Een natte duiker.. Advies gevraagd! (Update, post 75)

Ok, nog één dingetje en dan ga ik weer wat nuttigs doen :thinking: :laughing:

Ik vond dit al wat stevig voor een polijstbeurt… maar zie in dat document van TAG HEUER staan dat kast en band refurbish 70 euro kost… Als hij opgestuurd moet zou ik het zeker doen als de krasjes je dwars zitten!

1 like

Nooit polijsten. Binnen de kortste keren zitten die sporen er weer. Zo blijf je bezig.

4 likes

Eerst altijd foto’s maken bij inlevering maakt niet uit bij wie zowel bij S&C als bij een horloge maker.

polijsten ben ik dubbel als het echt heel erg is doen anders niet doen. is een gebruiksvoorwerp daar komen krassen op.

als je bij Tag doet houd het horloge in mijn ogen meer waarde in geval je hem ooit wil verkopen bij Tag doen doen is mijn advies doe je het voor je zelf dan kan je bij een horlogemaker en heb je hem waarschijnlijk nog sneller terug dan Tag.

1 like

Bijzonder, al die adviezen om de boel een beetje te bedonderen… maar goed dat is natuurlijk ook een mogelijkheid.
Ik zou zeggen, er is iets fout gegaan en dan moet je een grote jongen zijn…
Misschien als je het eerlijk verhaal vertelt dat ze coulant zijn.

En nee, ik ben geen juwelier en ik werk niet bij SC…

13 likes

Dus je maakt zelf een fout, dan aanspraak op garantie maken ? tja, niet mijn manier zal ik maar zeggen.
Wat doen ze dan, ze kijken of de kroon goed zit, testen hem op druk, geen lekkage, en dan ?
Alle seals en pakkingen zijn in orde bevonden, nergens lekkage, blijft alleen die kroon over, iets wat je zelf zou behoren te controleren voordat je gaat zwemmen.
Sta je daar mooi om je heen te kijken, lijkt mij ook vrijwel direct alle welwillende medewerking verdwenen als je de boel een beetje staat te belazeren.
Zo zou ik niet bekend willen staan, maargoed, fijn is anders nu er vocht in het horloge zit.
Nu het netjes oplossen.

7 likes

:fu:mee eens

1 like

Als de relatie met de AD goed is zou ik dat zo houden en eerlijk zijn.

En een pakking niet goed gezeten … ? :joy:
Ze zijn niet gek.

2 likes

Tuurlijk lezen ze niet mee op het forum, moeten het toch hebben van de argeloze passant die toevallig langs loopt bij S&C :rofl:

3 likes

Niet volledig dicht geschroefde kroon zou geen verschil moeten maken in oppervlakte water. Het is zoals al eerder gezegd, gewoon een garantie kwestie.

Gewoon naar schaap gaan en garantie claimen. Je hoeft niet te liegen, dit is duidelijk een probleem dat niet zou moeten ontstaan bij een relatief nieuw horloge.
Owja, garantie of niet, je wilt een full service na vocht in je uurwerk.

2 likes

Dank voor de reacties,

naar aanleiding van jullie tips toch wel besloten 'm op te pikken bij de maker en bij de S&C langs te gaan met het eerlijke verhaal, zoals @R_B aangaf ga ik zoals altijd nog even uit van de welwillendheid van de mens. De verzekering is bijv. al intern aan het overleggen om een uitzondering hiervoor te maken (schade niet binnenhuis ontstaan, Kroon wel binnenshuis door de kroost losgedraaid).

Ben ook wel benieuwd wat ze over dit zeggen:

Ik dacht dit namelijk ook, zeker omdat het horloge nooit meer dan 1 meter onder water is geweest.

4 likes

Goed gegokt, inderdaad de eerste waardevolle aanschaf aldaar :wink:

1 like

Succes, hopelijk komt er een mooie nette oplossing! :v:

1 like

Volgens mij ook een dubbele pakking en van een beetje zwemmen, met de kroon niet (helemaal) dichtgeschroeid, zou geen water in de kast mogen komen.

Succes!

1 like

Dat is wel erg cru gesteld vind je niet? Allereerst betekend kroontje vergeten niet automatisch dat dit dan ook de oorzaak is. Ook valt dat via een comment op een internet forum vrij lastig vast te stellen. En daarbij vraagt de beste man in zijn berichtje om advies (zie titel) wat beter zou zijn; service bij de lokale horlogemaker of opsturen naar TH. Er werd misschien in 1 of 2 comments gesuggereerd dat hij niks moet zeggen over de kroon, maar dat kun je hem niet aanrekenen. Al met al niet erg chique om hem ‘de boel belazeren’ in de schoenen te schuiven

1 like

Zoals al een paar keer aangegeven zou kroon open of dicht niets uit moeten maken voor waterdichtheid. De schroefkroon is niet bedacht om het horloge waterdichter (…) te maken maar om abusievelijk draaien aan de wijzers te voorkomen.
Er zijn meerdere duikers zonder schroefkroon.

Dit gezegd hebbende, ik neem aan dat de je garantiebewijs de tekst bevat die aangeeft of je nu nog recht hebt op garantie.

Ik gaf aan als na een druktest zou blijken dat alle pakkingen danwel seals in orde zouden zijn, er niet veel meer dan het kroontje over blijft.

En ja, welens en wetens misschien wel de oorzaak, vergeten te kijken of het kroontje al dan niet goed vast zit, niet te melden, vind ik de boel belazeren.

Zoals vermeld weet ik t hierbij ook niet precies. Zolang ze expliciet vermelden dat de kroon dichtgedraaid moet zijn lijkt het me in dit geval gewoon mijn eigen schuld.

Wat speuren op de TAG- Site gaf me het volgende:

Maar ook onderstaande. Wat ik dan weer interpeteer als “het horloge is waterdicht, maar een dichte kroon is extra veilig”

1 like

Ben ik niet zo van, zoals gezegd doe ik liever gewoon het eerlijke verhaal bij de juwelier dan maar met kans dat het bonnetje leergeld hoger uitvalt.

4 likes

Ik lees dit als hij had er gewoon tegen moeten kunnen. Ze stellen zelf dat er een fail safe is en een losse schroefkroon dus niet meteen moet leiden tot niet meer waterdicht (wat volkomen normaal is trouwens), en in de andere tekst wordt het duidelijk niet hard gesteld. Het is meer in de trend van ‘wat je zelf kunt doen om extra zeker te zijn.’ Maar er zit vast wel een jurist hier die daar een betere mening over kan geven :wink:

2 likes

Ik ben vorige zomervakantie het zwembad in gesprongen, de zee in geweest en daarna onder de douche met een Deep Blue NH35 duikertje… Na het douchen kwam ik er ook achter dat ik de kroon was vergeten dicht te draaien. Ik heb even peentjes gezweet maar er bleek niets aan de hand.

Hier heb je natuurlijk helemaal niets aan… maar aangezien een aantal mensen deze theorie al hadden genoemd. Hier dus iemand die deze theorie in praktijk heeft gebracht (en dat overigens niet van plan is om nog een keer te doen, just to be sure)

2 likes