Dit soort reizen doe ik wel vaker met vrienden. Nadat we door de jaren heen zowat alle grotere manufacturen van de bekende merken hebben bezocht, groeit vanzelf de drang om een stap verder te gaan. Weg van het bekende, op zoek naar de echte artisans.
Zo trokken we vorig jaar met drie vrienden enkele dagen door Zwitserland. Soms naar afgelegen plekken, telkens met zorgvuldig geplande afspraken. We spraken, dineerden en brachten tijd door met onafhankelijke horlogemakers die elk hun eigen verhaal vertellen en op geheel eigen wijze een bijzonder horloge creëren.
Ideaal om de Zwitserse bergen door te rijden ![]()
Hervé Schlüchter
Een geweldige kerel. We brachten er een paar uur door en later die dag genoten we samen van een fijn diner. Het horloge hierboven is zijn eerste creatie. Het uurwerk is bijzonder fraai afgewerkt, let vooral op de hoeken en de zwartgepolijste details.
Al is een iPhone niet het meeste geschikte toestel om dergelijke details goed over te brengen.
Beat Haldimann
Die centrale tourbillon is gewoon super, afwerking, originaliteit …
Vianney Halter
Samen met zijn dochter Victoire
Bekijk effe dit onafgewerkte onderdeel.
Ja, het is een groot stuk, maar daarom niet minder indrukwekkend.
Victoire was ermee bezig, met niets anders dan de afwerking: het aanbrengen van perfect scherpe hoeken en de anglage.
Heb je enig idee hoeveel tijd het kost om dit onderdeel af te werken tot het niveau dat zij nastreven?
Vijfenveertig uur. !!
Vijfenveertig uur, uitsluitend besteed aan de afwerking van dit ene onderdeel. In diezelfde tijd produceert Rolex ongeveer 21.000 horloges. Reken zelf maar uit wat dat verschil werkelijk betekent.
Nu enkel van hun horloges zelf
Later die dag dineerden we met Vianney. De verhalen die hij vertelde… helaas kan ik die niet delen, maar we waren diep onder de indruk van hoe open en rechtuit hij was. Het gesprek gaf ons een bijzonder waardevol en eerlijk inzicht.
Cedric Johner
Fantastische man maar kende helaas in het verleden tegenslag door een foute investeerder. Dingen liepen iet zoals een eerlijk persoon zou verwachten en de man moest eigenlijk herbeginnen van 0.
Xhevdet Rexhepi
Ja de broer van Rexhep (ik hoop te mogen veronderstellen dat de meeste hier Rexhep wel kennen anders zit ik op een verkeerd forum
)
Stage gevolgd bij en gewerkt bij Patek
Zijn eerste geproduceerde horloge
Soit, trips als deze maken het allemaal nog veel boeiender en leuker. Tijdens de dag afspreken met dergelijke personen, en rondleidingen krijgen.
'S avonds met hen en nog andere een tafel boeken voor 6-7-8 personen en nog verder praten bij een leuke diner … ik kan er maar niet genoeg van krijgen
En de volgende trip staat al gepland ergens rond eind januari 2026.