Een nieuwe liefhebber: Hulp gezocht bij mijn keuze

Hallo allemaal,

Al enige tijd kijk ik rond op dit horlogeforum om af en toe te genieten van de prachtige horloges en leuke topics die voorbijkomen. Nu heb ik besloten om eindelijk mijn interesse op te volgen door op zoek te gaan naar een mooi nieuw horloge. Hoewel ik al in het bezit ben van een zeer bescheiden Seiko basics quartz chronograaf, welke ik van mijn vriendin heb gekregen, zoek ik nu iets totaal anders. Ik heb al zeker wat mooie horloges voorbij zien komen, maar het blijft lastig je te oriënteren zonder hulp. Vandaar dat ik mij als nieuwe liefhebber heb aangemeld voor dit forum. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen de goede kant op te sturen :grinning:.

Zelf ben ik gestuit op:
De Tissot Le Locle open heart powermatic 80 met leren band,
De Frederique Constant Classics (Heart Beat)
En wel iets anders dan de twee bovenstaande, maar wel mooi: de Longines Conquest

Nu ben ik vooral benieuwd wat de zaken zijn waar ik rekening mee moet houden. Waar raden jullie mij bijvoorbeeld aan om een horloge te kopen? Ik kijk regelmatig op bijvoorbeeld Catawiki om met name de wat meer bijzondere horloges (Junghans, Meistersinger etc) in de gaten te houden en soms een bod te wagen. Heeft iemand ervaring met horloges via Catawiki? En heb je überhaupt kans op mooie modellen voor een mooie prijs daar?

Ik hoor graag wat jullie aanraden! Ik sta open voor alle soorten horloges om me te laten inspireren. Ik ben ook wel benieuwd naar wat jullie eerste horloge was.

Groetjes,
Prikkie

18 likes

Welkom! Catawiki is gewoon een verzamelplaats. Je kunt er geluk hebben, maar de “veilingmeesters” zijn ook gewoon hobbyisten, dus staar je niet te blind. Er staat hier een hele mooie Meistersinger Phanero te koop die misschien interessant is voor je?

Een open heart is leuk, maar ben je relatief snel op uitgekeken is mijn, en velen met mij, ervaring.

Veel plezier met de zoektocht. Ik zou zelf hier het blauwe gedeelte in de gaten houden

5 likes

Dankjewel! ik zal zeker hier op het forum de aangeboden horloges in de gaten houden.

Welkom Prikkie,

En veel plezier gewenst hier op het forum.

De veiligste plek om een horloge aan te schaffen is toch wel hier op het forum. Catawiki is zeker geen garantie voor succes. Kijk in ieder geval goed naar de foto’s als je daar op een horloge wil bieden.

1 like

Welkom op HF, Prikkie!

Catawiki is een beetje een gok: je kunt iets moois treffen, voor een goede prijs. Maar 't kan ook heel anders gaan. Sowieso zou ik daar, als je niet precies weet waarop je moet letten, niet beginnen, als beginner, dus.

Verder, een

:point_up_2:
Dat dus. En je komt er nog moeilijker vanaf ook, als je 'm weer wil verkopen. En geloof me, als je hier een beetje actief wordt, ga je nog heel wat kopen en waarschijnlijk ook nog verkopen. Het is een nooit eindigend proces: je ziet altijd weer wat anders moois dat je wil hebben en op iets anders raak je weer uitgekeken. Ik ben er nu ruim 30 jaar mee bezig en ik word af en toe gek van mezelf. :dizzy_face: :stuck_out_tongue_winking_eye:

Verder zou ik ook zeker eens kijken bij Seiko. Heel goede horloges, voor redelijke prijzen en een enorm breed assortiment, waar voor iedereen wel wat tussen zit.
Oh ja en hou er ook rekening mee dat je ook een keer een duikershorloge wil. Je denkt nu misschien nog van niet. Maar blijf hier lekker een beetje rondkijken en wacht rustig even af. :wink:
In dat geval heb ik ook nog een tip: Squale is het merk dat je wil. Heel robuuste horloges die er goed uitzien, van een zelfstandig merk met een mooie heritage en heel redelijke prijzen.

Nou ja, laat het allemaal even rustig op je afkomen. Veel plezier!

3 likes

Inderdaad! Vaak gekocht door de beginnende kiefhebber van mechanische horloges, om er later spijt van te hebbe.

Veel succes met de zoektocht :+1:

1 like

Welkom…:+1:

1 like

Ik snap volkomen dat je oog op een openheart is gevallen. Mijn 1e automaat was een skeleton. Uren zitten staren naar dat miniscule mechanische wonder, zonder te weten hoe laat het nou eigenlijk is :grin:

Ik zou zeggen, koop wat je leuk vind. Zoveel mensen zoveel meningen. Het zal best zo zijn dat de meerderheid niet warm loopt voor een bepaalde variant, zolang jij er maar van kan genieten.
Al is het natuurlijk wel fijn om van te voren te weten, maar ik zou me er niet door tegen laten houden.

