Een mooie vintage “blijver”

Er zit geen zeiko tussen, doet pijn…

Dat snap ik.

Eterna Kontiki’s een van de 4 meest verzamelde vintage dressers? :upside_down_face: Datejusts? Tudor oysters? JLC (memovox)? IWC (ingenieurs)? Grand Seiko? Connies en Polerouters zijn inderdaad erg populair.

Er wordt dezer dagen veel meer op vintage Eterna gejaagd dan op vintage JLC, IWC en Grand Seiko samen. En terecht.

De DJ kan je toevoegen ja, maar die prijst zichzelf hopeloos uit de markt. Véél duurder voor eenzelfde (nou ja, iets lager als je het mij vraagt) kwaliteitsniveau als de andere 4.

De Certina DS en Girard Perregaux Gyromatic lijnen kan je nog een lans voor breken, maar die zijn nog wat minder ‘ontdekt’.

Movado en Cyma missen de écht iconische designs. De Ultra-Chrons hebben te veel lelijke ontwerpen in de rangen. En ze blijken toch niet echt makkelijk servicebaar te zijn.

Is uiteraard mijn mening hé.

5 likes

Ja de longines is een heritage, maar wel een relatief jonge. Misschien is het inderdaad leuk een ouder exemplaar te vinden. Maar of dat met het budget lukt is natuurlijk wel de vraag denk ik

1 like

De niet chrono longines conquest heritage zie je nog wel eens voorbij komen. Het is black friday dus je zou eens bij de amerikaanse en engelse online grijze dealers kunnen kijken of ze hem hebben

1 like

Hoe valt dat te meten? :wink: JLC heeft de naamsbekendheid en huidig imago van het merk mee. IWC is volgens mij ook gewoon in wat kleinere oplage gemaakt maar gezien de prijzen zeker niet minder gezocht. Zo verfijnd is zo’n later eterna uurwerkje ook niet, het is "maar’ een ETA

Tuurlijk betaal je bij een DJ voor het merk. Maar als ik 10 jaar in weer en wind lekker met mn horloge zou gaan rouwdouwen weet ik wel wat ik kies, de DJ ipv een Connie. Kwaliteit van Rolex staat buiten kijf. Maar over het algemeen uit een wat later tijdperk.

2 likes

Je wil Omega.
Maar ik ben Jap adept. Dus in de price-range 1000-1500 euro zou ik een Seiko 6138-3002 uit de 70’s adviseren.
Wel een sample dat 100% origineel is , close to mint, bij voorkeur geserviced, en natuurlijk met originele band.
Een stoer horloge voor een 18 jarige. Valt niet direct op als exclusief vintage en zal zeker in waarde toenemen. Dus een echte ‘drager’ tijdens de opvolgende studententijd.
Voorbeeldfotootje:

7 likes

Daniel, je mag voor mij op dit mooie forum vinden wat je wilt, maar als je in eenzelfde post een Rollie 16xx kwalitatiever gaat noemen dan een Connie 5xx, en Eterna werkjes gaat categoriseren onder ‘maar een ETA’, dan heb je nog veel opzoekwerk te doen en stop ik geen verdere tijd in de discussie :wink:

Overigens zou ik een kontiki20 op de originele gay freres brick bracelet in ELKE mogelijke test wel eens head to head willen zien gaan met een Rollie 16xx. De Eterna is op alle mogelijke vlak het betere horloge.

2 likes

Dank voor de antwoorden en tips tot dusverre. Dat trechtert mijn gedachten al hier en daar!
Het is natuurlijk zeer lastig doos en papieren bij een vintage te krijgen. In hoeverre speelt dat een rol bij de oudere horloges volgens jullie? Ik denk dan bijvoorbeeld aan het belang bij de vaststelling van de authenticiteit en de afkomst en wellicht de waardevastheid

Niet. :slight_smile:

1 like

Afhankelijk van de staat zijn die voor een fractie te vinden. Voor 400 heb je vaak al een mooie. Als je wat meer dressy wil zijn er genoeg mooie GS opties

Liefde maakt blind zullen we maar zeggen. :innocent:

4 likes

Oei, een Seiko. Da’s wel een heel onontgonnen gebied voor me :see_no_evil:

2 likes

Misschien een Tudor Prince oysterdate? Hij is vrij klein met 34mm, maar heeft een tijdloos design van een merk dat alleen maar populairder wordt. En er zijn zoveel configuraties (wijzerplaten, smooth/fluted bezel, oyster/jubilee) dat je precies kan zoeken wat je wilt.

2 totaal verschillende voorbeelden:

3 likes

Wellicht kun je eens uitvinden welke horlogemerken Frank Sinatra droeg. En er dan daar een van proberen te vinden.

2 likes

Dan moet het toch 1 van deze 2 worden…
mijn voorkeur zou dan het ‘oudje’ zijn, maar ken de waarde niet.
De Raymond Weil valt binnen het budget, iets boven de 1k.

Raymond Weil Maestro Frank Sinatra Limited Edition Automatic Watch 2837-STC-SINAT

2 likes

Leerzaam zulke kennis over vintage :+1:t2::grinning:

1 like

Ook in eu

In 18k goud…net boven max budget

Idem als pa

1 like

Is een jongen van 18 niet met heeeeeele andere dingen bezig? Voor 1500 euro kun je hem ook een leuk autootje geven (of z’n rijbewijs…) of heeft hij jouw horloge passie al overgenomen? :wink:

Een auto of rijbewijs is zo saai en degelijk he :sweat_smile:
Een horloge tikt over 50 jaar nog :sunglasses: Er zijn zeker een aantal goede suggesties voorbij gekomen, waaronder de Kontiki 20 en Tudor!

1 like