Een NA! Mijn eerste Patek Philippe!

Een topic over een voor mij hele bijzondere nieuwe aanwinst: mijn eerste Patek Philippe!

Ondanks ik heel tevreden ben met mijn huidige collectie (je moet immers vooral genieten van wat je hebt :grin:) was ik de laatste jaren toch ook stiekem met een schuin oog naar Patek aan het kijken. Het is toch een soort van grail horloge merk :blush:

Waarbij een Patek Philippe toch magisch is voor ons horloge liefhebbers, althans zeker voor mij als liefhebber. Als je naar horlogeveilingen kijkt en je ziet al die prachtige vintage exemplaren langskomen dan raak ik helemaal verliefd. Dromen mag, dus dat deed en doe ik ook.

Ondanks dat ik voornamelijk hou van ‘tool’watches, is de liefde voor high end horloges inmiddels ook bij mij ontwaakt en in eerste instantie niet eens door Patek! Maar door dat andere prachtige horlogehuis Lange und sohne.

De Lange und Sohne, Saxonia Thin 40 mm was voor mij de eerste echte liefde op het gebied van high end afwerking.

Natuurlijk had ik wel eerder mooie haute horlogerie in mijn handen gehad, maar specifiek bij de Lange Saxonia thin 40mm gebeurde er iets.l, dank @ChetBaker.

Uiteraard door de afwerking van het uurwerk, maar met name ook vanwege de dial een keer te zien ‘sprankelen’ (en dan ook nog die puntjes boven de indexen). Dit was voor mij een geweldige ervaring die ik niet eerder kende. In 1 woord fantastisch! Niet op foto, maar vooral in het echt, om de pols.


Foto via @Bwatched

Echter deze Lange heb ik nooit in bezit gehad. Destijds vond ik de kastvorm van bijvoorbeeld de Patek 5196 mooier.
Dus ook die zijn we een keer gaan passen. Helaas, dit horloge was hem voor mij niet. Ondanks de bescheiden 37mm diameter van dit horloge, oogt het horloge groot op mijn 16,5 - 17 cm pols. Daarnaast heeft dit horloge een veel te klein uurwerk voor de kast, waardoor de subdial zo ver naar binnen staat.

De onbewuste zoektocht bleef doorgaan. Door de jaren heen ontmoet je veel andere liefhebbers (soms ook met Patek in de collectie) en zo heb ik ook op diverse GTG’s enkele mooie Pateks mogen zien, vintage en modern. Het is cliché is waar, de meeste horloges van dit huis hebben inderdaad zoals gezegd iets ‘magisch’.

Sinds enkele jaren hou ik een soort van shortlist bij van horloges die ik graag nog een keer in bezit zou willen hebben. Probleem van zo een shortlist is natuurlijk dat die lijst behoorlijk lang wordt (dus zo short kan ik hem eigenlijk niet noemen ).
Naast Jaeger en rolex, staan hier ook enkele Patek Philippe’s op. Zo ook o.a een calatrava 5296, de sectordial:

en een Chronograph de 5170G


Foto van onze huisfotograaf @Bwatched

En op deze shortlist staat ook een perpetual calendar van Patek op. De 3940.


.
.

Online had ik al veel gelezen over dit horloge, zo is er genoeg te vinden over alle diverse uitvoeringen van de 3940, zo heb je een mk1, mk2 en een mk3 en binnen deze mk’s ook nog allerlei subvarianten etc. (wees gerust, ik ga het hier nu niet allemaal herhalen, er is genoeg te vinden online).
Maar eerlijk is eerlijk, ondanks dat dit horloge op de shortlist stond, had ik dit horloge nog nooit in het echt gezien. Ik was dan ook wel een beetje huiverig en terughoudend omdat de diameter maar 36 mm is. Dat leek mij t.o.v. een moderne Calatrava weer klein, (maar die vond ik weer te groot ogen :upside_down_face:)

En toen gebeurde het! Januari 2023 was ik uitgenodigd voor een GTG waar niet 1 maar 2 PP3940 aanwezig waren. Nou ja zeg. Om de pols was ik direct verkocht en dat terwijl er heel matig licht was :sweat_smile:

Hoe dan ook hij stond al op de shortlist en nou moest die er ook komen ook!

De zoektocht ging naar een mk1. Maar ik kwam er al snel achter dat dat, los van de prijs en het materiaal (geel of witgoud) heel lastig werd. Er zijn er maar heel weinig.

Nee het zou dan toch maar een mk2 worden. Daar was ik al snel uit. Een geelgouden.

Het heeft even geduurd -en er was ook nog even twijfel om een ander horloge van de shortlist te kopen -namelijk de rolex daytona 16528 reversed 6 en zwarte tritium dial- maar inmiddels draag ik de geelgouden 3940 om de pols! En geloof mij, geen enkele foto doet recht aan dit horloge. De balans van de dial is zoooooo mooi. Niet te druk, niet te rustig alles klopt! Kijk naar die in het licht dansende minuten indexen! De kast, waanzinnig! Die bezel! Welke inmiddels ook terug te vinden is bij veel moderne kasten van pp :ok_hand:), het uurwerk, een historische voor Patek zo relevante automaat met een microrotor van 22k, en dan überhaupt, een perpetual in zo een fijne en smalle behuizing, prachtig!

Hoe dan ook, ik ben heel blij met mijn NA! Nu kan het grote genieten beginnen :grin:


.
.

https://imgur.com/gallery/wCvCWMU.gif

NB voor de (nieuwe) liefhebbers van dit horloge met dit mooie en historisch relevante uurwerk verwijs ik graag naar het net.
Online is heel veel te vinden en alle uitvoeringen. PP caliber 240Q.

Dank voor het lezen!

386 likes

Wat een knaller! Heel veel plezier ervan :heart_eyes:

1 like

Pffff next level. :ok_hand: Heeeeeeel erg gaaf

1 like

TL;DR. :stuck_out_tongue:

Gefeliciteerd, een zeer goede keuze, wees er zuinig op.

1 like

Heel gaaf! Maarja, wat nu, hobby uitgespeeld??

2 likes

:heart_eyes:

2 likes

Mooi verhaal… geniet :ok_hand:t3:

1 like

:heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes:

1 like

Je had Instagram er al mee volgespamd, maar ook hier zie ik hem graag! Wat een topper :slight_smile:

1 like

Wauw, wat een horloge! Met zo’n horloge zou ik aan andere mensen vragen of ze willen weten hoe laat 't is, zodat je toch weer even op je pols kunt kijken :wink:

6 likes

Lekker man.
Gefeliciteerd!:champagne:

1 like

Tja. Nou is het klaar hè? Magnifiek horloge, veel plezier er mee!

1 like

Om het netjes te zeggen; fucking vet! :star_struck:

1 like

Wat een lekker begin van 2024! Gefeliciteerd met deze aanwinst :love_you_gesture:

1 like

Wat ontzettend gaaf zeg. Gelijk een van de mooiste horloges op dit forum. Veel cooler ook dan die calatrava’s. Gefeliciteerd!

1 like

Waanzinnig mooi :heart_eyes: Gefeliciteerd :clinking_glasses:
Geniet, en niet met mate! Of juist met maten :wink:

1 like

Super man, geniet ervan!

Ik zie het helemaal voor me :rofl::rofl:

2 likes

Knaller, geniet ervan! :champagne:

1 like

Wat een schitterend apparaat, van harte gefeliciteerd!

1 like

De NA’s gaan goed van start in 2024 en dan deze al zo vroeg in het jaar. Wat een knaller!

Geniet ervan!

1 like