Verder ben ik ook geen fan van catawiki. Vergeet niet dat bij die prijs nog veilingkosten en evt invoerrechten/btw komen. Dus zoveel voordeliger is het vaak niet. En als er wat mis mee is…

5 likes

Welkom Pikkie en heel veel leesplezier gewenst hier.
Wat voor horloge je ook zoekt, het is allemaal op het forum te koop.
Als niet meteen, dan binnenkort.
Ga als newbe je vingers niet branden aan Catawiki.
Trouwens, als je nieuw wilt is er ook nix mis met de winkel hé.
Kun je een horloge ook passen en ervaren vóór aankoop.

1 like

TS is ook een beginnende liefhebber, als ik het goed begrijp. :slight_smile: Ik begrijp het helemaal dat hij voor een open heart wil gaan om met bewonderende ogen naar dat mechanisme te kijken zonder dat je het horloge moet van je pols doen. Niet te vergeten hij komt ook van quartz horloges. Dus om dan je eerste mechanische horloge te hebben met een open heart is gewoon fascinerend. Je kunt haast niet geloven dat dat mechanisme geen batterij nodig heeft om te werken en je blijft maar kijken naar dat heen en weer gaan :slight_smile:

Wegdoen hoeft niet, hij kan het ook houden met de herinnering van zijn eerste mechanishe/automatische horloge (ervan uitgaan dat hij meerdere horloges gaat kopen in de toekomst :wink: )

Ivm Catawiki, zoals hierboven reeds gezegd het is een gok. Ja, je kunt inderdaad een (voor jou) hidden gem tegenkomen waar niet veel anderen op meebieden. Maar inderdaad, mispak je niet aan veilingskosten en (indien afkomstig van derde land) btw, invoerrechten, admistratieve kosten van dhl,…

1 like

Welkom hier en we denken graag mee!

Help ons een beetje met je budget. En heb je een beeld bij de gewenste grootte van het horloge?

1 like

Dankje!

ik heb op dit moment een maximum budget van €800 tot €1000 als ik echt iets interessants zie, maar voor €500 heb ik ook al veel moois gezien.

Qua horloge zoek ik in ieder geval een automaat, minimaal ~40mm kast (vrij brede polsen) en een merk waarbij mooie kwaliteit een garantie is :slight_smile:

1 like

Is dit niks voor je? Kan heel goed leren banden hebben.

Welkom Prikkie,
Ik zou als beginnend horloge-liefhebber Catawiki zeker links laten liggen. Hier in het blauwe gedeelte komen hele mooie horloges langs voor vaak schappelijke prijzen. Voor het budget dat jij noemt moet het zeker lukken om 'n prima horloge te scoren dat voldoet aan jouw wensen. Succes enne…weet waar je aan begint…:grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

Mijn beste,

Van harte welkom binnen de gelederen van deze enthousiaste club van tijd-kunstenaars!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Welkom, Prikkie! Open heart is iets wat mij in de eerste momenten erg fascineerde. Uiteindelijk bleek ik vooral heel happy te worden van een open caseback, zodat je via de achterkant van je horloge het uurwerk kunt bewonderen. En ik ben niet jij, dus voel je vrij om je eigen keuze te maken.

Qua aankopen: ik heb in het prille begin een aantal horloges gekocht via Catawiki. Tip: leg je zelf een strikte limiet op als je gaat bieden. Je kunt je makkelijk mee laten slepen in de finale van het biedingsspel. Houd het hoofd koel en ga voor de echt goede deal(s). Beter tip is: kopen op HF. Want vrij snel na mijn Catawiki avontuurtjes kwamen hier in het ‘blauwe hoekje’ een paar mooie objecten voorbij die ik heb aangekocht. Via HF is zoveel leuker kopen, omdat je contact hebt met liefhebbers die hier lezen/schrijven. En als 't even meezit real life ontmoetingen met de mens achter de username/avatar. Da’s het allerleukste.

Succes en veel plezier met oriënteren, lezen, leren, ontdekken en verzamelen.

1 like

Voor nieuwe mensen in de hobby smijt ik er graag nog wat extra’s bij voor ze te starten. Zo steek ik er wel een aanbod van verschillende soorten banden bij zo dat je zelf kan uitzoeken wat jou ding is :slight_smile:

1 like

Beste Prikkie,

mijn ervaring is dat je voor max. € 500,- heel veel moois kunt kopen, met of zonder open heart. En de juwelier is je vriend om eens goed rond te kijken, je te oriënteren en om, als je iets moois ziet wat je echt wilt hebben, te onderhandelen. Want de prijskaartjes in de winkel zijn echt niet allemaal bindend…
Pas als je dat een paar keer gedaan hebt en goed (of in ieder geval beter) weet wat je nu echt mooi vind en graag wilt hebben, is het tijd om eens naar andere verkoopkanalen en naar een wat hogere prijsklasse te kijken.
Maar dat is mijn idee…

Welkom! :grinning:

Het blauwe gedeelte hier, Juwelier, ergens waar je in ieder geval 99 procent zeker bent je iets koopt wat goed is.


Altijd goed :grinning::+1:

Kijk gewoon eens rustig rond, hier in het blauw tot je wat moois voorbij ziet komen, ook kun je het groene gedeelte de ervaringen checken.

1 like

Welkom op HF Prikkie. Via Catawiki kopen blijft een spel en dus ook een gok. De kans dat je via HF iets interessants koopt, zonder list en bedrog, is aanzienlijk groter :+1:t2:

1 like