Een natte duiker.. Advies gevraagd! (Update, post 75)

Zou er dan toch een productiefout in de Tag zitten? M.b.t. de afdichting in de tube? Dat zou je dan bijna denken.

1 like

Het horloge inmiddels alweer opgepikt. Nav contact met de verzekeraar knoop door gehakt en naar de juwelier. De agent zag obv wat de TAG site vermeld toch ook wel een grote kans op reparatie onder garantie.

Mocht dit niet het geval zijn, zijn ze bij ZLM wel bereid wél de evt te vervangen onderdelen te vergoeden, buiten dekking om. Topverzekeraar👍🏼

5 likes

Het was de eerste keer dat het horloge wat meer water heeft gezien, met dus de kroon open. Dus dit zou goed kunnen, kom je anders ook niet achter natuurlijk.
een WR test morgen biedt hopelijk al wat uitsluitsel.

1 like

Klinkt goed! Ik denk ook dat er een goede kans is dat je gewoon geholpen wordt. Wel benieuwd nog wat er uiteindelijk aan uitsluitsel gegeven wordt m.b.t. de oorzaak. Keep the juice coming! :grin:

1 like

Breng hem naar Watch Inside. Bij mijn waterschade, Tag formule 1 zeer goed geholpen.
En ze doen nog veel meer merken.
En het horloge blijft in Nederland en je houdt contact met ze.
Succes.

1 like

Dank voor de tip, had ze gezien maar een beetje uit de richting voor mij.

Overigens ben ik ook door “mijn” horlogemaker prima en zeer vriendelijk geholpen hoor. door dit alles toch een vakman in de buurt gevonden, ga er in de toekomst zeker naar terug voor onderoud etc!

Al wil ik het dan nog wel even over z’n prijsstelling hebben. In mijn ogen is het niet logisch als niet officieel gecertificeerde een hogere prijs te rekenen dan de fabrikant zelf. (toch?) Dat leek obv de TAG prijssheet het geval.

Even terugkomen op een kroon wel of niet dicht gedraaid.

Ik weet niet hoe dit bij jouw TH precies zit, maar bij Rolex als voorbeeld bij een Sub zit er in tube een paar pakkingen, die houden zeker wat water tegen.

Echter in de top van de kroon zit ook nog een pakking die op de top van de tube een extra afdichting geeft.
Als slagroom op de taart zit er ook nog een pakking op de buitenkant van de tube die, als de kroon dicht gedraaid is ook nog een extra afsluiting geeft tussen de tube en kroon.
Dus het kan best zo zijn dat de waterdichtheid “dubbel” zo goed is als je de kroon wel dicht draait. Bij het voorbeeld van de Rolex, waterdichtheid met 4 ipv 2 pakkingen.

1 like

Kroon niet dichtgeschroefd bij een “nieuw” horloge kan niet leiden tot water in de kast;

Je hoeft niet langs S&C, gewoon een free shipping kit opvragen op de site en opsturen samen met de kaart voor een garantie reparatie:

https://atyourservice.tagheuer.com/onlinerepairs/s/send-us-your-watch?language=en_US#/watch

1 like

Ze hebben zoveel vertrouwen in hun ontwerp dat ze het met meer dan 1 pakking waterdicht moeten krijgen.

1 like

Gebeurt dit ook als het horloge gewoon goed water dicht is? Hoe warm is warm in dat geval? Als ik gewoon een beetje in het zonnetje aan het zitten ben, wordt het horloge natuurlijk behoorlijk warm. Maar ik spring daarna natuurlijk wel eens in een koud zwembad of de zee die nog koud is. Maar verder nooit ergens last van gehad.

Er zit altijd wat vocht in een kast van de smeermiddelen bv. en dat kan neerslaan op het glas bij plotselinge temperatuursveranderingen is mij wel eens verteld.
Ook heb je te maken met het feit dat een kast uit verschillende elementen bestaat met pakkingen ertussen, die onafhankelijk van elkaar uitzetten en krimpen wat de pakkingen op den duur kan beschadigen.
Vandaar ook dat je eigenlijk een echt duikhorloge regelmatig moet laten testen, ook dat is me wel eens verteld.
Meestal zal er niets gebeuren maar je kan ook een keer pech hebben vandaar mijn opmerking :wink:

2 likes

Het was ook nieuwsgierigheid, omdat ik daar dus nooit rekening mee houd. Uiteraard als de pakkingen etc niet meer goed zijn is het logisch, maar als het horloge 300m waterdicht zou zijn lijkt het me raar als het daar temperatuur verschil toch condens zou vormen.

Ik zeg overigens niet dat het niet zo is, alleen dat ik verbaasd ben en allicht volgende keer 2x nadenk voordat ik in het koude water spring op een warme dag :slight_smile:.

3 likes

En toch is dat zo. Leg maar een ijsblokje op het glas (want mooi vlak) van een SKX. Dan ontstaat er een heel dun laagje condens aan de binnenkant van het glas. Maar dit is niets ernstigs, als de temperatuur binnen het horloge weer normaal is verdwijnt de condens vanzelf. Dat minuscule beetje vocht is dan weer in de lucht binnen het horloge opgenomen. Het laat ook geen druppelsporen achter wat bij echte waterschade vaak wel het geval is.

Dat maakt dus (zie bovenstaande) niets uit :slightly_smiling_face::+1:

2 likes

Is je huidige horlogemaker wel Tag Heuer gecertificeerd? Want een volledige revisie zonder alle pakkingen te vervangen daar heb je weinig aan, en als je niet gecertificeerd bent kun je geen onderdelen meer krijgen bij Tag Heuer.

Het is de vraag of er alleen wat condens vorming was of dat er ook echt vocht is ingekomen.
Bij het laatste kan het noodzakelijk zijn om een volledige service uit te voeren maar anders kan goed droog maken en pakkingen vervangen ook voldoende zijn.
De prijs van het optioneel polijsten is vrij fors, dan zou je denken dat er diepe deuken inzitten die gelaserd moeten worden.
Er zijn er wel meer in NL die je horloge weer in zo goed als nieuwstaat kunnen brengen.

1 like

terug naar de verkoper. Zit nog in de garantie. Voor mij niet eens een twijfel geval.
Dan maar wat langer wachten tot het horloge retour is, dan weet je dat het goed gebeurt en met de juiste pakkingen etc

1 like

In een verdere post inmiddels verduidelijkt:

2 likes

Ah ok duidelijk, had niet alle reacties gelezen :slightly_smiling_face:

2 likes

Horloge is inmiddels onderweg naar TH. Dank voor alle adviezen, toch fijn, zo’n commmuuuunitie👍🏼!

Ik update wanneer ik bericht van TH heb ontvangen

2 likes

Zal me benieuwen. Voor is dit een gebruikersfout, dus geen garantie.

Dus je zou niet met je Tag of Rollie of Omega of noem een andere luxury diver, zo van het zonnedek van je jacht in de mediterrane zee kunnen plonzen? Laat me niet lachen, daar heb ik nog nooit van gehoord! Zelfs met een SKXje, een G of een Casio van een paar tientjes kan dit zonder enig probleem. De SKX ook met de kroon losgedraaid, dito de Rollie sub.