Een mooie vintage “blijver”

Als het zo doorgaat (let’s hope zo!) rondt m’n bijna 18-jarige zoon in mei a.s zijn middelbare school af. Het behalen van dat diploma is wel een mijlpijl vind ik zelf. De gedachte kwam op hem daar een mooi cadeau voor te geven. Een mooi horloge waarvan ik hoop dat hij het zal houden, als herinnering aan dat eindexamen.
Waar ik aan zit te denken is wellicht een Omega uit de jaren 70, bijvoorbeeld een Constellation of De Ville. Het budget is zo’n 1.000 a 1.500 euro. Nu ben ik zelf niet echt thuis in vintage horloges. Heeft iemand wellicht tips? Welke modellen zijn kwalitatief goed en waar zou ik op moeten letten? Zijn doos en papieren belangrijk? En zijn er mooie alternatieven voor de Omega (hou me natuurlijk aanbevolen voor mooie plaatjes ;-)). Dank voor het meedenken alvast.

3 likes

Misschien leuk om samen met hem wat uit te zoeken? Hij moet het zelf dragen he.

3 likes

Maak er in ieder geval '60s van als je vintage mechanisch wilt doen.

Maar verder inderdaad: stel het voor. En verbind er wel enkele voorwaarden aan: het is een cadeau voor het leven en moet derhalve gerepareerd kunnen worden (dus geen fashion watch), quartz/mechanisch moet hij goed afwegen (denk Grand Seiko quartz in deze prijsklasse), etc.

1 like

Een Omega speedmaster reduced lijkt mij perfect voor een 18e jarige. Het formaat is perfect en ze zijn binnen je budget wel te vinden.

Foto’s van mijn ex:

2 likes

Waarom de keuze voor vintage?

Ja prachtig. Ik heb dit model ook voorbij zien komen

1 like

Omdat ik denk dat hij dat erg mooi zal vinden. Zelf vindt hij mijn Longines Conquest erg mooi. Hij houdt van -zoals hij het zelf zegt- “classy watches” :smiley: en is vanaf zijn 15e al een Frank Sinatra fan. Kennelijk heeft hij iets met oud en stijlvol :wink:

5 likes

Ja dat is een optie maar ik denk dat ik zijn smaak wel weet. Het liefst verras ik hem natuurlijk op de dag zelf met een mooi exemplaar, zonder dat hij het weet

Soms is de reis er naar toe net zo leuk als de bestemming… misschien juist samen zoeken.

4 likes

Voor het budget is veel moois te krijgen…
Als je voor classy gaat kijk eens naar de Universal Geneve Polerouter:

!
Longines Ultra Chron

4 likes

Absoluut mee eens. Consulteer dan wel even een expert want het is een mijnenveld.

3 likes

De genoemde polerouter is een geweldige optie. De ultra-chron ook. Van Omega kan je veel prachtige Geneve’s en Constellations vinden, maar ook hier zitten veel redials, gepolijste kasten, vermiste kronen, etc tussen. Is nog niet makkelijk om iets origineels te vinden.

2 likes

Welkom

In die prijsklasse kan je wel iets vinden in de heilige Constellation - Polerouter - Conquest - Kontiki 4vuldigheid. Dat is dan ook mijn tip. Een horloge waar je je hele leven met liefde kan naar kijken.

Budget kan wel best nipt gaan worden voor een echt mooi exemplaar. En… weet wat je doet want deze modellen zijn idd een mijnenveld. Redials, frankens, en ga zo maar door.

1 like

Leuk bedrag voor een vintage.

Misschien is een gouden horloge een optie?
Zenith heeft leuke klassieke look met moderne merk herkenning. Een bumper is wel heel old skool :wink:

De handopwinders van zenith uit eind jaren 60 zijn ook mooi klassiek en solide uurwerkjes. B.v. cal 25xx reeks.

Polerouters zijn idd ook erg chique en zullen nog wat verder in waarde stijgen, maar goede exemplaren zie je bijna niet meet voorbij komen. Ook veel gerotzooi idd.

Je vertelde dat je een longines conquest (heritage?) hebt, dus waarom niet ook een conquest geven? Lijkt me juist wel tof, vader en zoon een conquest en de kwaliteit van longines uit de jaren 50 en 60 is top. Er is dan echt veel moois met het budget te vinden. 5 min op ebay en je vindt b.v. een gouden van een verkoper met 100% positieve feedback.

Gold rolled met de befaamde 19as… Wel zwarte dial dat kan een fout teken zijn, maar hier op het forum is vast een longines expert te vinden om met je mee te kijken :slight_smile:

1 like

kom kom, dat zijn gewoon 4 modellen die jij mooi vindt :wink::upside_down_face:

1 like

Ja, maar noem gerust een mooiere lijn vintage dressers hoor :wink:

Met combinatie iconisch design, technische innovatie, topklasse inhouse uurwerken, prachtig afgewerkte wijzerplaten, en zo goed als perfecte kastconstructie. Qua heritage, merkgeschiedenis, en verwezenlijkingen in de horlogerie kunnen Omega, Universal Genève, Longines en Eterna ook wel tellen.

Ik wacht wel.

1 like

Er zijn genoeg andere mooie vintage dressers. Die jij opnoemt zijn mooie horloges. Maar een heilige viereenheid ofzo? :sweat_smile: Dat is gewoon puur jouw mening dat jij die 4 mooi vindt.

1 like

Het zijn lijnen van horloges. Geen individuele modellen. Ik vind niet elk horloge in die lijnen mooi. Het zijn de meest verzamelde 4 lijnen in vintage dresser wereld. Dat is voor een reden. Ik vind ze inderdaad ook mooi ja, maar het zijn ook deze waar verzamelaars wereldwijd achteraan zitten. Net door die combinatie van schitterend design, perfecte kastconstructie, inhouse automatic uurwerken van de hoogste kwaliteit, en een brand heritage om u tegen te zeggen.

1 like