omdat …

( Altijd handig als je je partner snel moet overtuigen: effe de “1000”-redenen lijst op het horlogeforum raadplegen ! :smiley: )

Ik denk dat veel mensen niet veel verder komen dan: …omdat ze willen weten hoelaat het is.

Groeten,

Ron.

Twee horloges om te dragen en rest om te verzamelen… En zelfs dat niet…
De horloges die je kan dragen, moeten ook eens aan de beurt komen. Toch?

Voor mezelf heb ik héél strenge limieten gesteld (anders loopt het uit de hand :slight_smile: ):

Elke dag (meestal) één.
Elke dag van het jaar een ander (tenzij je wat afwisseling wil gedurende de dag)
Elk jaar dus zo’n 365, waarvan slechts enkele maar een paar dagen gedragen worden…,:smiley:

Dus, om op je vraag te antwoorden: ik heb er dagelijks maar één nodig , zoals 99,9% van de bevolking.

En morgen:… een andere … :wink: . Ik kijk al uit naar 21 juli 2009 !

Met :smiley: Groeten,

Morse.

Morse Schreef:

Voor mezelf heb ik héél strenge limieten gesteld
(anders loopt het uit de hand :slight_smile: ):

Elke dag (meestal) één.
Elke dag van het jaar een ander (tenzij je wat
afwisseling wil gedurende de dag)
Elk jaar dus zo’n 365, waarvan slechts enkele maar
een paar dagen gedragen worden…,:smiley:

Dus, om op je vraag te antwoorden: ik heb er
dagelijks maar één nodig , zoals 99,9% van de
bevolking.

En morgen:… een andere … :wink: . Ik kijk al uit
naar 21 juli 2009 !

Met :smiley: Groeten,

Morse.

En op 21 juli 2009 is hij nog niet rond ! :smiley: :wink:
Tja, het leven van een horlogeverzamelaar is hard…

's ochtends 15 minuten vroeger opstaan om een klok uit te kiezen…

…draag je lenzen, nog es 15 minuten uittrekken om ze in te ploppen ( soms lukt het binnen de minuut, soms ben je effe bezig )

… ben je van het mannelijk geslacht…weer 15 minuten vroeger opstaan om je te scheren…

… ontbijten… 15 minuten

… snoetje wassen tandjes poetsen…

nadenken over je volgende horloge …

pfff…wanneer slapen wij nog ??? :smiley: :smiley: :smiley:

Gaat je partner ook uitleggen waarom zij 30 paar schoenen heeft in de kast en jij maar 5??

gr Ron

Aan twee auto’s heb je toch ook niet genoeg?
Eén voor doordeweeks, één om een paardentrailer te trekken, één cabrio voor als het mooi weer is, een kleintje voor zaterdag’s naar de stad en een hele snelle om in het weeken mee te scheuren.
En bij elke auto horen vijf tot zes horloges…
Jur

Henrik Schreef:

Een horloge op radiogolven zodat je echt weet hoe
laat het is is ook onmisbaar. En een horloge met
een Chezard uurwerk omdat het zo mooi is. En een
horloge met een bruine wijzerplaat voor de
gezelligheid. Een horloge wat je toevallig ziet en
een koopje lijkt. Een blauw horloge voor als het
blauw moet zijn. En een horloge met een grappige
urenwijzer. Een horloge met een 24-uurs aanduiding
om er achter te komen dat dat niet handig is. Een
chrongraaf om te volgen hoe lang de aardappels
opstaan. En nog een als je daar ook een eitje bij
wilt koken. En een horloge dat zo stevig is dat je
het zou omdoen als het echt nodig is. Een horloge
met een hoogtemeter voor als je op
wintersportvakantie gaat. Een rood horloge voor
als je verliefd bent. Een horloge op zonnenenergie
voor als je geen batterij kunt vinden en geen tijd
hebt 'm op te winden. Een horloge dat je met de
hand moet opwinden omdat de zon niet schijnt. Een
automatisch horloge voor als je te lui bent het op
te winden. Een geel horloge voor als je vrolijk
bent. Een duikhorloge voor onderwater. Een
vliegeniershorloge voor in de lucht. Een kapot
horloge om mee te experimenteren. Een daily beater
voor als je moet klussen. En een ander horloge
voor als de rest niet terzake is. En dat kan ik
voor elk volgende horloge nog wel een excuus
verzinnen.

ROFL! helemaal goed Henrik! :)-D

Jaaah! Één horloge voor elke dag van het jaar! En dan nog een paar reserve, mocht het “horloge van de dag” stilstaan natuurlijk! (tu)

Ik weet niet hoeveel horloges ik heb. Zoveel dus :smiley:
Mijn vrouw vindt dat prima. Mijn horlogehobby bedruipt zichzelf normaal gesproken (als ik niet te vaak lotjes Omega’s koop). Ik heb zelfs een paar maanden geleden een eigen bankrekening genomen voor mijn hobby. Ik koop en verkoop mijn horloges via die rekening en zolang die positief is heb ik geen kosten. Dat lukt niet altijd, soms moet ik aanzuiveren. Maar goed, het blijft wel overzichtelijk.

Herken ik, doe ik met mijn audio hobby, die bedrijpt zichzelf ook. Maar wel 1 ding, heb je niet, als je teveel horloges krijgt, het gevoel dat je de echte affiniteit en bekoring gaat kwijt raken?! (afgezien dat je door de bomen het bos niet meer ziet en het in huis een rommeltje begint te worden:P)

Wat ik bij mezelf ondervind dat is nu ik een 10 a 12 mooie horloges begin te krijgen dat daar echt mooie tussen zitten, maar die desondanks dan zeer weinig gedragen gaan worden. Dus voor mezelf besluit ik om die te gaan verkopen en mijn horloge aankopen naar boven toe af te stemmen door budget verruiming, dus zogezegd minder maar mooier, probeer het de 10 niet te laten overschrijden. Denk hierbij aan klokken van € 1K tot € 7K

Buiten mijn dagelijkse beaters en een Tissot T-Touch.

Genesis

2 ???

ik zou zwaar ongelukkkig zijn :wink:

wrx Schreef:

… Is dat niet 1 van de essenties van het verzamelen… Het is waarschijnlijk een merkwaardig iets van de mens om zoveel mogelijk te verkrijgen zonder dat het op een gegeven moment nog toegevoegde waarde heeft. Het leuke is wel dat veel mensen hier nog wel een groot gedeelte van hun verzameling dragen, dus de boel ligt niet te verstoffen…

Inderdaad: met enige regelmaat al je horloges dragen is eigenlijk wel goed te doen, zelfs als het er voor elke dag ééntje is.
Deze 150 (plus nog zes waar ik nog geen hoesplaatje van heb) Mattheus-Passionen allemaal helemaal afluisteren, tegen ca. 3 uur per stuk, is een iets grotere opgave.
En toch verzamel ik dit: inderdaad, een merkwaardig fenomeen.

Verzamelaars: voer voor psychologen :slight_smile: