Een nieuw balans as voor Waltham

Een gebroken Waltham heeft een nieuwe balans as nodig.





To be continued…

12 likes

Mooi om te zien, ben benieuwd of het lukt. :thumbsup:

1 like

Fantastisch Brunod dat je dat zelf kunt draaien nadat alle afmetingen vastgesteld zijn! Met de hand neem ik aan en steeds opnieuw meten. Waar dient dat gele/messing tool voor op de 5e foto? Is dat een tap as “burnisher”?

1 like

Ja, het is een saphir burnisher. Altiijd afmeten en dan bewerken; Op de laatste foto kan je op de groene gummy de originele gebroken as en een eerste poging zien. Ik was een beetje te ver gegaan… Dus alles opnieuw maken :slight_smile:

De Waltham had ook een probleem met een steen. De rubis zit in een “chaton”, een metal rand om die te houden en door twee schroeven vastgezet.
Dus een nieuwe maken.




De verschillende delen die klaar zijn

en terug op zijn plaats

4 likes

Kijk, dit is echt hogere horlogekunde. Prachtig werk! Bedankt voor het delen. :thumbsup:

1 like

Knap werk Bruno! Valt niet mee om een balansasje te draaien.

1 like

Mooi Mooi!! Chapeau! :slight_smile:

1 like

Prachtig stukje vakwerk :thumbsup:

1 like

Barbecue seisoen…
een beetje olie, vuur en een as…


Video van een andere as…

Zoals voor frieten : twee keer in vuur zetten…

6 likes

Hoed af , mooi in beeld gebracht.

2 likes

Prachtig mooi! Dit is het ECHTE werk! Wou dat ik dat kon…:relaxed:

Dank voor het delen :+1:

2 likes

Laatste honderden mm af (het was 0,02 mm te breed voor de plateau) en schoon gemaakt.






Een schroef van de anker kloof had een vlek, dus een beeetje polijsten.


Nu zit de anker op zijn plaats, de balans draait maar raakt een beetje de centraal wiel.
Ik denk toch dat deze keer de as achter de rug is.

Volgende stappen is kijken dat de balans niets meer raakt, de spiraal terug plaatsen en alles weer in elkaar zetten. :slight_smile:

6 likes

Het kan soms tegen vallen, komt bij mij ook voor.
Van mijn laatste as had ik er ook 5 gemaakt. Bij de voorlaatste as brak met het pivoteren van de tappen één tap af.
Alles opnieuw van 0 beginnen.

3 likes

Laatste deel voor de technische aspekten.
De balans vlak te krijgen zodat het raakt de centrum wiel niet meer. Daarvoor moet een arm gebend worden. Het is een bimetaal balans, dus de buiten kant is open en van boven ziet men een “S” vorm. Met een tang, als men vast stevig houdt, wordt de S meer open, zelfs als men moet die sluiten… Volgens Jendritzki zou men een gat in een regel maken om de balans te benden. Gelukkig is er een klem voor wijzer stevig genoeg en met vele verschillende maten om aan de balans te passen. En dan zacht met de vinger benden.


Dan weer op de 8 cijfer laten draaien totdat het aanvaardbaar wordt; weer gevolgd met de werktuig voor de evenwicht.
En dan de spiraal terug zetten.

Alles in plaats zetten (kloof, balans, spiraal in kompas…)
Met een tandstick, een beetje opwinden… Het wilt bewegen maar… toch niet.
Een beetje olie op de verschillende assen en anker stenen (Nooit de anker as, en tot nu toe ook niet op de balans as, om een beetje in plaats te versleten, olie zal later daar ook komen).

De foto is een beetje wazig : men ziet de balans niet goed… omdat het loopt.

Game over !
Dank U voor het lezen.

12 likes

Dank voor het delen van het hele proces! Prachtig vakmanschap!

2 likes

Diepe, diepe buiging voor uw vakmanschap! Dank voor het delen :thumbsup:

2 likes

Prachtig gelukt, het uurwerk loopt weer prima. :thumbsup:
Weet jij misschien welk merk de balanswaag is met de nr1, ik heb een goedkoper model ?

Sorry, maar ik heb je vraag niet goed begrepen. Welk nr1 bedoel je ?

Weet jij welk merk dit is ?