Na een heerlijke dag zon en zwemmen de Duiker zonnebrand- en zandvrij gemaakt. Een venijnig vlekje op het glaasje bleek lastig weg te poetsen, maar na een poos toch verdwenen.
Tot mijn verbazing zat er niet veel later spontaan een nieuwe veeg.
Het zal toch niet hé…
Toch wel. F*ck. Vocht in de kast. De kroon bleek nog deels open te staan.
Horloge met kroon open laten liggen en gelijk actie ondernomen.
Ik heb nu een aantal opties die ik overweeg, maar omdat dit gelukkig m’n eerste ervaring hiermee is win graag wat advies bij jullie in.
TH Aquaracer 300 professional
Aanschaf Feb 2022
De schade
Lichte vochtuitslag in kast
Clasp & bracelet deskdive krasjes, niets serieus.
Op de lugs 1 kleine buts, niet direct zichtbaar.
Het vocht wil ik vanzelfsprekend zo snel mogelijk uit de kast hebben. De krasjes storen soms. Als dit met een zeeer lichte beurt weg kan zijn is dat prima, maar serieus polijstwerk stel ik liefst zo lang mogelijk uit.
Het horloge ligt inmiddels bij een horlogemaker, deze adviseert direct een volledige service uit te voeren (€385,-) omdat een “gewone” inspectie, onderhoud en evt herstel langetermijn schade niet kan uitsluiten. Dit klinkt logisch. Ook raad hij aan optioneel te polijsten (€350,-). Het eerste doet hij zelf. Maar polijsten, vertelde hij, is in NL /BE maar één persoon capabel genoeg om dit zonder verlies van waarde en uitstraling te doen.
Horloge oppikken en naar TAG Heuer sturen ter inspectie en kijken wat die adviseren. Ik ben het horloge dan denk ik wel langer kwijt.
Langs de S&C, waar het horloge is aangeschaft. Kijken wat die kunnen doen. Maar waarschijnlijk sturen die het dan ook gewoon naar TAG.
Mijn vraag is, wat adviseren jullie mij te doen? Ik ben 't horloge liefst niet te lang kwijt en als ik de prijsverschillen en meningen zie weet ik ook niet echt wat reëel is.
Het horloge is iets meer dan een jaar oud, dan zou ik contact opnemen met S&C en zeggen dat het onder garantie gerepareerd moet worden. Een duiker moet niet nat worden van binnen.
Die krasjes en butjes horen er nou eenmaal bij. Zou ik na 1 jaar bezit zeker geen geld aan uitgeven, tenzij het je heel erg stoort.
Een duikhorloge die tot 300 m waterdichtheid garandeert zou niet na 1 jaar water binnen mogen laten… Ik zou naar je dealer gaan en achter garantie horen.
Heb je gezwommen met de kroon open?
(En zelfs dan nog geloof ik dat ze dubbele pakkingen hebben om schade daar te vermijden.)
Ik zou aanraden om zo snel mogelijk een onderhoud te laten uitvoeren ( komt waarschijnlijk wel op revisie maar ik denk niet dat er na een jaar onderdelen vervangen zullen moeten worden, tenzij er al iets is aangetast door het vocht).
Dit is een gevalletje waar je geen garantie op zult hebben, bij vocht in het horloge leggen ze bijna altijd de verantwoordelijkheid bij de drager omdat ze er van uitgaan dat de kroon niet dicht was)
Wat betreft de krasjes zou ik het zo laten, binnen de kortste tijd zal je er toch nieuwe op hebben.
Hangt ook wel een beetje af hoe je relatie is met je AD, zou zeker niet zeggen dat de kroon open stond maar gewoon doen alsof je neus bloed. Zeggen “stond ik toch ineens raar te kijken, ging zwemmen en toch een beetje vocht in de kast misschien toch een pakking niet goed gezeten”. Verder eens met je, lichte krasjes gewoon zo laten, ten minste als je het horloge niet op korte termijn wil flipperen. Een horloge zonder krasjes is gedragen in de stickers zullen we maar zeggen . Je weet S&C wil nog wel eens moeilijk doen, vandaar dat je neus bloed
Garantie krijg je niet tenzij je er aanspraak op maakt, dus op z’n minst proberen. En een 300m duiker is niet ineens niet meer waterdicht op 2m onder water als je vergeten bent de kroon weer aan te draaien. En al helemaal niet een gloednieuwe van 2022. Dus alle reden om (met een teleurgesteld gezicht) langs de dealer te gaan. Betalen voor een reparatie kan altijd nog. Overigens zou ik met een horloge dat nog binnen de garantie periode is altijd meteen naar de dealer gaan en niet naar een onafhankelijke horlogemaker.
Succes verder en laat even weten hoe het is gelopen!
Ja, dat wordt dus geen garantiezaak. Ik begrijp dat er hier gezegd wordt dat er seals inzitten enzo. Maar ik kan je met redelijk grote zekerheid zeggen dat je, met die opengedraaide kroon, garantie kunt vergeten.
Dus, dan zou ik 'm maar naar TAG Heuer (laten) sturen, voor een volledige service en ben je 'm idd een tijdje kwijt. Nou ja, leergeld, moet je maar denken…
Ja, je kunt proberen nog de discussie aan te gaan of liegen. Dat laatste zou ik niet doen en in het eerste geval kun je er nog een telefoontje met je rechtsbijstandverzekeraar aan wagen (heb je die? TIP!). Nou ja, eerst maar eens z.s.m. met dat horloge naar S&C en ja,
Goed om te bedenken ook dat de SC geen enkel belang heeft om je af te schepen. Je bent een nieuwe klant die net z’n eerste mooie horloge bij hun heeft gekocht. In hun plaats zou ik m’n best doen om je zo goed mogelijk te helpen want de SC hoeft reparatie onder garantie niet te betalen en een tevreden klant is een terugkerende klant.
Dus gewoon terug gaan, niet liegen of spelletjes spelen maar aangeven dat je wel teleurgesteld bent en vragen of het onder de garantie valt… zie je vanzelf wat er uit komt
Kleine edit: zie dat ik aannam dat dit je eerste mooie horloge / eerste bij de SC is, maar dat het niet persé is wat je zelf zegt. Maakt verder niet zo veel uit, maar toch