Een nieuwe liefhebber: Hulp gezocht bij mijn keuze

Dank! een van de eerste dingen die mij opvalt is de onvoorwaardelijke liefde voor duikers die je overal op dit forum tegenkomt :wink:

ik moet eerlijk zeggen dat ik op dit moment kijk naar een wat klassieker horloge zoals een Frederique Constant Classics index of een Longines Presence oid. helaas nog niet echt iets tegengekomen in de blauwe topics.

4 likes

Hierover gesproken :point_up:

En hierover :point_down:

Dan is dit misschien een optie, indien verkozen en mits jouw smaak @Prikkie :point_down:

klik hier

Edit: never mind

1 like

de duikers trekken mij nog niet echt. ik heb wel zo’n idee dat dat nog wel komt :wink:

1 like

Wellicht! Ik heb dat juist andersom en heb op dit moment nog weinig met klassiekere horloges.

Komt misschien nog! :sweat_smile:

1 like

Welkom!

1 like

Certina maakt in dat prijssegment ook meerdere klassieke modellen met (te) grote kast:


2 likes

Welkom hier.

1 like

Veel inspiratie gewenst hier op het Forum. Veel lezen hier zal je vast helpen bij het maken van een keuze. En niet één keer, want als het virus je eenmaal te pakken heeft gaat het niet bij één maal een horloge kiezen blijven. Dus sterkte, succes en veel plezier hier!

HTB1wGWXdi6guuRkSnb4q6zu4XXaF

1 like

Hee, dit schoot me te binnen: Hoe breed zijn je polsen?

Fascinerend. Die wijzerplaat is vrijwel identiek, er staat alleen een Prospex logootje op. Ik heb de nieuwe generatie Alpinist gehad, en de oude OG SARB019, en eerlijk is eerlijk, ik heb een voorkeur voor de nieuwe wat betreft het saffier:


Dat heeft AR coating en is beter dan op de oude. Soit, het is jammer dat de caseback niet plat en ondoorzichtig is, want die halve mm dikte had er af gemogen, maar er is niks mis met de nieuwe generatie Alpinisten.

Ik zou wel willen dat ze een limited versie uitbrachten met 6L uurwerk. Dat zijn fijne platte uurwerken, en een kompas-ring Alpinist met een dikte van 11mm zou de bom zijn.

OK, voordat ik verder ga met dit verhaal moet ik bekennen dat ik op dit moment vier duikhorloges heb, dus neem het met een korrel zout. Ik vind duikhorloges vaak heel erg kut. De hoeveelheid duikhorloges van 42mm en groter is enorm, en vaak zijn ze dan ook ergens tussen de 13 en 15mm dik, als het al niet erger is. Velen ervan zijn te zwaar, te lomp en te oncomfortabel. Daar komt bij dat er geen professionele duiker op de wereld is die nog zo’n ding gebruikt, dan moet je gewoon een Suunto kopen.

Die dikte komt ook omdat ze in een soort macho-race alsmaar dieper willen kunnen met zo’n ding. Duikhorloges die 4000-12000m diep kunnen zijn kolderiek. De diepste duik die je kunt doen als je een speciaal ontworpen druk-pak aan hebt (een exoskelet, eigenlijk) en speciale gasmengsels gebruikt is een keer 700 meter, daaronder ben je gewoon dood.

Kortom: Het is een kolderiek genre voor wannabe alfa mannetjes die het woord stoer hoog in het vaandel hebben staan, maar zich niet gehinderd zien door kennis van duiken. Of een actieve levensstijl.

Hoe ouder ik word, hoe meer ik plattere klassieker ogende horloges zonder toeters en bellen waardeer. Grappig genoeg schrijf ik dit stuk met een Yema Superman op NATO om de pols, dus ook mij moet je niet serieus nemen. Maar het is wel een lekker compact 39x12,5mm duikertje. Dat wel. :rofl: :rofl:

Welkom op HF!

In de afgelopen maanden is er erg veel belangstelling voor 2 modellen die ook in vele kleurstellingen te koop zijn. De goedkoopste is de Citizen Tsuyosa. Strak horloge met mechanisch uurwerk erin.
En dan de Zwitserse Tissot PRX met een automatisch powermatic 80 uurwerk en een wijzerplaat met leuke structuur erop.

Zoals hiervoor ook al genoemd zijn de Seiko Presage’s ook de moeite waard om eens te bekijken.

Citizen Tsuyosa

Tissot PRX powermatic 80

Seiko Presage cocktail time

Dit zijn enkele voorbeelden. De 3 series hebben erg veel keus in allerlei kekke kleurtjes.

1 like

Ik had hem vorige week nog om de pols maar hij had niet de allure als de oude… tog is die dial niet zo spectactulair en na goed bestuderen weet ik denk ik waarom…de oude was een stuk lichter…fotos ter ref

2 likes

The new one aint it chief… zo donker die dial, een alpinist met een depressie…die oude was een zonnestraaltje…

laat de zon in je hart, hij schijnt tog voor iedereen, geniet van het leven

3 likes

Welkom op het HF! Je noemde Meistersinger… Dan ben je in ieder geval op het juiste pad :wink: Wat ik zelf een mooi advies vind: Laat je eerste liefhebbers horloge er een zijn van betekenis. Een waar je elke keer bij denkt als je er naar kijkt “Prachtig horloge om mijn pols”. Als dat er een met een open heart is dan moet je daar gewoon voor gaan. Ik zou nog even sparen voor een Meistersinger Neo. Mooi instap model :smiley: Succes met de zoektocht.

2 likes

Ahhhh… Daarom kon ik de nieuwe wel eens mooier vinden. De oude was inderdaad een zonnestraaltje, maar daardoor moeilijk te combineren met kleding, een moeilijke bandenswapper en uiteindelijk heb ik 'm om die reden gewoon verkocht.

Iets gedekter groen. Briljant, dat maakt het horloge veel breder inzetbaar.

De oude wordt teveel op een voetstuk geplaatst. Ik heb er vijf jaar lang eentje gehad, en het was een prima horloge met een uiterst flets saffiertje. Het zou me niks verbazen als een deel ven het kleurverschil ook zou komen omdat het nieuwe saffier beter is en goede AR coating heeft. De wijzers waren ook nogal ruw afgewerkt voor een Seiko, dat was op m’n SKX nota bene strakker onder de macro lens.

Nostalgie in alle ere, ik zie zowel voor- als nadelen aan de nieuwe, maar slechter is hij niet.

De mogelijke les voor @Prikkie is dat je je horloges uit moet zoeken met je garderobe in gedachten, en je favoriete kleuren, inclusief leer. Een groene plaat combineert niet met rood Chromexcel leer, bijvoorbeeld. Die Alpinist kon op donkerbruin, donkerbruin of zwart. :slight_smile:

3 likes

nostalgie is one hell of a drug, true true

2 likes

tnx voor de tip! leuk om al die nostalgie te proeven hier haha

1 like

Welkom!

Misschien dat het ehbo lijstje kan helpen je wensen/voorkeuren op een rijtje te zetten?

Of misschien deelnemen aan de diverse Fiffers om een horloge(type) rustig uit te proberen.

1 like

Welkom hier bij HF !

1 like

Welkom :grinning:

1 like

Welkom op dit forum!

1 like